1

Topic: Ingram 9x19 mm

Dit is de Ingram 9x19 mm:

http://world.guns.ru/userfiles/images/smg/smg34/mac_m11_cob.jpg

Re: Ingram 9x19 mm

Weet iemand hoeveel kogels er in de lader van zo'n Ingram zitten?

3 (edited by Michiel 09-11-2011 12:05)

Re: Ingram 9x19 mm

Er zijn 2 verschillende magazijnen beschikbaar voor de Ingram, te weten voor 16 of 32 stuks. De Ingram is afgeleid van de Israëlische Uzi. Zelfde magazijn als de Uzi, maximaal 32 maar 30 wordt aangeraden i.v.m. belasting van de veer.

Re: Ingram 9x19 mm

Dank u Michiel. Niet dat ik weet wat ik er van denken moet maar het is een puntje voor het gebruik van de Ingram i.p.v. de H&K. De dader die op het gezin Nijs schoot (Aalst) vuurde bijna 30 kogels af met zijn wapen. Ik meen dat de H&K een lader heeft van 25 kogels.

Er zijn echter andere punten die toch weer wijzen op een H&K. Er zit in het dossier naar het schijnt zelfs een getuigenis van iemand die het H&K logo op de kolf zag staan. Het is ook simpelweg een mogelijkheid dat één dader een Ingram op zijn rug had bungelen als 2e wapen, en een ander de H&K bij zich had.

5

Re: Ingram 9x19 mm

Kan er mij iemand op wijzen waar de info vandaan komt dat er een volledige lader 9MM uit een hand-mitrailleur werd afgevuurd op de familie Nijs? Ik dacht eerder een schot grove hagel en daarna een genadeschot?

Klopt het dat de familie Nijs ergens in een uithoek geparkeerd stond waar ook de golf van de Bende van Nijvel geparkeerd stond? Ik moet dringend eens Aalst hernemen. Ik geloof niets van een H&K!

6 (edited by Boemerang 09-11-2011 16:12)

Re: Ingram 9x19 mm

Er zijn meerdere bronnen die spreken van het machinepistool en de plaats delict ivm met de familie Nijs maar de uitspraken van een naast familielid zeggen het meest;

Dirk Nijs zat met zijn negenjarige dochtertje Els en zijn vrouw in de auto op de parkeerplaats toen hij de daders zag aankomen. Hij probeerde uit te stappen, maar de daders doorzeefden de auto met bijna dertig kogels.

"Mijn broer is neergeschoten met een kalasjnikov ofzo, met een geweer waar verschillende kogels inzaten, en daar is de exacte plek waar mijn broer is overleden. De wijze waarop is gruwelijk geweest. De wijze waarop ze hebben geschoten is niet zomaar èèn keer schieten en die persoon is dood, nee het is echt razernij!"

Bron » nos.nl

In een van de filmpjes op Ben's YouTube-kanaal wijst het familielid de exacte plaats aan.

De Golf van de daders stond elders op de parking, zeg ergens vlak langs de Lokerenveldstraat die op de parking doorloopt naar de Docusberg, de dader is "speciaal" naar deze verre hoek gelopen waar de familie Nijs zich bevond (de hoek van het Osbroeckpark met de oostelijke zijmuur van de parking). (locatie van Golf geschat op basis van getuige Patrick de V.)

De info over de getuige die het H&K logo zag komt uit een discussie tussen Beijer en Minimouse die ergens op tueries.com plaatsvond. Er is natuurlijk ook nog eens die tekening van die gast met die H&K op zijn rug. Bij een van de "carjackings" werd eveneens een kalashnikov-achtig wapen beschreven. Een Ingram lijkt voor geen meter op een Kalashnikov, een H&K lijkt wel op een Kalashnikov (met de kenmerkende kromme lader). Voorzover ik het tegenkom spreekt slechts CWB pertinent van de Ingram.

7 (edited by Michiel 11-11-2011 13:23)

Re: Ingram 9x19 mm

Als we het over een H&K hebben wordt daar de MP5 mee bedoeld, maar snap het verband niet. Volgens de lijst van Dekaise werden er WEL 2 Ingrams ontvreemd... In ieder geval zijn ze beiden 9mm.

Heb ook al ergens op de site gelezen over een Thomson machinegeweer. ( .45 ACP). Is er al wat van teruggevonden of gaan we hierbij af op getuigenverklaringen? Met rikraden komen we niet verder.

Boemerang wrote:

De wijze waarop ze hebben geschoten is niet zomaar èèn keer schieten en die persoon is dood, nee het is echt razernij !

Als het wapen op "auto" staat heb je die 30 kogels er in 2 a 3 seconden doorheen.

8

Re: Ingram 9x19 mm

Ja, maar dan zullen er wel 25 de lucht in gaan tenzij je beide handen gebruikt, althans bij de meeste mitrailleurs denk ik. Normaal schieten ze met een burst van een paar kogels, anders moeten ze elke 5 seconden ne lader nemen.

Ik vraag me af hoe vader Nijs in die uithoek is terecht gekomen. Was hij pas toegekomen of was zijn caddy al ingeladen in zijn koffer? Als de kleine reeds in de auto zat is dit best mogelijk. Misschien heeft hij tijdens het inladen de daders zien toekomen zonder masker of vermomming.

Re: Ingram 9x19 mm

De mp5 is volautomatisch (mits oefening) goed handelbaar. Hij zal niet zo snel naar boven trekken als een uzi of een Thompson. Een volle lader er in één keer doorjagen is een gebrek aan training. In de oorlog van Vietnam gebruikten de amerikanen voor de eerste keer de M16, en ook daar werd er door een gebrek aan training volautomatisch geschoten.

Als men het aantal vijandige slachtoffers met de verbruikte munitie ging vergelijken kwam men op meer dan 60.000 patronen per gevallen slachtoffer. Bij de meeste wapens voor militair gebruik zit er daarom een vuurselector om een burst van drie patronen te geven.

10

Re: Ingram 9x19 mm

Vlak na de Benderaid aan de Delhaize's van Overijse en Eigenbrakel is Mendez in paniek naar de politiecommissaris in Overijse getrokken om te horen welke kalibers de daders gebruikt hadden. Hij is naar huis gegaan en heeft zijn gerustgesteld. Zijn kalibers waren er niet bij.

Maar hij loog. Ze waren er wel bij, onder meer de Ingram 9mm. Hij had zo'n Ingram gehad. (...) Hij had een Ingram buiten gesmokkeld bij FN en er een geluidsdemper op gemonteerd. Dat wapen stond niet op de lijst die hij als gestolen aangegeven had, omdat hij het had gejat. Maar hij had er een en het was verdwenen met de rest.

De Bende van Nijvel heeft voor het eerst zo'n Ingram gebruikt in Eigenbrakel en Overijse na de diefstal bij Mendez.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube