21

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

Het gaat hier natuurlijk vooral om de opgravingen in het bos van La Houssière, maar voor je begint met graven, moet je natuurlijk wel weten of de agent raak heeft geschoten (of raak kan hebben geschoten). Volgens verschillende getuigenissen van onderzoekers uit die tijd (zelfs voor de Bendecommissie) blijkt dat de kans zeer klein (tot onbestaande) is dat de agent raak heeft geschoten. Vergeet ook niet dat hij op een rijdende wagen schoot, één van de moeilijkste doelwitten om te raken.

Een tweede puntje: één van de redenen waarom de speurders zijn beginnen graven, is de getuigenis van een buurtbewoner die de dag na de overval in Aalst een put van 2m bij 1m had gevonden die heel recent gegraven was. Bij de onderzoekscel gaan ze er blijkbaar van uit dat deze put bedoelt was voor het lijk van de killer, maar wat voor nut heeft het om een put te graven als je hem niet gebruikt? Zou het niet eerder kunnen dat daar iets verborgen lag dat ze hebben opgegraven om mee te dumpen in het kanaal? Vergeet niet dat Gladio over heel België geheime opslagplaatsen van wapens had die ze soms begroeven in de Belgische bossen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

Dag Leo, hoe donker was het daar in Aalst? Als het echt donker was (bos) zou de agent zijn doel niet kunnen zien hebben, tenzij ze in fluo gekleed waren. Ook kan je in het donker je keep korrel gewoon niet zien tenzij je met een lamp (surefire, gladius, fenix, e.d.) gaat werken. Daar de politie in die tijd nog met die grote mag-lites werkte denk ik niet dat hij deze zal gebruikt hebben. Die oude Smith & Wessons hadden een zwarte keep op een zwarte korrel, als je deze moet richten op in het zwart geklede mannen dan weet je het wel. Binnen 7 meter ga je enkel richten met je korrel (frontsight), maar vanaf 10 meter moet je toch gaan werken met keep-korrel, en volgens mij zal dat die avond zeer moeilijk geweest zijn.

LEO wrote:

Kan je dan bevestigen dat je raak geschoten hebt?

Niet altijd, zoals deadletterbox zegt "een mens zie je vallen". Maar ook dit hangt af van verschillende factoren. Als je iemand op die afstand in het hoofd raakt dan gaat het licht uit en is het gedaan voor die kerel. Elders in het lichaam bepalen zowel de snelheid en de massa van het afgeschoten projectiel de schade aan het weefsel, en het kan zijn dat ze daarom niet direct ineenzakken. Mensen onder invloed van drugs (heroïne, ketamine, amfetamine) kunnen pijn en angst onderdrukken, waardoor ze minder snel de pijn aan andere ledematen zullen voelen.

23

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

Ben wrote:

Zou het niet eerder kunnen dat daar iets verborgen lag dat ze hebben opgegraven om mee te dumpen in het kanaal?

Als het er al langer lag, dan lag het er waarschijnlijk 'goed'. Waarom het dan opgraven om het elders te dumpen?

24

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

Tja, waarom een put graven om hem niet te gebruiken? Ik maak de simpele redenering: ofwel graaf je een put om iets te begraven ofwel om iets op te graven. Vermits de put leeg was, denk ik aan het tweede.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

25

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

Kim en Merovinger, klopt, maar welke keuze hadden ze?

  • Buiten het bos was iedereen gealarmeerd, dus elke beweging buiten het bos kon gevaarlijk zijn

  • Met een lijk het bos verlaten zou nog riskanter zijn.

  • In het bos was het pikdonker én ze waren zwaargewapend. De kans bestond dat de getuigen niet eens iets gezien hadden. De Bende had dus eigenlijk wel een paar uur respijt.

26 (edited by Boemerang 07-06-2012 23:16)

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

Ben wrote:

Eddy Nevens schoot met een Smith & Wesson .38.

Geronimo wrote:

Dacht dat het een revolver was in 38 SP

  • "Ik schoot nog drie keer met mijn .38." (Bron: Knack 2010)

  • "Ik deed dan maar een beroep op mijn Smith & Wesson-revolver 9mm." (Bron: Guy Bouten)

  • "En een agent vuurde terug met een pistool 9mm." (persverklaring van burgemeester Raymond Uyttersprot, 1985)

Revolver - pistool - 9mm - .38, kies maar uit. Het enige dat we zeker weten is dat het een S&W was. hmm Overigens hebben naast Nevens ook anderen op de daders geschoten!

  • De adjunct-commissaris schoot éénmaal met een Riotgun richting de schietende dader toen deze terug de parking op liep.

  • Nevens schoot daarna ook éénmaal richting die dader.

  • Agent Jean-Marie Arijs schiet met zijn FN 7,65 éénmaal als de/een dader (nu naast de Golf) weer terug de Geraardbergsestraat inloopt.

  • Als deze dader achterin de koffer is gestapt en de wagen wegscheurt schiet Nevens nog driemaal en Arijs ook nog éénmaal.

De andere 6 aanwezige politieagenten en (tenminste) 2 rijkswachters zijn in dekking gegaan toen de dader begon te vuren (de Legia-hagelballen ketsten door de straat tot aan de Haring). Zij hebben geen mogelijkheid gezien/genomen om te vuren, mogelijk speelde angst een rol (mij zou het waarschijnlijk ook dun door de broek lopen) maar ook waren de omstandigheden en posities er niet altijd naar.

Eén jonge agent is in de Lokerenveldstraat in dekking gegaan, eerst achter de glasbak en daarna, voor zover ik kan nagaan, verder de straat in in een portiek. 4 anderen waren met hun busje halverwege de Geraardbergsestraat (waaronder Arijs en de adjunct-com.) toen zij onder vuur kwamen, mogelijk trokken de 2 anderen van hen zich terug tot de Opel-garage. Drie andere agenten waren (met hun busje) op de hoek bij de Opel-garage (te ver weg) en daar ergens (bij de Haring) liepen ook de 2 rijkswachters. Hier werd door rijkswacht/agenten ook verkeer gestopt dat de Geraardbergsestraat in wou rijden.

Leo wrote:

heb je dan geen last van de mondingsvlam? Ik probeer me in te leven in de stresserende momenten waarin agent Nevens de schoten afvuurde.

De volgende omstandigheden worden beschreven:

  • "Wegens de druk voorbijrijdende auto's moeten de agenten uitkijken om geen voorbijgangers te raken." (Humo, Hilde Geens)

  • "Schietend door de geopende achterdeur vluchtten zij met grote snelheid richting Ninove. Door twee agenten werd op het voertuig geschoten ondanks de zeer moeilijke omstandigheden ingevolge tegenliggend verkeer." (persverklaring van burgemeester Raymond Uyttersprot november 85).

  • "Ik moest overigens heel erg opletten dat ik geen burgers raakte. Op de weg waarlangs de daders waren weggevlucht had zich in de andere richting een lange file gevormd. Ik werd bijna verblind door de koplampen. Aan de parking liepen mensen kriskras door elkaar, getraumatiseerd en verbijsterd." (Nevens in "Niet schieten" van DVdS en Annemie Bulté)

De agenten hadden (toen de Golf de parking afkwam) dus ook nog eens te maken met een smal schootsveld vanwege omstanders, stilstaande automobilisten en de vensters van de huizen verderop in de Ninoofsesteenweg.

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

Ben wrote:

Een tweede puntje: één van de redenen waarom de speurders zijn beginnen graven, is de getuigenis van een buurtbewoner die de dag na de overval in Aalst een put van 2m bij 1m had gevonden die heel recent gegraven was. Bij de onderzoekscel gaan ze er blijkbaar van uit dat deze put bedoelt was voor het lijk van de killer, maar wat voor nut heeft het om een put te graven als je hem niet gebruikt? Zou het niet eerder kunnen dat daar iets verborgen lag dat ze hebben opgegraven om mee te dumpen in het kanaal? Vergeet niet dat Gladio over heel België geheime opslagplaatsen van wapens had die ze soms begroeven in de Belgische bossen.

Een terechte opmerking. De zakken die in het kanaal gevonden werden moeten natuurlijk van ergens komen.

Ik ben in het bos geweest en kan bevestigen dat de grond heel zanderig is (logisch er waren meerdere zandgroeves) en makkelijk uit te graven. Het zal daar niet veel moeite kosten om snel een grote put te maken. Niet veel grond maar puur zand.

28

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

Ben wrote:

Tja, waarom een put graven om hem niet te gebruiken? Ik maak de simpele redenering: ofwel graaf je een put om iets te begraven ofwel om iets op te graven. Vermits de put leeg was, denk ik aan het tweede.

Daar heb je een punt. Ik realiseer me dat ik ervan uitging dat die put terug toegegooid was, en dat de killer dus effectief enige tijd in het bos gelegen heeft (maar mogelijk nadien verplaatst). Volgens jou lag de put nog open. In dat geval zijn er twee mogelijkheden:

  1. Dat er inderdaad iets werd opgegraven.

  2. Dat de plannen zeer plots en na het graven van een graf om ons onbekende redenen gewijzigd zijn en er niemand begraven werd.

29

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

De getuige heeft het over grond die omgewoeld was en een gat dat niet heel groot was: "Het intrigeerde me dat in de hoek van een weiland met een spade de grond was omgewoeld. Het was heel recent, van die nacht. Het gat was niet heel groot, 2m op 1m."

Ik leid hier uit af dat de getuige een stuk omgewoelde grond zag, met een grote van 2m op 1m. En omdat hij spreekt over een "gat", ga ik ervan uit dat er een put was maar de diepte wordt echter niet vernoemd.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

30 (edited by DeadLetterBox 09-06-2012 11:38)

Re: Opgravingen Bois de la Houssière

De Politie schiet met Hollow Point, indien zo een kogel een lichaam raakt heeft dat enorme stopkracht, de kogel plooit namelijk open in het lichaam en tuimelt verder waarbij hij veel interne schade aanricht. Zelfs onder invloed is dit stopvermogen best groot. Mijn gok is dat wanneer het vluchtvoertuig vertrok, de open koffer het beste doelwit vormde om op te richten. Het is bijvoorbeeld in training van closeprotection, wanneer je rijdt in een "soft vehicle" (lees auto zonder pantser) een standaard procedure om zo snel mogelijk het voertuig te verlaten omdat dit een kogelmagneet is. De schutter zal zich focussen op het voertuig.

De Politieagenten zagen het gat van de koffer en hebben in de mate van het mogelijke daar hun kogels op afgevuurd. Door het effect van ricochet in de besloten kofferruimte, is de kans op een treffer nog groter. Een kogel kan afketsen in de holle ruimte en de dader raken. Dat is mijn mening over de geraakte schutter.

Wat die put betreft, zou het kunnen dat er spullen begraven lagen die de bende in geval van nood nodig had om hun vlucht te bevorderen. Misschien was het wel een cache met trauma-kit indien ze een gewonden hadden? Of materiaal om een vals spoor te leggen? Of zelfs om een lichaam te laten verdwijnen? Of materiaal dat hen kan helpen ontsnappen in moeilijke omstandigheden, ik denk aan nieuwe kledij, pruiken, passports...

Servo per Amikeco