11 (edited by the end 14-08-2012 14:50)

Re: Jacques Monsieur

Zeker een interessant figuur, ik lees op een site dat hij gesnapt is door een aktetas koffer die ze gevonden hebben ergens. Weer iemand die een opspraak komt door het vinden van een koffer. Blijkbaar een periode van koffers achterlaten. Hier volgt het citaat:

French Connections

A Belgian born on March 31, 1953, Monsieur, nicknamed "the field marshal," had been active in arms trading since the 1980s. He was a participant in the Iran-Contra affair, but the first solid information about his dealings came from the Belgian federal police, who in 1986 found a suitcase in Brussels that belonged to him.

The documents in his suitcase revealed that Monsieur was in contact with the Israeli intelligence service Mossad, as well as Iran, and that he had been attempting to export Armbrust grenade launchers - German-built light anti-tank weapons - without a license. Monsieur obtained false "end user" certificates from other countries, especially the former Zaire."

En de link » www.iwatchnews.org

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Jacques Monsieur

geronimo wrote:

Bedoel je de wapens voor de moord op veekeurder Karel Van Noppen? Bij mijn weten heeft hij de wapens voor de moord op Cools niet geleverd. Cools werd vermoord door 2 Tunesiërs die door de sicilliaanse maffia werden gerecruteerd. Op den duur begin je de namen dooreen te halen.

OOOPS. Wat 'n flater, inderdaad Geronimo, dat is het resultaat van soms in de late uurtjes nog beginnen te lezen opzoekingen te doen.

Ja the end, volgens mij zit er veel meer achter het verhaal van Monsieur. Toch toevallig dat men een koffer vind met erin alle informatie die men nodig heeft om te weten wat hij doet en met wie? Om vervolgens hem niet eens op te sluiten? Het lijkt wel een waarschuwing of een trick om hem te compromitteren.

Misschien wou iemand niet dat hij voor een bepaalde groepering wapens leverde. Monsieur was ook nauw betrokken bij de oorlog in Bosnië-Kroatië. Ook hier werd net als in Iran-Irak wapens geleverd aan beide partijen waarbij men de timing dusdanig had geregeld dat de oorlog werd gerekt.

Servo per Amikeco

Re: Jacques Monsieur

Voor wie het boek niet gelezen heeft, een kleine samenvatting door de auteur. Geen gewone mijnheer als je het mij vraagt. Mijn vader heeft hem persoonlijk gekend, en hij zegt ook dat Monsieur een gave had om te verkopen (had te maken met een stuk grond).

» www.radio1.be

14 (edited by ludoke 16-08-2012 08:29)

Re: Jacques Monsieur

DeadLetterBox wrote:

Om vervolgens hem niet eens op te sluiten? Het lijkt wel een waarschuwing of een trick om hem te compromitteren.

Tijdens de inval van de USA in Afganistan reisde Monsieur aldaar. Teheran gooide hem in de gevangenis, toen hij zogezegd de grens was overgevlucht: eigenlijk werd hij tijdelijk "beveiligd" door Teheran. Alles is trick rond hem: daarin wordt hij duidelijk door de USA en Teheran e.a. geholpen.

Boeken van Walter De Bock en Vandamme janken daarna wat blz. vol, om oude mei-68'stigers wat bed-lectuur te gunnen na al die mislukte "wereldverbeterarij". Hun exemplaar ligt elk jaar goedkoop bij de Slegte  als vijg na Pasen.

Re: Jacques Monsieur

Ludoke, van waar komt die informatie ivm Teheran-Afganistan? Een persoonlijk gesprek met Meneer Monsieur moet wel nog eens een leuke belevenis zijn mijn gedacht.

Servo per Amikeco

Re: Jacques Monsieur

DeadLetterBox wrote:

Een persoonlijk gesprek met Meneer Monsieur moet wel nog eens een leuke belevenis zijn mijn gedacht.

Ja inderdaad, en dan te weten dat ik een paar weken geleden in zijn buurt aan het klimmen was. Heeft ergens een villa buiten Tarascon.

17 (edited by Walter Baeyens 16-08-2012 20:19)

Re: Jacques Monsieur

Men moet goed begrijpen dat bepaalde wapenhandelaars, die een bepaald 'niveau' hebben bereikt, gewoon met rust gelaten worden omdat alle partijen - ook onderlinge rivalen - op hen beroep doen. Het zijn personen van wie men zeker weet dat ze de bestellingen, hoe delicaat ook,  op tijd en zonder fout zullen leveren. Deze tussenpersonen zijn voor alle partijen nuttig (ze moeten echter  met gedoseerde intel de dreigende geheime diensten sussen) dus laat men begaan. Voor de handelaar zelf is het koorddansen, natuurlijk. Quid pro quo. Connecties vooral.

Iedereen wist toch dat Kashoggi, Al Khassar, Monsieur, ... internationale wapenhandelaars waren? Zelfs wij wisten het. Waarom werden ze niet opgepakt? Al Khassar heeft bv. gewaarschuwd vlak voor de PanAm 103 Lockerbie aanslag. Info die hem goede punten had moeten opleveren bij de CIA. Maar zijn info paste niet in de plannen.

Re: Jacques Monsieur

Zeer intrigerend. Vandaar ook mijn vermoeden dat sommige arrestaties van Monsieur niet zozeer te maken hadden met zijn wapenhandel maar diende als een drukmiddel om hem iets te doen uitvoeren of te vermijden dat hij iets zou uitvoeren. Spijtig Geronimo, kans gemist! Tenzij Monsieur op zakentrip was.

Servo per Amikeco

Re: Jacques Monsieur

Handelaren van dit kaliber hebben meestal enkele titels van 'ere-ambassadeur' of 'consul' die hen het leven gemakkelijker maken. Het zijn echte titels die voor veel geld worden verkocht door corrupte regimes (Somalië, Senegal,...) maar die hen evengoed toelaten diplomatieke onschendbaarheid in te roepen als dat nodig is. Dit wordt getolereerd. En men wil de soevereine staatshoofden die de pass hebben uitgereikt meestal niet voor het hoofd stoten. Als de dingen echt uit de hand lopen, dwingt de CIA (Mossad, MI6..) de regering wel de pass in te trekken. Verschillende nationaliteiten helpt ook wel.

Toen Al Khassar in de 80s aan de Duits-Oostenrijkse grens werd aangehouden, stonden de telefoons in de Duitse en Franse ambassades snel roodgloeiend. Hij werd afgehaald door de BND en 'verhoord'. Daarop stapte hij in zijn privé-jet en vloog naar 'huis': Palacio de Mifadil in Marbella, waar ook het topyacht van Kashoggi vaak lag aangemeerd. Geen vuiltje aan de lucht.

Re: Jacques Monsieur

Een ander voorbeeld is de Russische top-gangster Mogilevitch die door de Belgische diplomaat Alfred Cahen documenten kreeg uitgereikt zodat hij zich vrij kon verplaatsen in de EU. Zie ook Atlas Rapport. Als zulke personen worden ingezet om delen van 'officiële' geheime ops uit te voeren, worden ze tijdelijk 'untouchable', ook al staan ze op de opsporingslijsten van Interpol.

In dit geval is Mogilevitch volgens mij ingezet bij 'Yeltsin-gate', staatsgreep door Yeltsin, diefstal van de goudvoorraad, het kelderen van de Roebel door valuta-manipulaties, het versjacheren van de industrie, privatizeringen, ... kortom de economische oorlogsvoering die geleid heeft tot de collaps van de USSR. (Ops HAMMER/STILLPOINT). In de achtergrond hiervan zag men natuurlijk de schimmen van de Wall Street hyena's en de  politieke jakhalzen die zich op het karkas stortten.