Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

K& wrote:

Over een in stukken gesneden GTI met diskeuse, bij de vondst onder de brug in Vilvoorde.

"Diskeuse", is dat soms Vlaams? smile

https://lh4.googleusercontent.com/-f43BaMU7cz8/TjvAptQmkTI/AAAAAAAABhw/bj2CLZkS9ts/cce00041.jpg
Wederom een artikel via Eve/Anneesdeplomb.

Verdachte toestanden, ik begrijp dat Bouhouche dan "de gewoonte had om in stukken gezaagde Golf GTI's te dumpen". Wat betreft valse sporen leggen in '88,  ik zou wel eens willen weten hoe lang die auto daar dan in die vijver heeft gelegen. Ook de kleur en het model zijn interessant, het onderdeel dat daar op de foto staat lijkt wel (zilver) grijs. Hij werd in '88 gevonden, maar dan kan hij al in bv. november '85 gedumpt zijn. Ik meen dat Bouhouche en/of Beijer de onderzoekers zelf de weg naar Vilvoorde wezen maar vind zo snel even niet hoe dat zat.

Dat gedoe met die wapens van het SIE nu weer in combinatie met een GTI en een bivakmuts zoals een dader van Aalst (met een H&K) ophad, het hele zaakje blijft stinken.

12 (edited by K& 06-08-2011 11:09)

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Boemerang, Bouhouche (in de gevangenis) zou aan Beijer gevraagd hebben een bepaalde box te ontruimen en de wapens aan een bepaalde pijler onder deze brug te verbergen. Later, vrezende dat zijn vrouw teveel zou vertellen over Zwarts, geeft Bouhouche de vindplaats op voorwaarde dat zijn vrouw wordt vrijgelaten, dixit Beijer.

Opmerking: men kan naar deze plaats op drie manieren.

Niet van boven af wegens te druk. Wel langs het kanaal langs Vilvoorde en langs Schaarbeek maar ook via een oude brug over het kanaal daar vlakbij (500 meter ten zuiden van de viaduct). Dit kan interessant zijn want aan de andere kant zou Zwarts ergens kunnen begraven liggen.

Deze brug via het industriepark leidt naar een op- en afrit maar ook doorheen het industriepark met alle mogelijkheden van huren van magazijnen. Per toeval ontdekt door reuzefile wegens werken op het viaduct. Ik kan weinig redenen vinden tenzij "medeplichtigen" om er aldaar tot tweemaal toe een" beschermde bergplaats" op na te houden.

De groen-blauwe vloeistof gevonden in Ronquières zou LVH hydraulische olie kunnen zijn van Citroen. Waarschijnlijk overschot om wapens te smeren van een chauffeur die vroeger een citroen had. Opzoeking op Les Tueries. laat "anon."  zeggen dat het wel eens zou kunnen dat Bouhouche voor zijn Volvo een Citroen had.

Maar op het veld van de frituur daar vlakbij stonden er ook op een bepaald ogenblik oude CX Citroen GTI dus kan het net evengoed zijn dat meerdere  personen er hun vuilbak kwamen uitkiepen.

13 (edited by Merovinger 26-09-2011 13:27)

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Plaats waar de caravan stond van waaruit de getuige Franck O. in de nacht van 10 op 11 november de mannen hoorde zakken dumpen in het kanaal » Google Maps

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Hestur wrote:

Eventjes een vraag. De Bende van Nijvel zit in november 1985 in het bois de la houssières. Op een gegeven moment gaat men een tweetal zakken in het water gooien, voorzover ik begrepen heb aan de aanlegsteigers van de vaartkom van Ronquières.  Dit punt ligt echter aan de oostelijke zijde van het kanaal, terwijl het bos ten westen ervan ligt. Wat impliceert dat de daders eigenlijk toch wel iets of wat moesten omrijden en het kanaal moesten gaan oversteken om naar deze locatie te komen.

Op de westelijke zijde staan villa's.

De auto's zouden met hun neus richting Ittre op het jaagpad gestaan hebben. Het jaagpad is er niet breed genoeg om met een auto te keren. Vemoedelijk zijn de daders vanuit het Bos van la Houssière via Charly des Bois en de rue Pied d'eau naar de brug van Ronquières gereden. Voor de brug kan je niet op het jaagpad aan de linkeroever geraken. Ze moeten de brug zijn overgereden en rechts het jaagpad op de rechteroever zijn opgereden en onder de brug zijn gereden richting zwaaikom.

Na het dumpen van de zakken moeten ze het jaagpad verder zijn afgereden tot aan de brug in Asquemont (rue de Sart) waar ze pas opnieuw op de openbare weg konden geraken. Een beetje verder ligt dan de Ferme du Sart. Deze boerderij is helemaal afgelegen en was in die periode verlaten en vervallen en zou dus een ideale schuilplaats kunnen geweest zijn. Op het einde van de rue du Masy kom je aan Pilori.

15 (edited by K& 26-09-2011 14:47)

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Mero, ik heb de weg naar Ittre gevolgd in beide richtingen, mijn inziens hebben ze misschien de sluizen van ittre overgestoken want dit zou ook de route zijn beschreven in de snippers (zie pilory). Je kan een heleboel beschouwingen maken van waar ze moeten gekomen zijn. Onder de brug in ronquieres is het te smal voor een Mercedes, misschien nog net voor een VW. Het is echt een fietspad.

De beschouwingen en kaart vindt je op tueries maar Mic. heeft deze verplaatst naar VIP wat ik niet wenste, maar allez. Het resultaat van een paar bedenkingen is een ellips ten oosten van de stortplaats: maar 't is daar leeg alleen een paar boerderijen. Tot ik de dossiers Dekaise herlas en dan vindt je dat Kee er een boerderij had waar Baelen samenwoonde met de Portugese meid.

't is echter ver op de grens van de ellips dichtbij Nijvel, maar via een paar lege binnenwegen kom je recht aan de Ronquières dump-plaats uit stort uit. Dit was in 1982-3. In 1985 weet ik niet. Door de studie van de ellips ben ik ook te weten gekomen dat de sites interesse opwekken en reacties volgen, maar toen was vos op schattenjacht in 't water natuurlijk.

En tegelijkertijd kom je in Ittre interessante mensen tegen, zo kreeg ik bevestiging van nog een ander golf gevonden in de lege glasfabriek in Fauquez.

16

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

De zakken die werden gevonden in het kanaal had een heel bizarre samenstelling. Het leek wel alsof men inderhaast een kast, een garagebox of een opslagplaats had leeggemaakt en alles in paniek in het water had gekieperd. Maar dit gebeurde wel aan de kanaalkom in Ronquières, een plek waar getuigen konden toekijken want de kom was vanaf de oevers goed zichtbaar. Er stond een frituur op nauwelijks twintig meter afstand en aan de overkant stonden twee huizen. Twee getuigen hoorden een plons en zagen een geparkeerde Golf en een break, en drie mannen die een nummerplaat vervingen. Maar de zakken werden niet meteen gevonden, want procureur Deprêtre liet het dregwerk uitvoeren door één plaatselijke brandweerman.

De samensteller hoopte natuurlijk dat men de zakken vlug zou vinden, anders had hij beslist niet zoveel risico's gelopen. Hoopte hij dat de speurders met in hun kielzog de pers er allerlei bedenkingen aan zouden vastknopen? Bijvoorbeeld dat gewone gangsters zich in paniek van allerlei compromitterende voorwerpen wilden ontdoen? of dat de Bende Delhaize afperste maar dat de warenhuisketen eindelijk het losgeld had betaald?

Een andere bedenking was dat de killer dood was en men daarom een punt achter de Bende-activiteiten had gezet. Het was ook mooi meegenomen als men zou concluderen dat de daders in Aalst dezelfde waren als in 1982 en 1983, wat meteen een eind maakte aan speculaties over de 'contracttheorie' of de 'complottheorie'.

Maar men kon de zaak ook anders bekijken. De inhoudanalyse van de zakken bracht immers een tip van de structuur van de Bende aan het licht. Hier leek een gestoord genie aan het werk dat de speurders wou uitdagen. En wie buiten Madani Bouhouche was in staat dit te doen en zijn werk als het ware van een handtekening of watermerk te voorzien?

Buiten wapens werden in de zakken ook banale zaken gevonden zoals een mes, een vork, een siliconenpistool, een flesje met een onbekende substantie en stukjes kapot gesneden verpakking voor Legia-patronen. Dit was eigenlijk rommel, maar typisch voor een verzamelaar.

In een van de zakken zat ook een zeldzaam munitielabel 9ZP23. De Deltaspeurders troffen een identiek label aan bij Darville, de wapenmaker van de Bende Haemers.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Ben wrote:

Maar de zakken werden niet meteen gevonden, want procureur Deprêtre liet het dregwerk uitvoeren door één plaatselijke brandweerman.

Ik zou wel eens willen weten waarom deze man nooit is gehoord in een commissie zitting, zoals hier in Nederland wel gebeurd. Hij heeft veel te verklaren en uit te leggen lijkt mij

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

18

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Wie? De brandweerman of Deprêtre? Want Deprêtre werd wel als getuige opgeroepen voor de eerste Bendecommissie.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Ben, de brandweerman.

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

20

Re: Zoekactie Ronquières: 1985-1986

Wat kon de commissie doen? Hem vragen waarom hij niets gevonden heeft? Allez kom, er waren daar andere vragen te beantwoorden. Lees de doelstellingen en de commissie verslagen eerst even. De commissie voert het onderzoek niet zelf maar probeert de onderzoeken waarom het onderzoek de mist inging en dan voorstellen te doen voor reorganisaties e.d.

Niet waarom een pompier niets heeft gevonden. Misschien konden ze hem straf laten schrijven of tien keer pompen! De commissies hebben zelfs nooit toegang gehad tot belangrijke actieve delen van het onderzoek zelf.