Topic: Victor Van Obbergh

Een wapen afkomstig van de overval bij Dekaise werd ooit aangetroffen bij de genaamde Vicky van Obbergh, deze persoon woonde toen aan de rand van het Bois de la Houssiere. Als je erover leest schrijft men dat de persoon in kwestie geen verklaring kon geven hoe het wapen bij hem terecht kwam. Ik veronderstel dat hierover toch meer onderzoek is over gebeurd.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?

2

Re: Victor Van Obbergh

Of er ooit onderzoek is gebeurd weet ik niet, ik kan wel nog volgende informatie geven:

Hij was één van de luitenanten van Albert Farcy en een drugskoerier die vaak naar Thailand reisde en terugkwam met kilo’s heroïne. Hij was een protegé van het Nationaal Drugsbureau van commandant François. Het wapen dat men heeft teruggevonden zou een Enfield van Dekaise zijn. Er zouden gelijkenissen zijn tussen Van Obbergh en robotfoto 16.

Beijer weet natuurlijk wel wie de daders zijn die Dekaise hebben overvallen want op het Franse forum geeft hij volgende reactie op de naam Vicky Van Obbergh: "Et Dekaise, c'est pas Van Obbergh!"

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Victor Van Obbergh

U schrijft 'was', is deze persoon dan overleden?

4

Re: Victor Van Obbergh

Hij leeft nog, maar ik schrijf 'was' omdat hij vroeger een luitenant was van Farcy en een drugskoerier.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5

Re: Victor Van Obbergh

Blijkbaar had Beijer gelijk toen hij zei: "Et Dekaise, c'est pas Van Obbergh". Volgens het boek van Bouten heeft Van Obbergh een revolver van het merk Enfield, dat gestolen was bij Dekaise, cadeau gekregen van één van de overvallers.

Vicky Van Obbergh kort samengevat: Crimineel, drugsdealer en -koerier in dienst van Albert 'Bruno' Farcy, verdacht van de overval op wapenhandelaar Dekaise in Waver.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

6

Re: Victor Van Obbergh

Charles Toumpsin van de BOB van Brussel:

"(...) Pas toen die overval bij Dekaise gebeurd is, mocht ik weer aan de slag. Ik heb op twee zaken gefocust. Bij Dekaise waren er twee gedemilitariseerde Enfield-revolvers gestolen uit een lot van 450 en één zo’n wapen was terechtgekomen bij drugsdealer Vicky van Obbergh. Die wilde niet vertellen van wie hij dat wapen had gekocht, hoewel het vrij te koop was. Dat was verdacht. Hij had het van de Vlooienmarkt, beweerde hij, en ik ben met hem het Vossenplein afgelopen, maar hij kon de verkoper niet vinden. Na mijn pensioen heb ik een pint met hem gedronken, maar hij liet nog altijd niets los."

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

7

Re: Victor Van Obbergh

Dus komt het erop neer de schakel te vinden die het wapen doorgaf aan Van Obbergh. Waar gingen de wapens van Dekaise uiteindelijk heen, behalve naar de Bende? Passeerde een deel via het milieu Farcy? Wat zou daar de reden van kunnen zijn (wie had er baat bij deze over te nemen, gezien het toch "besmette" wapens waren).

Re: Victor Van Obbergh

In het rapport van Gerard Bihay van 18.03.1985 staat de volgende info over Victor Vanobberg (geboren in 1946):

Gekend voor drugstrafiek, diefstallen en oplichtingen. Hij maakte deel uit van de bende van Farcy, net als Michel Gigot die sterk verdacht werd van deelname aan de hold-up op de wapenwinkel van Dekaise. Hij werd in het bezit gevonden van een Enfield revolver, gekocht door de wapenhandelaar Dekaise, uit een lot van 450 gelijkaardige wapens. Dit wapen kan gestolen geweest zijn tijdens de agressie van 30.09.82. Twee Enfield revolvers maken deel uit van de buit. Hage Maroun heeft aan een BOB'er van Brussel verklaard dat dit wapen afkomstig kon zijn van Dekaise, net als een jachtgeweer (à crosse) met afgezaagde loop (negatief voor het jachtgeweer).

9

Re: Victor Van Obbergh

Toen Guy Bouten bezig was aan zijn eerste boek over de Bende was hij op zoek naar Van Obbergh. Hij ging onder andere langs in zijn stamcafé:

"Al weken probeer ik Vicky Van Obbergh te ontmoeten maar tevergeefs. Hij gelijkt als twee druppels water op het nummer 16 van de bekende gele Bende-affiche. In zijn stamcafé, in de buurt van de Bascule in Ukkel, weet men alleen dat hij verhuisd is en al een tijdje niet meer is langs geweest. Ik krabbel een telefoonnummer op een bierkaartje en probeer zo contact te krijgen. De waardin belooft me de boodschap over te maken."

Weet er iemand hoe lang Van Obbergh al in Ukkel (en de Bascule) rond liep? Want misschien kende hij wel de koning van de Bascule.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

10

Re: Victor Van Obbergh

PS: Guy Bouten heeft Van Obbergh nooit ontmoet. Léon De Staerke tegenover Bouten: "Vicky Van Obbergh ne veut pas te voir. Il est de retour d’Hollande mais il ne veut pas avoir des discussions inutiles avec les journalistes. Il est têtu comme un âne."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube