111

Re: Boek: Crapule de Luxe

Werner wrote:

U schrijft dit boek en nu komt u op dit forum vragen (wat niets met koloniaal Afrika heeft te maken) wie Lumumba heeft vermoord? Uw werk is mij onbekend, en ik wil niet oordelen, maar ik gok dat het niet onder 'peer review' valt.

Mijn vraag betreft de concrete manier van doding van Lumumba. Pistool? Kaliber? Wie haalde trekker over? Een Belg? Ooggetuigen? Tot iemand een precieze beschrijving, uit eerste hand,voorlegt, blijft mijn beschrijving in het boek een 'plausibele reconstructie' gebaseerd op beschikbare gegevens.

Werner, 'Peer review' kan ook een alibi zijn om bestaande mythes te laten voortbestaan hoor! Zelfs in de 'exacte' wetenschappen.

112 (edited by dim 20-09-2012 14:22)

Re: Boek: Crapule de Luxe

Walter, mogelijk is Jean-Pierre Lafitte (alias Labadie, alias Tabet, alias ...) de naam achter één van de mythische CIA-moordenaars QJ/WIN en WI/ROGUE, die volgens sommigen zouden ingeschakeld geweest zijn voor de Lumumba-klus, in eigen persoon of als organisator. Of toch een persoon die dicht bij QJ/WIN en WI/ROGUE stond. QJ/WIN begon zijn CIA-loopbaan nadat hij eerst voor een aantal Europese veiligheidsdiensten had gewerkt.

Lafitte was in Congo op het moment dat Lumumba werd aangepakt. Er is speculatie over zijn nationaliteit, maar sommigen beweren dat hij Belg was. In zijn boek "A terrible mistake" brengt Albarelli een overtuigende case aan die richting Lafitte wijst in verband met de moord op Frank Olson. Ook interessant is zijn mogelijke link naar Lee Harvey Oswald en Clay Shaw. Dit gaat over QJ/WIN (merk op dat ook hier de Belgische nationaliteit vermoed wordt):

In a similar episode a CIA agent codenamed QJ/WIN helped release "soldier of fortune" and gunrunner Thomas Eli Davis from prison in Tangiers, shortly after the assassination of President Kennedy. Davis knew Ruby and had on him at the time of the assassination a note referring to "Oswald." See The Ruby Coverup, Seth Kantor (US 1978). Interpol records bear out the fact of Davis's arrest in Morocco on gun charges. QJ/WIN's nationality was Luxembourg though he carried a French and Belgian passport. He was part of William Harvey's "Executive Action" programme. QJ/WIN's operation was officially terminated in 1961 though he actually carried on until 1964.

Bron » mcadams.posc.mu.edu

Deze site zal je wellicht interessant vinden » www.ctka.net. Onder meer:

O’Donnell requested that CIA asset QJ/WIN be sent to the Congo for his use. O’Donnell claimed he wanted QJ/WIN to participate in counterespionage. (The CIA’s IG report, however, indicated that QJ/WIN had been recruited to assassinate Lumumba. O’Donnell’s plan, which appears to have been successful, was for QJ/WIN to penetrate the defenses around Lumumba and encourage Lumumba to "escape" his U.N. guard. Once in the open, Mobutu’s forces could then arrest Lumumba and kill him. In the end, this is exactly what appears to have happened. [...] Another CIA operative, code-named WI/ROGUE, was dispatched to aid in the Congo operation.

113

Re: Boek: Crapule de Luxe

Dim, bedankt!

114

Re: Boek: Crapule de Luxe

hiciacit wrote:

Hahaha, super! Ik was er in ieder geval helemaal ingetuind. Zal mij leren zomaar alles voor waar aan te nemen wat ik lees. tongue

'Ingetuind' is naar mijn gevoel niet het juiste woord, hiciacit. De bedoeling is niet de lezer te misleiden of te verwarren. Via de Generaal kon ik mijn plausibele hypothese formuleren dat de eerste leveringen in de Iran-Contra affaire, die plaats vonden vanuit België (1981, zie 'October Suprise' van Barabara Honegger), betrekking hadden op gereviseerde (afgedankte F-104) jetmotoren voor de Iraanse F-4 (via Tel Aviv).

Godbille stelt in zijn rapport de vraag 'wat is er gebeurd met de afgedankte Mirages die in Lombardzijde stonden?'. Er waren nooit afgedankte jets in Lombardzijde (er is geen landingsbaan). Mirages al helemaal niet. Wat Godbille bedoelde: waar zijn de afgedankte F-104 die in Koksijde stonden? Geïnformeerde lezers zullen dan ook de samenhang met 'SACCO', 'Jonasz' en de link met SHAVIT uit het Atlas Rapport snappen.

115

Re: Boek: Crapule de Luxe

dim wrote:

Ook interessant is zijn mogelijke link naar Lee Harvey Oswald en Clay Shaw.

Even terzijde dan ook verwijzen naar de sterke band tussen Lee Harvey Oswald en George De Mohrenschildt, die ook bindingen had met België.

116

Re: Boek: Crapule de Luxe

Yep, De Mohrenschildt. Interessant personage. Ook hoe hij op een bepaald moment in paniek schoot en om bescherming begon te smeken.

Re: Boek: Crapule de Luxe

Tevens een CIA informant die De Mohrenschildt.

Servo per Amikeco

118 (edited by the end 22-09-2012 15:15)

Re: Boek: Crapule de Luxe

Hoi, al iemand gehoord van Jean Vincent Martini? Hij zou huurlingen ronselen voor Angola, en zou ook voor Paladin gewerkt hebben als killer in de anti ETA-acties. Tevens zou hij de contact persoon zijn voor Paladin in Brussel.

Jean Vincent Martini: Avanguardia Nazionale activist from South Tyrol, recruiting agent for Angolan mercenaries and main Paladin agent in Belgium. Identified as one of Paladin’s killers in Paladin's anti-ETA contract. Zie » libcom.org

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

119

Re: Boek: Crapule de Luxe

WalterBaeyens wrote:

'Ingetuind' is naar mijn gevoel niet het juiste woord, hiciacit. De bedoeling is niet de lezer te misleiden of te verwarren. Via de Generaal kon ik mijn plausibele hypothese formuleren dat de eerste leveringen in de Iran-Contra affaire, die plaats vonden vanuit België (1981, zie 'October Suprise' van Barabara Honegger), betrekking hadden op gereviseerde (afgedankte F-104) jetmotoren voor de Iraanse F-4 (via Tel Aviv).

Ik bedoelde het ook niet als verwijt of zo.  Het doet ook niks af aan de meeste dingen die in het boek staan. Ben er ondertussen bijna door, en vind het nog steeds een super boek. Maar zeg nu zelf: als je effectief zou beschikken over persoonlijke notities van een generaal die was 'ingehuurd' om het versluizen van die jetmotoren naar Iran te helpen regelen, zou dat toch wel heel spectaculair zijn. Anderzijds weet ik natuurlijk ook niet wat je zo allemaal hebt horen vliegen tijdens je militaire carrière.

WalterBaeyens wrote:

Geïnformeerde lezers zullen dan ook de samenhang met 'SACCO', 'Jonasz' en de link met SHAVIT uit het Atlas Rapport snappen.

Wel toen ik 'SACCO' de eerste keer tegen kwam in het boek dacht ik even dat ik het altijd fout gelezen had of zo, want ik moest onmiddellijk aan een andere Zaventemse frima denken (acroniem met gelijkaardige letters) met een niet onbesproken bedrijfsleider.

120

Re: Boek: Crapule de Luxe

DeadLetterBox wrote:

Tevens een CIA informant die De Mohrenschildt

Getuigenis van De Mohrenschildt, met verwijzingen naar België, is te lezen onder volgende URL » jfkassassination.net
En zie ook » wikipedia.org