161

Re: Beersel: 23 December

Dat krijg je dan als Club Brugge-supporter in het hol van de leeuw.

De naam Degrelle duikt me wat te veel op in deze dossiers. Maar goed, dat zal dan maar net als Finné, Dewit/Fourez, Angelou, ... toeval geweest zijn.

Ik vraag me af, als we in die tijd 28 mensen lukraak uit een telefoonboek geselecteerd hadden, waren er dan ook zo'n vreemde achtergronden te bespeuren geweest? Zouden we dan enkel postbode Marcel Janssens uit Erembodegem en ander folkloristische gevallen gevonden hebben, of ook sowieso een vijftal straffe kerels? Misschien waren we dan wel op prins Albert zelve gestoten?

Re: Beersel: 23 December

Ben wrote:

Niet te veel achter zoeken, als ik vroeger brieven kreeg van vrienden verbrande ik die ook altijd na het lezen.

Als deze vriend een gezochte veroordeelde is, is dat al een stuk logischer. De beide heren hebben een geheel verschillende status en sociale omgeving. VDE aan lager wal geraakt en te vinden in de duistere kaartcafees. Degrelle die zich in hogere kringen begeeft. Wellicht verricht VDE hand en spandiensten voor de organisatie van Degrelle. Of waren de briefwisselingen uitingen van hun gezamenlijke ideologie.

Ik zie er geen piste in.

163

Re: Beersel: 23 December

"Duistere kaartcafés", "briefwisseling met Degrelle die zich in hogere kringen begeeft", "VDE die hand- en spandiensten verricht voor de organisatie van Degrelle". Maar je ziet er geen piste in? Wat is dan wel een piste?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Beersel: 23 December

Het gaat om een link tussen de Degrelle en een afrekening op Vanden Eynde. Dat waren vrienden. Ouwe jongens krentebrood. Ik zie die link niet komen. Heel misschien is het mogelijk dat Vanden Eynde in de problemen is gekomen door werk voor Degrelle. Maar die kans acht ik vele malen kleiner dan een afrekening door niet betaalde schulden. Uiteraard zijn de contacten met Degrelle wel opvallend. Maar ze zijn logisch te verklaren door hun gezamelijk rol in het verleden. The missing link, waar is ie?

165 (edited by the end 21-08-2012 22:54)

Re: Beersel: 23 December

Degrelle afschilderen als "Ouwe jongens krentenbrood"? Hij was wel een oorlogsmisdadiger en behoorlijk actief in de jaren 80. Hij had toen een behoorlijke aanhang zowel in Vlaanderen als Wallonië. Denk ook eens aan de zaak (1980) "de kraak van de eeuw" waaruit deze tekst komt:

"Tijdens huiszoekingen in verschillende van zijn woningen vond de gerechtelijke politie naast wapens en nazi-emblemen ook een omvangrijke correspondentie met Léon Degrelle, waaruit sommige speurders meenden te kunnen afleiden dat de rexistenleider in feite de opdrachtgever van de kraak was."

VDE kreeg ook brieven die hij dan direct verbrand. De kraak is gepland in de schoot van het Front de la Jeunesse en in de club Jonathan en zo kom je bij veel duistere figuren.

Nog iets dat met binnen schiet: zijn zoon verklaarde in 1985 dat het waarschijnlijk vanuit Spanje kwam de opdracht om hem te vermoorden.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

166

Re: Beersel: 23 December

the end wrote:

Nog iets dat met binnen schiet: zijn zoon verklaarde in 1985 dat het waarschijnlijk vanuit Spanje kwam de opdracht om hem te vermoorden.

the end, heb je daar een bron voor? In het kader van welk interview of verhoring?

167

Re: Beersel: 23 December

Hoi, ik heb het hier gelezen in de post van Boemerang » Verband José Vanden Eynde en Constantin Angelou

"Bij de bespreking van de overval op de "Auberge du Chevalier" te Beersel wordt erop gewezen dat de zoon van het slachtoffer, Marc Vanden Eynde, na zijn verblijf in Zuid-Afrika, op 22 januari 1985 een verklaring in België aflegde waarin hij sprak over het leven van zijn vader en diens vroegere sympathieën voor uiterst rechts; hij noemde de moord een wraakneming uit Spanje. De experten geven aan dat die verklaring niet systematisch werd nagetrokken."

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

168

Re: Beersel: 23 December

Bedankt!

169

Re: Beersel: 23 December

In het eerste boek van Guy Bouten staat dat Martial Lekeu regelmatig op bezoek gaat naar Degrelle in Spanje, dat Lekeu een rol speelt in het verhaal staat vast, denk maar aan de vesten van Temse. Bij VDE waren ze duidelijk naar iets op zoek, de kans dat het met Degrelle en of zijn entourage te maken geeft is groot.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

170

Re: Beersel: 23 December

Op de site van de onderzoekers is er sprake van herberg 'Het Kasteel' ipv Auberge du Chevalier. Werd deze zaak hernoemd?