Re: Patrick Haemers

geronimo wrote:

Sorry Noorderling, ben het deze keer niet met je eens.

Ik vermoed dat je gelijk hebt. Wellicht heb ik de afstand verkeerd en iets te heldhaftig onthouden. Het was een uitgestrekt oefenterrein met meerdere oude tanks. Inderdaad een laddervizier. Het ging om het eennabovenste streepje. De kapitein stond naast het schuttersputje waar ik in stond en vroeg: "nou noorderling, ben je er klaar voor?". Ik hield me groot, maar had bijna knikkende knietjes. Mijn grote mond liet ik even achterwege. Als je op afstand stond, hoorde je 2 knallen, het afvuren en de inslag. Bij het zelf afschieten hoorde ik alleen de inslag. "Een voltreffer, noorderling, ik had niet anders verwacht van jou". Het ging om een type oefengranaat. Wel raket, maar geen lading. Eentje van onze groep was zo suf om de Law naar voren te laten buigen, de inslag volgde na 75 meter in het zand. Das wel effe schrikken. Een voltreffer is als de raket naar binnen gaat precies tussen koepel en zijplaat, daar waar de tank geacht werd het kwetsbaarst te zijn.

Meer heb ik niet te melden, nogmaals sorry voor de offtopic. Het was een bijzondere ervaring.

152

Re: Patrick Haemers

Eind jaren '80 verdween in Tsjetjenië een Russische treinlading met SAM 7's. Geen wagonlading, maar een treinlading. Niemand heeft ze ooit teruggevonden. Je moet dus van niets verschieten, een SAM 7 kan je afvuren vanop de schouder.

153

Re: Patrick Haemers

In aflevering 4 van de serie op VIER vertelde één van de geldkoeriers die in de geldtransport zat, hoe een grote man uit de bende Haemers met één hand een groot oorlogswapen bediende en een tiental schoten loste richting geldkoerier. De man die dit wapen bediende, was Patrick Haemers. Deed me denken aan David Van Steen z'n verhaal: "Hij heeft een riotgun en een tweeloop vast, wapens waarmee je een buffel kan neerleggen, maar hij schiet ermee met één hand, alsof hij een speelgoedgeweertje vast heeft."

Tja, het was David Van Steen die er steeds van overtuigd was dat het Patrick Haemers was die op hem gevuurd had wanneer ie op de grond lag. Er is ook nog de postzak met hoorn die werd gespot. Had Haemers ook een "goed" alibi voor Aalst? Daarnaast lees ik op deze thread volgende denkwijze:

Bende Haemers schoot nooit om de doden, wel om zo snel mogelijk het geld van de bange geldkoerier te krijgen DUS waarom een andere modus operandi als ze ook tot de Bende van Nijvel zouden behoren. Voor mij is bende Haemers niet gelijk aan de Bende van Nijvel. Maar is het geen mogelijkheid dat Haemers bijkomende opdrachten uitvoerde los van z'n eigen bende. Voor het geld en onder invloed van drugs zie ik hem tot heel erge dingen in staat. Zelfs in z'n eigen bende activiteiten/misdaden heeft ie van dichtbij iemand afgeknald dus het zit wel in z'n persoonlijkheid om iemand te doden zonder dat ie effectief bedreigd wordt.

Wat denken jullie hiervan? Als er één iets is wat me opviel bij documentaire Haemers is dat ie voor het geld alles zou gedaan hebben.

154

Re: Patrick Haemers

Wat ze allemaal zeer goed kunnen is de heilige uithangen, ze waren er nooit bij hebben niemand verraden en mensen doodschieten dat was eigenlijk een ongeluk. Ze zaten blijkbaar zelf in een web gevangen en het kan dat ze gechanteerd werden om aanslagen/ overvallen te plegen. Ze kwamen zogezegd niet overeen maar toch plegen ze overvallen? En Haemers zal wel onder invloed van drugs driester geworden zijn. Vroeger dacht ik dat hij de reus niet was in Aalst, maar de laatste tijd laat ik het open.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

155

Re: Patrick Haemers

dolorean wrote:

Hij heeft een riotgun en een tweeloop vast, wapens waarmee je een buffel kan neerleggen, maar hij schiet ermee met één hand, alsof hij een speelgoedgeweertje vast heeft.

Als hij ze alle twee gelijk vast heeft word het moeilijk schieten, deze wapens moeten steeds opnieuw doorgeladen worden. Met één hand ermee vuren is geen probleem, maar dit ten koste van de precisie. Wat ik bedoel is dat je beter af bent met één wapen en een eventuele back-up dan twee gelijke wapens die eigenlijk niet gemaakt zijn om met één hand te vuren.

Met twee wapens gelijk vuren komt uit de rambofilmkes. Ken de koerier persoonlijk, en kom er goed mee overeen,maar heb toch enkele bedenkingen. Als je achter de bestuurder zit heb je een heel klein venstertje, en vraag mij eigenlijk af of je dan op je gemak naar de schutter zit te kijken of dat je plat op de grond gaat om de kogels (die erdoor vlogen) te ontwijken. Was er zelf niet bij, dus mag ik er niet over oordelen.

156 (edited by DeadLetterBox 18-10-2012 09:36)

Re: Patrick Haemers

Volledig mee eens Geronimo. Ik vond ook de conclusie nogal vreemd in de docu, dat de schutter een commando type moest zijn omdat hij het oorlogswapen (de FAL) met één hand afvuurde. Zelf heb ik ook een militair verleden, ik vind niets zo onprofessioneel als een geweer met één hand afvuren wanneer je dit ook met twee handen kan. De enige reden waarom iemand dit zou doen is omwille van machogedrag, net als uit de hollywoodfilms van de jaren 80, waar de held zijn kogels nooit op raken.

Daarbij vuurde hij met de FAL een salvo af, nu wil ik iedereen eens uitnodigen om een salvo APC 7.62 met een FAL af te vuuren met één hand! Ook al schiet je gewoon op de flank van een bestelwagen, een enorm doelwit, zal je nog altijd merken dat dit een zeer oncomfortabele manier is om met de FAL te vuren en allesbehalve doeltreffend.

Servo per Amikeco

157

Re: Patrick Haemers

Ondanks de getuigenissen van mensen die Haemers opmerkten bij de Bende overvallen (en alle respect daarvoor) geloof ik niet dat hij er ook maar iets mee te maken had. Waarom niet?

  1. Bekijk de buit. Haemers deed mee aan overvallen waar buit te rapen viel. Liefst zonder slachtoffers, desnoods met slachtoffers als de buit in verhouding was.

  2. Als Haemers, als bekend lid van de Brusselse penoze, individueel had deelgenomen aan de moordpartijen van de Bende van Nijvel zouden de peetvaders wel een tip gegeven hebben, want de paniek na de bendeovervallen was nadelig voor hun inkomsten. Er werd op teveel niveau's rondgesnuffeld door de politiediensten. Maar de nationale Don's wisten van niets. Voor mij een teken dat de bende overvallen zich afspeelden buiten het criminele milieu.

  3. De moorden door de Bende van Nijvel gepleegd waren hardvochtig, koel en berekend. Moordenaars die op elkaar ingespeeld waren door vorige ervaringen (vermoedelijk in Afrika). Men kan niet iemand ' liefdevol' vermoorden. Daar is een zekere hardheid voor nodig. Een hardheid die je alleen leert in bepaalde gevechtsomstandigheden en/of levenswijze.

  4. Haemers had zijn 'coke' nodig voor een overval, om de drempel tussen goed en kwaad op te heffen. Ik twijfel eraan dat een professionele moordenaarsploeg (en dat waren ze) een junk gaan toelaten om samen een raid uit te voeren.

  5. In de jaren '80 teerde Haemers op zijn reputatie van supergangster, er mocht niets gebeuren of zijn naam werd vermeldt in de media, waar of niet waar speelde geen rol. Natuurlijk werd hij overal opgemerkt.

Ook ik liet me hierdoor vangen aan de Delhaize in Overijse: Als bewaker gevraagd of hij zijn motorhelm kon afzetten voor het warenhuis te betreden, geen probleem. Gevraagd om de inhoud van zijn lange sportzak (die over zijn rug hing) te tonen, vier tennisraketten, geen probleem. Sportzak bij mij gehouden ivm winkeldiefstallen. Mezelf dus immobiel gemaakt want ik was verantwoordelijk voor de achtergelaten sportzak en helm aan de inkom van de winkel. De brave jongen kwam hondeneten kopen tegen sluitingsuur. Waarvoor m'n exkuses.

Re: Patrick Haemers

Ik ben van dezelfde mening. Volgens mij heeft men een paar "figuren" geplaatst, waarvan één altijd de grote blonde speelde om zo een vals spoor te leggen.

Servo per Amikeco

159

Re: Patrick Haemers

Wat "insider" ook beweerde: steeds een reus voorzien (desnoods met platformschoenen).

160

Re: Patrick Haemers

Men moet toch zeer voorzichtig zijn met de bewering dat er steeds een reus aanwezig was. Door allerhande getuigenverklaringen is men tot die conclusie gekomen maar zijn die getuigenverklaringen wel zo betrouwbaar om daar zekerheid in te scheppen? Beroepshalve heb ik ooit een cursus moeten volgen wat men moet doen bij een overval en hoe men een goeie getuigenis achteraf kan afleggen en dit laatste bleek echt niet gemakkelijk te zijn. Er waren tijdens die cursus verschillende testen waar we achteraf onze waarnemingen mochten neerschrijven, die werden dan vergeleken met deze van anderen en daarna kregen we de voertuigen, personen, gebruiksvoorwerpen te zien die gebruikt waren. Je kan u niet inbeelden hoe ver je er soms naast zit, zeker wanneer er een kunstmatige stress situatie werd gecreëerd.

Een groene wagen werd aldus door de overgrote meerderheid gezien als een blauwe of zwarte, een zware hamer werd een hakbijl en wat we van de personen maakten dat hou je niet voor mogelijk. De lengte werd bijna nooit juist omschreven omdat je gaat vergelijken met dingen uit de omgeving, wanneer je drie personen naast elkaar laat bewegen, twee personen die een meter zestig zijn en eentje van een meter tachtig zal je achteraf zeer snel getuigen over een zeer groot persoon (reus) terwijl het maar een persoon is van normale lengte. Wat je ook niet mag onderschatten is wat de lesgevers omschreven als breinvervuiling, uw brein of geheugen gaat automatisch ontbrekende stukjes zelf invullen en dit gaat niet objectief want je waarnemingen achteraf spelen hier een belangrijke rol en ook datgene wat je al van vroeger weet.

Wanneer je getuigen eerst met elkaar laat communiceren krijg je getuigenissen die veel meer gelijklopend zijn maar daarom zijn deze zeker niet betrouwbaarder. Na enkele overvallen door de Bende van Nijvel sprak men al van een reus en daarmee zijn de latere getuigenissen eigenlijk al deels onbewust gemanipuleerd, het kan best zijn dat iemand die amper tien of vijftien centimeter groter was dan de rest al werd gezien als een reus terwijl hij enkel maar wat groter was dan de omringende personen. Men moet zich ook bewust zijn dat bijna iedereen een overlevingsdrang heeft, tijdens een overval zijn al onze zintuigen meestal gefocust op het zoeken naar dekking of het zoeken naar een vluchtweg en niet naar het observeren van overvallers.

Getuigenverklaringen kunnen nuttig zijn maar ze moeten ook met de nodige voorzichtigheid worden behandeld, men moet ze niet onmiddellijk als de naakte waarheid zien. Met de verklaringen die na jaren werden afgenomen door mogelijke getuigen van de bende van Nijvel moeten we zeker dubbel voorzichtig zijn want hier heb je zeker een zeer grote breinvervuiling. De bende van Nijvel is trouwens meermaals ter sprake gekomen tijdens de cursus!