1

Topic: Nr. 20

http://www.bendevannijvel.com/gfx/20.jpg

Dit is een robotfoto van één van de daders die betrokken was bij de overval op wapenhandel Dekaise in Waver.

Bron » Het boek De Bende van Nijvel van Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2 (edited by club_le-happy-few 09-12-2007 01:33)

Re: Nr. 20

Komt uit het Waverse schietclubmilieu. Schoonvader van een rijkswachter. Hij was ook vaak op (extreem-rechtse) trainingskampen in de buurt van de Franse grens (Givet of ergens daar rond?). Kennis van Lekeu en/of Weykamp? Niemand vindt het de moeite om zijn naam na te trekken.

Heeft er iemand weet van opzettelijke manipulatie bij de allereerste reeks robotfoto's van de Bende. Deze zou gebeurt zijn (of zeg ik nu te veel). Dit circuleerde in "het milieu" in de jaren 80.

3

Re: Nr. 20

club_le-happy-few wrote:

Komt uit het Waverse schietclubmilieu. Schoonvader van een rijkswachter. Hij was ook vaak op (extreem-rechtse) trainingskampen in de buurt van de Franse grens (Givet of ergens daar rond?). Kennis van Lekeu en/of Weykamp?

Kunnen wij deze gegevens ergens terugvinden?

4

Re: Nr. 20

Bij de overval op Dekaise stapten twee overvallers uit een wagen: één met snor en bril (n°17) en één (verwijfd?) zuiders type (foto n°14? = G3 zonder snor?). Verder nog: een chauffeur. Dat is dus drie man. Maar waar komen dan foto's n°12, n°15, n°16 en n°19 vandaan? Volgens het boek van Bouten zijn ze ook betrokken bij de overval op Dekaise. Dat is al bij al een hele troep.

5

Re: Nr. 20

Robotfoto nummer 17 is geen robotfoto van één van de daders in Waver.

dim wrote:

Dat is dus drie man. Maar waar komen dan foto's n°12, n°15, n°16 en n°19 vandaan?

Verschillende getuigen kunnen als resultaat hebben dat er verschillende robotfoto's gemaakt worden. Ik vind bijvoorbeeld dat er gelijkenissen zijn tussen foto 12 en 15.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

6

Re: Nr. 20

Het is als getuige zéér moeilijk om echt details te herkennen bij zo'n overval. Het gaat allemaal zo snel en je denkt op dat moment alleen maar aan u eigen veiligheid, je gaat ze zeker niet gaan bekijken. Maskers en goede vermommingen kunnen voor gangsters van heel groot belang zijn.

Dekaise (1982) en David (1985) zijn eigenlijk één van de weinigen in levende die één (of meerdere) daders goed gezien hebben tijdens een overval zelf.

7

Re: Nr. 20

Ben wrote:

Robotfoto nummer 17 is geen robotfoto van één van de daders in Waver.

Staat nochtans zo in de beschrijvingen van de robotfoto's elders op de site: "Robotfoto nummer 17 kwam tot stand na de overval op wapenhandel Dekaise in Waver." En het kan wel zijn dat een aantal foto's zoals 12 en 15 dezelfde persoon voorstellen maar waar plaats ik dan deze foto 20? De chauffeur? De persoon met snor en bril (maar wat dan met de duidelijk verschillende foto 17)?

8

Re: Nr. 20

dim wrote:

Staat nochtans zo in de beschrijvingen van de robotfoto's elders op de site:

Dat weet ik, dat is een foutje van mij. Ik heb dit dan ook aangepast op de site. Ik dacht altijd dat robotfoto nummer 17 een verbeterde versie was van de oude robotfoto die werd gemaakt na de overval in Waver en die je ook op de site kan vinden.

Onderzoek » Robotfoto's

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

9 (edited by dim 23-10-2008 12:03)

Re: Nr. 20

I see, blijft dat de "Bouhouche-achtige" robotfoto (de juiste, niet 17) weinig van doen heeft met foto 20 behalve de snor en de bril. Dus hoeveel man in totaal?

10

Re: Nr. 20

dim wrote:

I see. blijft dat de "Bouhouche-achtige" robotfoto (de juiste, niet 17) weinig van doen heeft met foto 20 behalve de snor en de bril. Dus hoeveel man in totaal?

Ik denk 3 in totaal hé, waarvan 2 in de winkel. Wat ook opvalt is dat ze ongemaskerd binnen kwamen en pas na het bedreigen van Dekaise zou één van de 2 een bivakmuts over zijn hoofd getrokken hebben. De ander zijn gezicht was deels onbedekt. Dus Dekaise moet één van 2 zéér goed gezien hebben en de andere ook redelijk goed, natuurlijk weten we de scène hoe het gebeurd is, was Dekaise oplettend of te veel bezig met de 2bezoekers (ook zij kunnen iets gezien hebben).

De 2 in de winkel zouden nr. 17 en 16 geweest zijn. Nr. 20 de chauffeur van de Santana. Of ben ik fout? Zou het ook niet kunnen dat nr 7 (Anderlues) ook nr 20 is?