Re: Munitiedozen kaliber 12

Boemerang wrote:

Dit is een foto van een LEGIA-huls die volgens mij is gevonden in Eigenbrakel.

Ik corrigeer mijzelf, de huls komt definitief uit Overijse!

Vraagje aan Geronimo: Op de vorige pagina plaatste jij een foto van een Legia-chevrotine huls. Heb jij ook een foto van de "achterkant" van deze huls, zodat we 100% zeker kunnen stellen dat het exact hetzelfde type huls is als de omcirkelde huls uit Overijse. (zichtbaar is een 12 in een vierkantje). Als je geen foto hebt is enkel een mondelinge bevestiging ook afdoende.

Dank u.

Re: Munitiedozen kaliber 12

Dag Boemerang, bij mij staat er 28 op deze huls. Als je de eerste foto van Ben bekijkt dan zie je ook dat er verschillende soorten cartouchen door de bende zijn gebruikt. Deze die ik heb zijn dezelfde als deze van de tweede lip.

https://lh3.googleusercontent.com/_U3ZRR_t9GFU/TaA0BAXCWoI/AAAAAAAAAcQ/hQ_csHbx4hQ/s720/DSC_0001.JPG

13 (edited by Boemerang 09-04-2011 23:10)

Re: Munitiedozen kaliber 12

Ok, ik ga er van uit dat:

  • De omcirkelde FN-Browning Legia Chevrotine huls uit Overijse overeenkomt met de bovenste lip op de foto (een 12B-huls).

  • Alle FN-Browning Legia Chevrotine hulzen hagel bevatten (dus geen slugs), onderverdeeld in nog weer verschillende types (12B, 28B etc).

  • Deze verschillende types door elkaar te laden zijn.

  • De groene Remmington hulzen slugs zijn.

  • Deze Remmingtons om en om te laden zijn met de Legia hulzen.

PS: dat om en om laden slug/hagel, is dat soms een typisch "practical shooting truukje" of is dat in het algemeen wel/niet gebruikelijk?

Misschien lijkt het soms op mierengene*k, maar ja, ik heb iets met details. smile

Geronimo, bedankt voor het antwoord en de foto.

Re: Munitiedozen kaliber 12

Weet niet of dit om en om laden van de munitie uit de practical shooting wereld komt. Maar feit is wel door om en om te laden vergroot je de trefkansen. Eerste schot met een hagelpatroon (moet je niet echt mee mikken, maar geeft genoeg schade om een persoon uit te schakelen), als tweede gebruik je een brenneke of een iets zwaardere lading om diezelfde persoon te doden. Zelfde effect als de bekende double tap - tête bij het pistool (eerste schoten op het lichaam, derde schot hoofd).

Re: Munitiedozen kaliber 12

Nog een vraagje voor Geronimo. Heeft die huls van jou 9 of 12 hagelballetjes erin zitten? Dank u.

16 (edited by geronimo 30-04-2011 10:38)

Re: Munitiedozen kaliber 12

Dag boemerang, het nr. 28 staat waarschijnlijk voor gram,want er zitten 28 bollen in. Eentje weegt 1 gram.

https://lh5.googleusercontent.com/_U3ZRR_t9GFU/TWPVU09CwcI/AAAAAAAAAVw/N_SBjLNIrL8/s720/DSC_0002.JPG

Re: Munitiedozen kaliber 12

Tis me wat met die munitie, 28 ballen, zoveel had ik niet verwacht. Ik heb nu het idee dat het type 12B dan 12 ballen bevat, met een grotere diameter (zie kartonlippen) en met een hoger gewicht per bal.

Wat is eigenlijk het verschil, cq de reden voor de bende om beide types te gebruiken? Is 28B bijvoorbeeld bedoeld voor kleiner wild (groter verspreidingsveld en minder diepe wonden) en 12B bedoeld om een everzwijn om te schieten?

PS: Heb jij ook die groene Remingtons in je "collectie"? Bij voorkeur een glad hagelpatroon met witte letters, in de lengte op de huls gedrukt, zoals ze te zien zijn op die foto van een FN-7.65 die op het bureau van Eddy ligt » Overige bewijsstukken

18 (edited by LEO 30-04-2011 18:20)

Re: Munitiedozen kaliber 12

Als we het gebruik van hagelpatronen bekijken in de context van een warenhuisoverval is mijn mening het volgende:

De overvallers roepen steevast bevelen tegen de aanwezigen (liggen! op de grond! hoofd naar beneden!). Als ze hun woorden kracht willen bijbrengen en ze schieten bv. met kleine hagel op de wijnflessenrek geeft dit een groter effect in omvang als met zware hagel. Er is meer indrukwekkende materiële schade die de aanwezigen tot snelheid dwingt om hun orders op te volgen. Met zware hagel zou het effect op de aanwezigen (en de flessen) minder zijn.

Het principe van chaos teweeg te brengen. De aandacht van de aanwezigen gaat naar het flessenrek en niet naar observatie van de schutters. Schiet met kleine hagel op een lichtreklame en hij dondert gegarandeerd naar beneden. Met zware hagel schiet je er een gat in. Zware hagel is een man-stopper en op beperkte afstand steeds dodelijk volgens het gekozen lichaamsdeel (romp of been).

Een scenario: Je stormt een warenhuis binnen, roept je bevelen, legt de nadruk met een kleine hagelpatroon op een kwetsbaar doel (flessenrek). Wie de bevelen niet onmiddellijk opvolgt krijgt de volgende patroon, de zware hagel. Ook hier telt weer het militaire beginsel, de afgevuurde schoten tellen zodat je weet wat je nog aan reserves beschikbaar hebt.

Iemand die zijn wapen laadt met verschillende patronentypes doet dit met voorbedachte rade. Alleen dit feit al sluit bij mij het gezegde "in het wilde rond schieten" uit. Ook het gebruik van drugs e.d. Bij de aanwezigen, die meestal leken zijn in wapengebruik, komt dit natuurlijk over als een woeste blindelinge schiet- en moordpartij.

Re: Munitiedozen kaliber 12

Dag Leo, je kan de cartouches tellen of ze eventueel constant bijladen terwijl je aan het vuren bent. Ze hadden een gordel met cartouches rond zich. En of ze nu schieten op een flessenrek of in de lucht, een kaliber 12 maakt altijd indruk. Toch grotendeels akkoord met uw theorie.

Re: Munitiedozen kaliber 12

Die stukken van de munitiedozen, zijn die allen gevonden op de oever in Ronquières in november '85?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.