21 (edited by Boemerang 13-04-2011 16:11)

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Ben wrote:

Kan je misschien even vermelden waar je die tweede reeks foto's hebt gevonden?

Maar natuurlijk. Deze reeks foto's komt uit de documentaire "Het web rond de Bende van Nijvel", laatst door Ben ge-upload op zijn YouTube-kanaal. Ik heb vaker foto's uit dergelijke filmpjes gehaald dus bij deze bedankt Ben. Daarna licht ik de foto's eventueel opnieuw uit etc.

Spafles, de bovenste reeks toont een Golf type '82/'83 (rechthoekige achterlichten en vierkantige kont). De onderste reeks toont een Golf type '85 (andere achterlichten en rondere en lompere kont). Het zou eens niet zo zijn dat er weer van alles mis is met dat bende-autoverhaal.

Aanvankelijk sprak men bij Braine/Overijse van een donkere Golf type '82/'83, mogelijk blauw. Later is dat weer veranderd in een Golf type '85, groen van kleur. Hier op de site bij Aalst-Nasleep staat ook nog dit: "Zondagnacht was er vlakbij nog een andere Golf opgemerkt, donkergroen of blauw, en zeker geen splinternieuw model." De onderste fotoreeks (Golf type '85) is 100% zeker dezelfde als op de foto van Ben op pagina 1.

Hier is nog een andere (ondertussen bewerkte) foto die ik weer in Ben zijn foto-album vond (bedankt). De wagen heeft ook een opvallend schuifdak:

https://lh5.googleusercontent.com/_w9CR5VmH5fc/TaWot4vwDzI/AAAAAAAABG4/hm7cYFCccUE/Golf%201985%208%20copy.jpg

Ben wrote:

En als ik Eddy Vos mag geloven, werd deze Golf hierboven NIET gebruikt door de Bende van Nijvel tijdens de overval.

En zoals ik het dan beredeneer is ook de onbekende Golf (type'82/'83) niet in Aalst gebruikt want dit is eveneens een driedeurs! De foto stamt ook niet uit Grimbergen, de auto daar werd gevonden bij het kerkhof aan (naar ik aanneem) de Veldkantstraat, binnen de bebouwde kom. Het zou wel eens heel goed kunnen zijn dat het in Braine/Overijse een andere Golf betrof dan in Aalst. Dan is er nog het verhaal van die Donkerkleurige Golf van de Gerechtelijke Politie die ook in Aalst en omgeving rondscheurde (wat deden zij daar?).

Wat kan ik zeggen: Er klopt niets van!

22

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Akkoord Boemerang, er is geen enkele zekerheid voor Braine, Overijse en Aalst voor wat betreft de VW. Je moet dus best de pers opnieuw lezen, wat heel wat tijd vraagt. Bv. wanneer spreekt men voor het eerst over een bende: september 1983 bij de journalisten en nadien rond november bevestiging door Dery via de wapenhulzen. Maar voor september 1983 nog heb ik nog niets gecontroleerd. Alles wat jaren nadien is geschreven, is herkauwd zonder controle en dus meer dan 50% verkeerd.

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Boemerang wrote:

Ik zie trouwens nu ze zo bij elkaar staan dat dit een hele andere Golf is.

De bovenste foto serie (die bij daglicht) is een Golf I, laatste serie (dus met de lange smalle achterlichten, zoals deze vanaf ongeveer 80 werden gebruikt in de Golf I (m.u.v. Golf I cabrio). De onderste foto serie is duidelijk een Golf II.

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

24 (edited by Mistery 10-05-2011 04:39)

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Boemerang wrote:

- De achterbank ontbreekt.
- Men zou papieren van 2 andere VW's gevonden hebben... Ik zou bijna zeggen: "Onmogelijk!"
- Op een van de zijkanten heeft de auto een "rode schijn". Dit zegt m.i. echter niets over de kleur.
- Er zit mogelijk een kogelgat links naast de passagiersdeur. Mogelijk 2 in de passagiersdeur
- In de "lijst" tussen het raam van de passagiersdeur en het achter-zijraam zit een vreemde deuk.

De zgn. deuk in de raam stijl is een er één die er vanaf de fabriek al in zit, de inschot opening echter niet smile. Is alleen de vraag, wat voor tijdsspanne zit er tussen het vinden van de Golf I en de Golf II. Zeker is wel dat de Golf II geen achterbank meer heeft. en dat het vinden van "autopapieren" in beide wagens onmogelijk is geweest, daar deze zich normaliter onder of in het dashboard bevinden, en daar is dus helemaal niets van over. Net als de rest van beide auto's.

Ben het echter helemaal met Geronimo eens dat het onmogelijk is geweest dat er complete kunststof hulzen zijn gevonden in de uitgebrande wagen, omdat de temperatuur kan oplopen tot 500 graden of meer. Er blijft dan helemaal niets over, en zeker geen kunststof, zelfs het gedeelte waar het slaghoedje in zit smelt. Mogelijk zijn deze hulzen buiten de wagen zijn aangetroffen? Of is het weer een zoveelste verzinsel van de onderzoekers?

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

25 (edited by Boemerang 27-05-2011 21:40)

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Die mysterieuze GTI die ze daar optakelen: het kan die 2e auto uit Houssierre zijn maar het zou ook wel eens de auto van Van Camp kunnen zijn (Bos van Hourpes)!

Mystery wrote:

Golf I - Golf II

Daar was ik inmiddels al van op de hoogte smile. Dat van die standaard deuk in de deurlijst niet. Bij deze even de duidelijke verschillen tussen de twee types Golf:

Golf type I (MK1 1980.)

https://lh5.googleusercontent.com/-gNvtPiOMODw/TdJ931ZHRvI/AAAAAAAABR8/RZbakMAzVZc/Golf%252520gti%252520type%2525201%252520tekening.jpg

Golf type II (model '85)

https://lh4.googleusercontent.com/-lhL1zG2qNSc/TdJ93QJMQnI/AAAAAAAABR4/VyO8OnZxh4k/volkswagen-golf-tekening.jpg

Wat betreft die patronen, die zullen waarschijnlijk enkele meters naast de wagen hebben gelegen, de bende heeft in een aantal gevallen hun wagen in brand geschoten of pogingen daartoe gedaan. Daarbij moet gezegd, volgens het CBW (30-uren) hadden de daders tijdens een raid, een hele berg munitie bij zich. Volgens hen lag het los in de kofferruimte (zo laten zij het althans zien). Het zal een gerol geweest zijn als ze de bochten om scheurden. Dat er ergens in een kier waar de vlammen niet goed bij kwamen nog een huls stak, is dan niet uitgesloten.

26

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Ervan uitgaande dat getuige Phillipe C een driedeurs GTI zag in het bos na de overval (maar niet weet of het een mk1 of 2 was). Er in Aalst een mk2 GTI gebruikt is (maar er ook gezegd word dat dat een 5 deurs was, wat vreemd zou zijn want dan de reus gewoon via een achterportier kunnen instappen en niet via de achterklep).

Deze auto in hetzelfde bos in de brand is gestoken op dezelfde avond na de overval als Phillipe C een Golf 3 deurs in het bos heeft gezien. Deze auto zoals op de foto gezien geen achterbank meer heeft (frame tussen veerpoten zou er anders nog staan). Er voor de rest geen mk2's gedumpt zijn door de Bende terwijl (zover ik kan zien) alle andere overvalgolfjes achtergelaten en gevonden zijn. Kunnen we er dan van uitgaan dat dit de overvalauto van Aalst was?

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Helaas niet Mel, in diverse Interviews gaf Eddy Vos al toe dat ze eigenlijk volgens mij geen idee hebben over de echte wagen, althans het kan niet deze groene Erps-Kwerps wagen (mk2) zijn want ze vonden geen sporen van kogelinslagen van de politiewapens, terwijl de auto geraakt zou moeten zijn. Om dat op te lossen kwam Eddy met de theorie van een andere iets lichtergroene mk2 en dat de Erps-Kwerps wagen een dwaalspoor was.

In een ander interview zegt hij dat het de Erps-Kwerps wagen niet kon zijn want getuigen zagen een zilvergrijze 5-deurs (soms is ie ook antracyt). Dan duikt er soms weer een donkere mk1 op (ook in Overijse), als klap op de vuurpijl showen ze in de 30-uren (co-producer CWB) deze mk1 als de wagen waarmee de overval werd gepleegd.

Er zullen ook gewoon Delhaize klanten die met gierende banden van de parking gevlucht zijn, er zal maar eentje met een Golf of een Ford fiësta gereden hebben of je hebt er weer een getuige bij die zegt: "Ik zag ze, het was een paarse 5-deurs."

Verwarring alom.

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Boemerang wrote:

Het zal een gerol geweest zijn als ze de bochten om scheurden. Dat er ergens in een kier waar de vlammen niet goed bij kwamen nog een huls stak, is dan niet uitgesloten.

Hoi Boemerang, natuurlijk zal het best wel een gerol en geschuif zijn geweest, zeker als je met hoge snelheden door het Belgische scheurt, maar als ik de Golf zo bekijk, en wetende dat bij een goede (en dit was er één) autobrand de temperaturen zelf tot ver boven de 500 graden oplopen, is het niet aannemelijk dat deze patronen zich in de Golf hebben bevonden, maar er buiten. Wat weer erg slordig is van de "resterende"bendeleden.

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Hoi Boemerang, klopt, zolang de CWB geen echte openheid van zaken geeft aan (roep maar eens wat) dit forum, zullen er altijd "getuigen" zijn die zaken roepen die alleen maar meer dwalingen geven, tenzij sommige mensen hier binnen het forum meer openheid van zaken willen geven.

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

30 (edited by Boemerang 14-11-2011 13:55)

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Eerst even de mededeling dat de foto's van een Golf mk1 die op pagina 2 staan ondertussen zijn "geïdentificeerd" en thuishoren bij dit topic » Volkswagen Golf GTI: Van Camp.

Mistery wrote:

en wetende dat bij een goede (en dit was er één) autobrand de temperaturen zelf tot ver boven de 500 graden oplopen.

Nog sterker Mistery, er zouden papieren van 2 andere Golfjes gevonden zijn in de wagen. Vraag mij niet hoe dat kan. Ik kan alleen bedenken dat ze dan onder de vloermatten moeten hebben gelegen of iets in die trant.

Wat betreft de openheid van zaken door CWB, ik zou graag veel willen weten van wat zij hebben maar we moeten ons ook realiseren dat zij rechercheurs zijn en moeten speuren, dat zij dus niet tot taak hebben om ons voor te lichten. Wel ben ik van mening dat zij informatie met het publiek moeten delen als die informatie kan leiden naar de daders.

De portretten zijn daar een mooi voorbeeld van. Portret 2010 was al meer dan 10 jaar oud voor hij als "nieuw portret" via de media naar buiten kwam. Dit had (relatief) succes, er kwamen veel tips en men meende Salesse te herkennen. Het is o.a. dit soort informatie dat CWB meer naar buiten moet brengen. De details van het onderzoek zullen voor ons grotendeels geheim blijven tot na de eventuele verjaring.