11 (edited by Boemerang 28-02-2011 03:23)

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Bij deze eerst een mooie foto van de Centaure die ik tegenkwam (en natuurlijk meteen even ripte).

https://lh3.googleusercontent.com/_w9CR5VmH5fc/TWrzAIkQA-I/AAAAAAAAA6w/7BG_ttRsU8Y/Centaure%20art.jpg
Mocht ik ooit een in een kanaal gevallen wapen willen laten restaureren, ik weet waar ik wezen moet! Het ziet eruit als nieuw, alsof je er zo mee kan vuren!

Bij deze de Centaure zoals die uit het kanaal kwam, de rode pijl wijst naar de scheef afgezaagde loop.

https://lh5.googleusercontent.com/_w9CR5VmH5fc/TWrGSKKeDKI/AAAAAAAAA3k/M8-0UGh-Ztg/Ronq%203%20a.jpg

Aan Geronimo even wat vraagjes:

  • Wat is dat onderdeel dat overblijft? Of is dat het er afgezaagde deel van de loop? De zaagrand loopt iets anders (en dat zouden ze dan al die tijd bewaart hebben).

  • Zo'n wapen werpt zijn hulzen niet uit tenzij men hem open klapt. Correct? Dus als ermee op David is geschoten vond men geen hulzen.

  • Je zegt dat hij 2 patronen tegelijk kan afschieten. Ook 1 tegelijk? Kan men dus kiezen? D.m.v een dubbele trekker?

  • Is er misschien een reden om hem zo raar schuin af te zagen? Bijvoorbeeld, één hagelschot is iets gecentreerder en de andere iets wijder?

  • Kun je ook in een loop een cal.10 brenneke stoppen? En dan in de ander hagel en dan tegelijk afvuren? (Massive firepower!)

  • Het wapen is afgezaagd waarschijnlijk nog steeds aan de gewichtige kant. Zou het makkelijk of moeilijk met één hand te richten zijn?

En nu ik toch bezig ben meteen even een goeie vraag over een Fabarm-Riotgun:

  • Een Riotgun (Fabarm) werpt zijn hulzen omhoog en naar rechts uit?

  • Hulzen landen dus een meter rechts naast de dader? Of een grotere/kleinere afstand? (Verder rollen niet meegerekend dus.)

Geronimo, je kennis en uitleg in dezes maken mij wijzer, verlicht mij ook hier weer mee en dan ben je helemaal een toffe peer!

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Inderdaad Boemerang, de heren die dit wapen onder handen hebben genomen hebben prachtig werk geleverd. Allereerst wil ik zeggen dat jachtwapens niet echt mijn ding zijn dus zal ik antwoord geven naar mijn mening.

  • Het onderdeel dat hier bij het wapen ligt is inderdaad het voorste stuk van een tweeloop. Dat de zaagrand iets anders is doet mij vermoeden dat er 2 x werd gezaagd. Zal is proberen opzoeken hoe lang zo'n wapen dient te zijn.

  • Dit wapen gaat de hulzen niet uitgooien, ook niet als men hem openklapt. Dit wapen gaat de geschoten huls een beetje naar boven duwen zodra men het wapen openklapt. De bedoeling is om er de huls of hulzen gemakkelijker uit te nemen. Dus kunnen er in principe geen hulzen van kaliber 10 gevonden zijn. Indien er wel gevonden zijn, was het een lompe schutter.

  • Kan zowel de twee gelijk als één per één afvuren. De voorste trekker is voor de rechterloop en de achterste trekker is voor de linkerloop. Twee trekkers gelijk is een dubbel schot.

  • Zo schuin afzagen heeft volgens mij geen enkel nut en bewijst alleen maar hoe lomp deze gangster was (zeker geen wapenfreak want deze zou hem dan wel mooi recht afsnijden). Bij de AK47 of de kalashnikov heb je een schuine compensator vooraan op de loop om het wapen minder laten omhoog te slagen, maar dan zit de schuine kant van onder naar boven.

  • Bij een kaliber 12 met een afgezaagde loop zou dit wel kunnen (is er niet voor gemaakt), maar voor deze kaliber 10 bestaan er geen brennekes (zelf maken door inkeping is een optie maar gevaarlijk).

  • Met 1 hand is dit wel af te vuren, maar doordat hij schuin is afgezaagd gaat hij in dit geval toch wel naar links trekken. Stel je vuurt 1 schot af met 1 hand, dan is het risico groot dat je tijdens het wegtrekken ongewild het tweede schot lost. Dit is geen wapen om mee te richten, maar om terreur te zaaien. Als je binnen de 20 meter naar iets wijst met dit wapen en je vuurt zal je het doel ongetwijfeld raken.

  • De meeste riot-guns gooien hun hulzen rechtsboven uit en naargelang vliegen deze van 1 tot 3 meter ver rollen niet meegerekend. Dus vallen ze inderdaad rechts van de schutter.

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Zijn er concrete aanwijzingen dat er precies met dit wapen geschoten is (door de reus)? Het lijkt me onmogelijk om losjes met een afgezaagde 10 gauge  mét afgezaagde loop te schieten. Als je dit met 1 arm zou doen, breek je hem. wink

Voor een impact voorbeeld van afgezaagde 2loops 10 gauge » YouTube

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Dag 't hand, kan je met één hand mee vuren zonder problemen. Twee lopen tegelijk afvuren met één hand weet ik niet.

15

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Geronimo wrote:

Zo schuin afzagen heeft volgens mij geen enkel nut en bewijst alleen maar hoe lomp deze gangster was (zeker geen wapenfreak want deze zou hem dan wel mooi recht afsnijden).

Het feit dat de loop als dusdanig afgezaagd is, kan er op wijzen dat de schutter van dit wapen rechtshandig is. Een asymmetrisch wapen is gemakkelijker hanteerbaar en bergbaar aan de rechterkant van het lichaam. Ik schrijf "kan" omdat hij het nog wat schuiner had kunnen afzagen, waardoor het nog handiger zou zijn. Ook is een stukje van de kolf nog zichtbaar. Had hij er ook van af kunnen vijlen. Misschien dat hij het niet deed om zijn hand extra steun te kunnen geven.

De lengte en dikte van het handvat indiceren de handgrootte. Een schutter met kleinere handen zou het handvat gerust nog wat hebben kunnen bewerken. Normaal zit er onder de loop nog een stuk hout. Misschien heeft men het verwijderd om het geheel te verlichten. Het algemene probleem van dit wapen is, dat ge er maar twee keer mee kunt schieten en dat ge dan moet herladen. Dus niet geschikt om snel veel mensen achter elkaar mee dood te schieten.

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Het is dan ook niet bedoeld om er mensen mee neer te schieten maar wel eenden.

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Het valt mij op dat 1 van de twee lopen recht is gezaagd en enkel de tweede schuin afloopt. Veel extra steun kan dat stuk hout onder het handvat toch niet geven, wanneer je vuurt zit je hand niet zover van de trekker. Ik denk eerder dat er mss tijdens hun daden een touw aan geknoopt zat, zodat het wapen aan het lichaam vast zat.

Meestal hadden de daders meerdere wapens bij, en een tweeloop is onhandig in een vuurgevecht. Het extra hout zou voor een goede houvast voor een sling kunnen zorgen zodat wanneer het wapen leeg is, hij het kon laten vallen en aan zijn lichaam hangen en ondertussen een ander wapen hanteren of beide handen gebruiken om iemand te bedwingen, kassa te ledigen, wagen te laden.

Servo per Amikeco

18

Re: Jachtgeweer kaliber 10

DeadLetterBox, de recht ' afgezaagde ' loop kan gezichtsbedrog zijn aangezien het resterende 'afgezaagde' stuk volledig schuin is. Ik heb trouwens een probleem met dat 'afzagen'. Het kan onmogelijk gebeurt zijn met een handbeugelzaag. Tenslotte is een geweerloop gemaakt uit gehard staal. Een zaagblad uit een beugelzaag zou er nooit door geraken. Ik tip op een handslijpmachine. Als het wapen niet goed vastgeklemd zit ben je snel scheef aan het slijpen. Men zou dit kunnen zien als men recht op de loop kijkt. Graag had ik Geronimo's mening hierover gehoord.

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Ja, met de hand zou je er nooit door geraken. Maar zou men vervolgens geen poging ondernemen het stuk rechter te zagen? Een wapenliefhebber zou dat zeker doen. Tenzij het misschien door een "derde persoon" is gedaan.

Servo per Amikeco

Re: Jachtgeweer kaliber 10

Dag LEO, ik denk met een slijpschijf o.d.,en inderdaad je bent al snel scheef aan het zagen. Voor hun doel totaal geen nut, want het is niet echt een assault-wapen. Of het nu recht of scheef wordt afgezaagd, dit wapen is wel zeer venijnig in combinatie met bewerkte cartouches.

Hagel. Met een hagelgeweer worden in één schot, met een afvuursnelheid tussen de 305 en 457 m/s (1000-1500 ft/s), honderden stalen of loden hagelkorrels afgeschoten. Deze projectielen veroorzaken met name op korte afstand uitgebreide verwondingen, maar op langere afstand richt een individueel korreltje door de geringe massa en de hoge luchtweerstand, weinig kwaad aan.

Voor een mens zijn deze wapens tot een afstand van rond 50 m gevaarlijk en daarbuiten zijn de hagelkorrels vaak niet meer in staat de huid te doorboren, wel kunnen ze dan toch nog schade aanrichten aan bijvoorbeeld de ogen. Daarnaast treedt een steeds verdere verspreiding op van de hagelkorrels, zodat minder korrels het lichaam zullen raken. De ernst van de verwonding die een hagelgeweer aanricht, wordt dus voornamelijk bepaald door de afstand tot de schutter.

Voor de gebruiker van een hagelgeweer zijn er voordelen aan een wapen met een afgezaagde loop: de kans om iets te raken is door het spreidingseffect groter – de loop zorgt immers voor een gerichte bundel hagelkorrels – en daarnaast is het wapen makkelijker te hanteren en te vervoeren. Bij hagelschoten die op korte afstand zijn afgevuurd moet men in de wond altijd intensief naar de meegeschoten zogenaamde prop zoeken. Deze doorgaans plastic prop kan tot ernstige diepe infecties leiden.