Re: Erps-Kwerps: 22 September

Herr Flick wrote:

In andere achtervolgingen zien we ze dat wel doen, ( bv. het stopmaneuvre om de voorbijrijdende rijkswachtwagen te doorzeven. Toen hadden ze geen GTI en konden ze de achterklep niet opengooien.)

Dit betrof geen rijkswachtvoertuig: het was een ploeg met een VW Golf type I van de gemeentepolitie. Althans, dat meen ik ooit gezien te hebben op foto's/beelden (blauwe overdwarse streep). Welk korps weet ik niet.

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Renne wrote:

Misschien hielpen er mensen uit het Aalsterse aan de wagens. Podevijn (lees Gangterpolis bij 1985 Aalst) was een garagist en had er ook connecties in en ze gingen voor het opdrijven van wagens. Speciaal naar Duitsland en testen hun wagens hier op het circuit in Zolder. Hij en zijn vrienden zaten in een raceclub.

Ik had er ook aan gedacht aan die mogelijkheid, bovendien kunnen die garagisten ook gemakkelijk auto s laten verdwijnen indien nodig. Het is daarom Podevijn niet, maar dat brengt ons terug naar onze omgewisselde golf.

Ok, er zat misschien iemand in dat café met een Golf, de overvallers rijden ook met een golf. Dan wordt er in een bos een golf uitgebrand weergevonden, samen met aan de bende gerelateerde spullen. Maar het is niet de golf die gebruikt is in Aalst, het is een andere.

Was het de golf van de caféklant? Was het een golf die ze ook gebruikt hadden en waar ze vanaf wilden, maar waar is de originele dan naartoe? En waar is hij gewisseld, je wil toch niet met een golf blijven rond toeren die vol kogelgaten zit, waar je net een overval mee gepleegd hebt.

Stel dat ze met de originele tot in dat bos geraakt zijn, waarom steken ze hem daar dan niet in brand? Nee het risico lopen er nog ergens anders mee naartoe te rijden en dan eentje die perfect in orde is, steken ze in brand. En hoe geraken ze dan weer weg? De Mercedes met Nederlandse nummerplaten, of staat daar iets anders klaar ?

23

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Ik denk dat de Bende dwaalsporen wou aanbrengen: op 09/11/1985 vindt men op het kerkhof in Grimbergen een Golf terug die identiek is aan de overvalwagen van in Aalst, maar hij is wel maar 2 uur na de overval gestolen. Dus ik denk dat er iets is fout gelopen met de echte overvalwagen. Ofwel waren er bloedsporen ofwel iets anders. Want waarom stelen ze anders die wagen 2 uur na de feiten? Oké, misschien zat het wel in het plan, maar toch raar als je het mij vraagt.

Dan 2 dagen na de overval vindt men een uitgebrande Golf in het bos, met verkoolde papieren in van 2 Golf's. Men ziet personen in het bos die nummerplaten aan het verwisselen zijn en daarbij staat nog een break. En daar gooien ze alles in het water.

Was het omdat er iets is misgelopen dat de Bende gestopt is of was het door andere zaken dat dit het einde van de echt Bende was (bv. het, daarmee bedoel ik het effectieve doel waarom de overvallen plaatsvonden) was opgelost.

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Er kunnen ook anderen die "dwaalsporen" in het bos gedumpt hebben. Iemand die bij de overval zelf niet betrokken was.

25

Re: Erps-Kwerps: 22 September

club_le-happy-few wrote:

Er kunnen ook anderen die "dwaalsporen" in het bos gedumpt hebben. Iemand die bij de overval zelf niet betrokken was.

Denk ik ook, als je het artikel leest 'de vrienden van Haemers' » De vrienden van Patrick Haemers

Dan zie je dat iedereen uit de Brusselse onderwereld en de corrupte bovenwereld kende, die sporen zijn niet goed genoeg onderzocht en dat was een belangrijke schakel, van De Staerke - Bouhouche - Haemers en al die kennissen die er rond liggen, dan krijgen we Belgen, Italianen, Amerikanen, Fransmannen, Albanesen, Grieken, ... Je kan er diep in graven maar dat is nooit gebeurd.

26

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Volgens het boek van Guy Bouten is deze Golf GTI door Salesse gestolen.

27 (edited by Rockefeller 20-03-2010 15:31)

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Herr Flick wrote:

Want uiteindelijk waarom altijd GTI's en geen Opel Manta of Ford Capri, of BMW, Saab of Porsche. Ook allemaal vrij snelle wagens in de jaren 80.

Bijkomende reden: een Saab is zeldzaam, dat was dus simpel voor de politie. Een Golf was couranter. Die konden ze zelfs op straat laten staan. Vergeet niet dat verschillende getuigen achteraf aangaven dat er in Sint-Gillis, vlakbij de plek waar Johny De Staerke zijn garagebox had, een Golf GTI stond.

Guy Bouten lijkt tamelijk zeker dat de Golf door Salesse gestolen is. Salesse komt in elk geval sterk overeen met het profiel van de chauffeur. Hij bouwde wagens om (zoals ook met de Golf van de Bende gebeurde) en was een uitstekend chauffeur. Ik ben geneigd te denken dat Salesse zijn informatie via Weykamp kreeg, maar de vraag is hoe? Kenden zij elkaar? Weykamp was bevriend met Bouhouche, maar had Bouhouche contact met Salesse of Johny De Staerke?

Er waren in elk geval meerdere daders in Erps-Kwerps. Ik ga er van uit dat degenen die de wagen stalen, ook de overvallen deden. Op die manier waren er minder mensen die de overvallers kenden, wat veiliger was tov. politie. Salesse ging samen met Johny De Staerke, Moussa en Sergio Papadopulos soms schieten met zware wapens. Aangezien ik heel wat redenen zie om aan te nemen dat Johny in Aalst aan de raid zelf deelnam (en niet enkel ondersteunende rol speelde), krijg ik stilaan het vermoeden dat dit de overvallers van Aalst kunnen zijn (met uitzondering van Papadopoulos, die op 9 november net gearresteerd was en misschien door Haemers vervangen werd).

Re: Erps-Kwerps: 22 September

De bende handelde heel professioneel, volgens mij zou het kunnen dat het ex-rijkswachters waren! Zou het niet mogelijk zijn om het rijkswachtregister van 1975-1980 erbij te halen? Op die manier bestaat de kans, bij vergelijking met de robotfoto's, dat één van de daders wordt herkend!

29 (edited by club_le-happy-few 27-06-2010 00:34)

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Woont Salesse nog steeds in Braine-Le-Comte? Er werd ook een VW Golf gesigneerd op de autokeuring te Lobbes, met 2 mannen (waarvan 1 waarschijnlijk mankte). Deze autokeuring is in een bosrijke omgeving. In de buurt van die bossen zijn er nog steeds "vervallen caravans en chalets" waar allerlei marginalen wonen. Angstaanjagende figuren die ver van onze wereld leven. Heb ooit met enkele van hen oog in oog gestaan (gewoon niet in een gevecht). Gezichten die je nooit meer vergeet. Geen reuzen of zo, eerder mager met ingevallen gezicht, onverzorgd, vettig haar, ...

In vergelijking met die mannen lijkt een De Staerke een communicantje.  Het zijn volgens mij geen zigeuners, maar Belgen of Noord-Fransen. Totaal onverzorgd, geen besef van wat er zich in onze wereld afspeelt. Om het onrespectvol te zeggen: wilden. Van wat leven ze? Zouden ze OCMW steun krijgen?

30

Re: Erps-Kwerps: 22 September

Een bendespeurder zegt tegenover P-magazine het volgende:

"Verder was de Bende niet echt professioneel bezig. De autodiefstallen van de bende waren niets meer dan vulgaire car jackings. Zij moesten de sleutels hebben, want zonder konden ze met de wagens niet weg. Echte autodieven hebben geen sleutels nodig. Dus niet uit het milieu?"

Staan de wagens op de parking bij D'Ieteren met de sleutels op de deur of in de wagen?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube