281

Re: Aalst: Proloog

Oei Noorderling, hier doe je een gevoelige snaar trillen. "Vlaams" bestaat niet en heeft nooit bestaan. Bij ons in Vlaanderen spreekt men alleen Nederlands. "Zuiver" Nederlands is onze standaardtaal, maar dat is geen Hollands! wink Hij zal wel bedoeld hebben: iemand met een stem zoals een Vlaamse nieuwslezer, met andere woorden: iemand die correct Nederlands spreekt. Over "Te voet naar Scherpenheuvel": iedereen was er in de tijd fan van. Het moet bekeken worden in de context: "De Bende van Nijvel vraagt een nummer aan voor de Bende van Hofstade: Te voet naar Scherpenheuvel. Dit nummer moet precies om zo laat gedraaid worden."

Natuurlijk op het moment van of voorafgaand aan de overval. Dat is geen toeval van een flauwe plezante. Zoals ik al elders schreef, kan het zijn dat De Staerke de Bende van Hofstade voorstelt. En dat hij niet helemaal wist dat hij werkte voor de Bende toen die hem vroeg te gaan "winkelen" in Aalst met zijn vriendin. Die vriendin werkte namelijk in een bar in Scherpenheuvel. Het is om te zeggen: "Jij, De Staerke, hebt met de echte mannen te maken, die wel onschuldige kinderen durven doodschieten." Door dit nummer aan te vragen, kon de politie natuurlijk weer denken dat De Staerke er meer van wist; met andere woorden: hij werd in de zak gezet zoals Bultot. Waarschijnlijk zal De Staerke in het begin wel iets geweten hebben, maar dacht hij er nog onderuit te komen, als er geen getuigen zouden spreken, wel te verstaan.

Ben, je spreekt je hierboven tegen; laten we het maar bij je eerste lezing op deze site houden (zie Feiten): "19u00: Een onbekende persoon vraagt bij de lokale radiozender Mi Amigo het liedje "Te voet naar Scherpenheuvel" aan. Het liedje moet voor of om exact 19u15 afgespeeld worden en werd aangevraagd door de Bende van Nijvel voor de Bende van Hofstade."

In plaats van wat je hierboven schrijft: "Denken we maar aan het plaatje dat op de vrije radio Mi Amigo vanwege de bende van Hofstade voor de Bende van Nijvel werd aangevraagd." U mag me natuurlijk altijd verbeteren als het andersom is. Een gecodeerde boodschap, zou niet "Nijvel" gebruiken. Bovendien had de Bende geen nood aan een vrije radio, ze hadden zelf communicatieverbindingen om alles correct te timen. Die getuigen zou ik niet te veel vertrouwen, vaak kunnen ze iemand niet uitstaan en zeggen ze : het is de die of de die, maar kunnen we daar wel zo zeker van zijn? Uiteindelijk moeten we zekerheden hebben om die gasten achter de tralies te krijgen, zo denkt een politieman.

K&: Als de politie daar niet gaat aanbellen... Meer ik moet ik niet zeggen, toch?

282

Re: Aalst: Proloog

Om nog even terug te komen op het radio bericht, ik krijg stellig de indruk dat dit een bericht was om een rookgordijn te leggen. De opsporingsdiensten te laten zoeken naar aanwijzingen die op later tijdstip dood blijken te lopen. Kijk maar eens op dit forum hoeveel mogelijkheden we al niet aangeven omtrent dit bericht.

Stel u nu eens de vraag: Wat als die Dj dit bericht nu niet of na 19.15 had gelezen, was er dan geen overval geweest? Lijkt mij sterk na alle voorbereidende werkzaamheden. Ik heb hier ergens gelezen dat het liedje zelf niet gedraaid is, maar een ander nummer van die groep. Feit is dus dat het liedje er helemaal niet toe deed en men met noemen van 2 bende s in het bericht zoveel mogelijk stof tot nadenken/speuren wilde geven.

283 (edited by noorderling 10-12-2011 21:38)

Re: Aalst: Proloog

Hij had het lied idd niet. Hij heeft wel de boodschap voorgelezen op het exacte tijdstip. Maar een geheel ander nummer gedraaid: Johnny Be Good van Chuck Berry of wellicht van Peter Tosh. Tot slot verklaart de DJ nog:

Ik heb toen iemand van de politie aangesproken. Ik heb een verklaring afgelegd, en daarna ben ik nooit meer verhoord. Ze hebben me ook nooit gevraagd om stemmen van verdachten te herkennen.

284

Re: Aalst: Proloog

Aan journalist René De Witte heb ik de vraag gesteld of hij weet had van het feit of er sluipschutters lagen op het dak van het warenhuis. Dit is zijn antwoord: "Naar ik me herinner heb ik de dagen voor de raid gewapende agenten op het dak gezien."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

285

Re: Aalst: Proloog

Dat gebeurde aan andere warenhuizen ook. Onregelmatig weliswaar en met de voorkeur voor warenhuizen die aan snelle ontsnappingsroutes lagen. Vermoedelijk onregelmatig door gebrek aan effectieven.

286 (edited by krisvanvalnor 16-06-2012 10:08)

Re: Aalst: Proloog

Die ogen doen me denken aan Haemers! Ik denk aan Haemers en Philippe De Staerke in Aalst.

287 (edited by Merovinger 16-08-2012 23:02)

Re: Aalst: Proloog

(...) Radio Mi Amigo werd eind 1973 opgericht door Sylvain Tack. Als manager van enkele Vlaamse artiesten, waaronder Paul Severs, wou hij zijn poulains de nodige zendtijd bezorgen. Een eigen zender leek hem daarvoor het ideale vehikel en als uitgever van het weekblad Joepie en eigenaar van de Suzy-wafelbakkerij was geld geen probleem. Alleen gooide de antipiraterijenwet roet in het eten.

De oplossing voor dat probleem lag in Spanje, het enige land dat die wet nog niet ondertekende. De dj's van Mi Amigo verhuisden naar de Catalaanse badplaats Platja d'Aro om daar radio te maken. Ton Schipper was één van hen. "Een fantastische periode. Je had echt het idee dat je een soort vrijheidsstrijder was. In ballingschap vochten we voor de vrijheid van meningsuiting. Het was onze missie om Vlaanderen en Nederland van popmuziek te voorzien."

"Mij is altijd verteld dat we meer dan zes miljoen luisteraars hadden", herinnert Ton Schipper zich. "Al moet ik eerlijkheidshalve aan toevoegen dat ik me niet kan inbeelden hoe ze dat in godsnaam konden meten. Maar Radio Mi Amigo werd sowieso druk beluisterd. Tijdens mijn dagelijks verzoekprogramma konden de mensen inbellen. En hoewel een telefoontje naar Spanje in die tijd nog heel duur was, konden we het aantal oproepen niet bijhouden. Na verloop van tijd moesten we de hoorn van de haak nemen."

(...)

"Je kan het je in tijden van satellietverbindingen en internet niet voorstellen, maar wij namen telkens veertien dagen op voorhand op. Zo lang duurde het immers om de tapes op het zendschip te krijgen dat nog steeds in de Noordzee lag. Wie in een van de verzoekprogramma's een nummer aanvroeg, moest dus wel wat geduld hebben.

Vanuit Spanje werden de tapes naar België of Nederland gesmokkeld om dan met een klein bootje naar het zendschip te gaan. En dat durfde nogal eens fout lopen. "Het gebeurde dat onze koeriers aan de grens werden tegengehouden of dat de tapes ergens onderweg verloren gingen. Daarom lieten we bij alle opnames een reservetape meelopen. Wanneer er dan met het origineel iets foutging, konden we altijd nog een backup sturen. Al was ook dat niet makkelijk. om kosten te sparen ging er meestal maar één keer per week een pendelbootje met tapes en proviand naar het zendschip."

Dat zendschip kreeg het ondertussen steeds moeilijker. De Mi Amigo hield zich - volgens de antipiratenwet - bezig met illegale activiteiten en kon dus niet aan land komen  voor het broodnodige onderhoud komen. Het ging van kwaad naar erger en telkens de Mi Amigo in zwaar weer terechtkwam, moesten de uitzendingen noodgedwongen gestaakt worden.
Het doek viel uiteindelijk op 20 oktober 1978. "Ik zat voor de radio te luisteren naar mijn eigen programma", herinnert Schipper zich. "Plots kwam de melding dat de uitzending werd onderbroken wegens een generatorprobleem. Het vervolg heb ik nooit meer gehoord."

Bron » "Clandestiene radio op zee" | De Morgen | 13.08.2012

Zie ook » Zeezenders voor tien dagen opnieuw in de ether

Dat verhaal over de Bende van Nijvel-oproep op Mi Amigo zal dus wel een kwakkel zijn.

288

Re: Aalst: Proloog

Merovinger wrote:

Dat verhaal over de Bende van Nijvel-oproep op Mi Amigo zal dus wel een kwakkel zijn.

Waarom? De Mi Amigo waarover het hierboven gaat was een piratenzender die in er in oktober 1978 mee stopte.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Aalst: Proloog

Was het dan op een andere zender die dezelfde naam gebruikte? Er is zo weinig geweten over deze radiozender en deze oproep. Waar was de zendplaats van deze radiozender? Twee bemerkingen die ik mezelf maak indien deze oproep er effectief is geweest:

  1. De aanvrager vraagt om de plaat "Te voet naar Scherpenheuvel" te spelen maar de presentator heeft deze plaat niet en zou dan maar een andere plaat hebben gedraaid. Indien we aannemen dat de plaat moest dienen als boodschap voor de Bende zal vermoedelijk toch niet alleen de oproeptekst maar ook de plaat zelf van belang zijn geweest (vb: als je plaat X hoort doe je dit, als je plaat Y hoort doe je dat). Bepaalde forumleden hebben het idee geformuleerd dat de boodschap zou betekend hebben dat de Bende mocht vertrekken om de aanval te plegen. 19u15 kan nl. het moment zijn geweest dat de Bende vertrok. Maar misschien was de afspraak wel het omgekeerde. De afspraak was misschien dat wanneer "Te Voet Naar Scherpenheuvel" werd gedraaid dit als boodschap had: "doe de overval niet en keer terug naar huis". Maar doordat een andere plaat werd gedraaid hebben ze de overval wel gepleegd. Achteraf is er daarover misschien geruzied en was dit de reden waarom ze na Aalst zijn gestopt. De maat was vol.

  2. Je kan de tekst van de oproep ook als volgt interpreteren: "hey mannen van de Bende van Nijvel, wat jullie doen kunnen wij (een andere bende) evengoed." En waren de overvallers in Aalst copycats van de Bende van Nijvel.

Ik weet het dit zijn allemaal alleen maar pure gissingen. Ik ben gewoon maar luidop aan het nadenken wat deze oproep zou kunnen betekend hebben want, geef toe, zulke aanvraag (als deze er effectief is geweest) op de radio juist op de vooravond en ongeveer een uurtje vóór de overval van Aalst, dat kan géén toeval zijn en dit intrigeert mij.

Re: Aalst: Proloog

De verklaring van de dj klinkt integer en volgens de info gelijk naar de politie gegaan, maar het is jammer dat er niet ook luisteraars waren die het verhaal konden bevestigen. Het is maar 1 getuige. Dat blijft een zwaktebod. Desalnietemin, uitgaande dat het zo is gegaan, is wiskundig gezien de kans erg klein dat er 35 minuten voor een bloedige raid, er op deze manier en op deze locatie een plaatje wordt aangevraagd, puur op basis van toevalligheid. De stem was bovendien iemand die niet tot de doelgroep hoorde van de radio.

In mijn ogen kan dit drie dingen betekenen:

  1. Een signaal, van de tweede reserve groep ter plekke, aan de Bende even verderop in de auto. Om  19:00 uur belt de man. Plaatje moet precies een kwartier later gedraaid worden. Dit zou een code kunnen zijn van de figuren die de parking bestudeerd hebben en als reserve rond de supermarkt blijven. Dus simpelweg het laatste teken dat de raid kan beginnen. Om kwart over 7 verlaten wij de parkeerplaats en nemen onze posities in. Als de bende echt goed georganiseerd was, konden ze deze verkenners tot het laatste moment nog de overval afblazen bv. omdat er politie was of gewapende bewaking.

  2. Ook is het mogelijk dat bende zelf belde en simpelweg de overval aankondigde en alleen opereerde, of dat het een signaal was hoe laat ze vanaf de startplek zouden wegrijden en dat alles in orde was. Je kan de studio van Mi Amigo vanuit heel de regio kan bellen, maar om te luisteren moest je je binnen het bereik van zo'n piratenzender begeven, soms maar 1 of 2 kilometer bij zulke hobbyisten. In het geval van Mi Amigo weet ik het niet. De Bende belt vanuit naburig stadje. En razen dan in volle vaart naar hun doel. Als er iets mis is, gaat een reserve auto op een bepaalde plek staan. Als het goed gaat staat ie ergens anders. Dat zijn de laatste signalen.  Belde de Bende van Nijvel, de killers om aan de reserve bende van Hofstade ter plekke dit signaal door te geven ? Dit zou een heel andere tactiek betekenen dan de reeks in 1983. Zijn ze ontwikkeld ? Of zijn dit andere jongens ?

  3. Het kan ook altijd nog een outsider zijn geweest met inside information.