1

Topic: André Cammerman

Gewezen para en luitenant van commandant François. Corrupt geheim agent bij het NBD, maar vrijgesproken omdat hij "handelde in opdracht van zijn meerdere". Was ook aan de slag bij de groep Dyane. Heeft de rijkswacht verlaten nadat het grote drugs-schandaal was losgebarsten en is toen voor een Antwerpse diamantair gaan werken (een naam noemt hij niet). Na de geruchten dat hij mogelijk iets te maken had met de Bende van Nijvel heeft hij zijn eigen detective-bureau opgestart. Nadien heeft Beijer hem gevraagd om bij ARI te komen werken.

Heeft VDB een paar keer ontmoet maar noemt hem geen vriend. Hij beschuldigt Goffinon als dader van de moordaanslag op Vernaillen, uit wraak. (Grappig, Beijer beschuldigt zichzelf van de aanslag op Vernaillen). Op de werkfiche van de BOB dat die nacht wordt opgemaakt wordt de naam van Cammerman geplaatst als een persoon die ze moeten onderzoeken.

Een half uur voor de aanslag in Aalst werd hij door getuige samen met Bouhouche opgemerkt in café 't Christoffelken, op enkele honderden meters van het Delhaize-warenhuis. Hij ontkent, zegt dat hij Bouhouche enkel van naam kent en dat hij op 9 november 1985 een feest had waar zelfs René Haquin was. Aan Haquin kunnen we niets vragen, want die is dood.

Beijer omschrijft hem als een bleiter en iemand als die vlug schrik heeft. Vernaillen en een zekere Jean Touboul (een informant van Cammerman) omschrijven hem dan weer als een gevaarlijk man. Probeerde Beijer de rol van Cammerman te minimaliseren?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: André Cammerman

Bestaat er een foto van Cammerman? Als ik juist ben zou hij redelijk groot van lengte zijn.

Ben wrote:

Probeerde Beijer de rol van Cammerman te minimaliseren?

Opvallend dat dit weer tegenstrijdigheden zijn die Beijer naar buiten bracht.

3

Re: André Cammerman

De bijnaam van Cammerman is 'le dure'. Er is trouwens nog iets aan de hand met Cammerman. In zijn boek heeft Beijer het nogal dikwijls over iemand die hij 'de Kongolees' noemt. Deze man heeft ook meegedaan aan de schietpartij bij Vernaillen. Cammerman was met een Congolese vrouw getrouwd en hij heeft zijn legerdienst in Congo gedaan. Zou het misschien kunnen dat het hier om dezelfde persoon gaat?

Renne wrote:

Als ik juist ben zou hij redelijk groot van lengte zijn.

De getuige in 't Christoffelken herkende eerst Michel Cocu, maar Cocu had een waterdicht alibi. Cammerman trekt blijkbaar nogal op Cocu, hij is alleen veel groter. De ene persoon dronk een trappist, de andere een glas water, ze spraken Frans en ze vertrokken vlak voor de overval.

François Raes zag bij de Delta-cel in Dendermonde een kantschrift liggen met de vermelding: "Cammerman niet verontrusten."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

4

Re: André Cammerman

Cammerman was een onderofficier bij de rijkswacht, adjunct van commandant François bij het NDB, zeer invloedrijk. Door het gerecht vrijgesproken van drugssmokkel, werkte na zijn ontslag bij de rijkswacht voor ARI van Beijer en als bodyguard van een Joodse diamanthandelaar.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5 (edited by Boemerang 12-09-2012 12:52)

Re: André Cammerman

Foto uit boek Guy Bouten:

https://lh6.googleusercontent.com/-U5BJ7gz1oVg/UFBoedpgttI/AAAAAAAACzQ/B4Xa4-2H3i0/s165/Andre%2520Cammerman.jpg

Het lijkt een beetje dat zijn baard en een stuk van zijn haar er op getekend zijn met viltstift. Ik meen hem ook te zien op een andere foto maar bevestiging ontbreekt.

Re: André Cammerman

Lijkt wel een beetje op Jerommeke.

Servo per Amikeco

Re: André Cammerman

Renne wrote:

Bestaat er een foto van Cammerman? Als ik juist ben zou hij redelijk groot van lengte zijn.

Kijk eens naat de documentaire "Het web rond de Bende van Nijvel". Op ongeveer  22:28 kom Cammerman in beeld tijdens het proces François (NBD). Zeer leerzame docu met veel bijzondere beeldopnames van hoofdfiguren uit het bende verhaal. Vind dat Cammerman hier wel sterke overeenkomsten heeft met de reus van Aalst. Helaas is hij maar van één kant en zittend gefilmd.

Kumbaya, it never hurts to help !

Re: André Cammerman

De Fries, die persoon 0p 22:28 zien we alleen van achteren. Dat tegelijk de naam Cammerman valt wil niet veel zeggen (heb ik mogen ondervinden bij een verhaal over de GTI van Aalst waarbij zij die van Van Camp laten zien, en van wapens geroofd bij het SIE waarbij men andere wapens laat zien, ...).

Ik meen dat hij een paar seconden eerder te zien is, op dit beeld:

https://lh6.googleusercontent.com/-Ed2szN-wtns/UFMRqhcM5HI/AAAAAAAACzw/tJ9jQtMA71U/s447/proces%2520Francois.jpg

Francois is helemaal rechts, de persoon waarvan ik denk dat het Cammerman is staat helemaal links op de foto. Ik baseer dit op het vergelijken met de pasfoto, let vooral ook op de vorm van zijn oor. Maar een bevestiging dat dit daadwerkelijk Cammerman is ontbreekt vooralsnog.

Re: André Cammerman

Boemerang, het is precies na dit fragment dat Cammerman in beeld komt, zittend met uniform aan, als of hij net verhoord wordt tijdens het proces. Lang hoofd met grote bril blauw (rijkswacht) uniform. Het is inderdaad wel zo dat ik dit mede baseer op het feit dat de commentaarstem ook de naam Cammerman laat vallen. Daar hoop ik dat iemand kan bevestigen of het klopt. En wie is die man die zijn hand voor het hoofd houd naast Francois? Heeft zeker iets te verbergen.

Kumbaya, it never hurts to help !

10 (edited by Boemerang 14-09-2012 13:53)

Re: André Cammerman

Oh, die bedoel je. Ik denk dat dit een lid van de krijgsraad is (omdat dit rijkswachters waren was dit een militair proces).