171

Re: Beersel: 23 December

Boven de deur hangt er een bord met vermelding "Auberge kasteel Beersel". Maar in het stripverhaal De schat van Beersel van Suske en Wiske uit 1954, drinken onze helden een glas in de Herberg van de Ridder.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Beersel: 23 December

Net zoals noorderling ben ik erg geïntrigeerd door deze moord. Je kan er over blijven nadenken, er zijn veel pistes mogelijk. Ik probeer het opnieuw in de grotere puzzel te plaatsen.

  1. Ik laat de link met Degrelle er nog buiten maar hoe dan ook zijn er de linken met extreem-rechts.

  2. Vlak erna is er de moord op Angelou.

  3. Er zijn "zware slagen" op het hoofd & folteringen alvorens de moord.

  4. Het bezoek van de staatsveiligheid bij de huurder van het oude huis van Marc VDE die naar Zuid-Afrika trekt na de moord.

  5. Marc die zelf ook linken heeft met De Staerke & Haemers via Dewitte.

Uiteindelijk denk ik dat deze inbraak niks te maken heeft met de vorige (maar dat op zich doet niet ter zake). Ze waren ter plaatse en kwamen voor informatie. Koel als ze zijn, nemen ze hun tijd en terwijl ze de informatie proberen los te peuteren, eten en drinken ze iets. Volgens mij dus geen pure afrekening. Daarvoor duurt het te lang en er is nooit een motief gevonden. Als het een niet geplande moord was lijkt het mij waarschijnlijker dat ze hem meteen zouden hebben neergeschoten.

Re: Beersel: 23 December

Ik blijf gefascineerd door het alarmpistool dat op de vloer lag naast het bed van VDE. Dit betekent dat hij is wakker geworden. Er moet dus eerst gestommel enzo geweest zijn. Het drinkgelag. Dit wijst toch vooral op een stel inbrekers. Die dachten dat ze alleen waren. Heeft VDE geroepen, of geprobeerd te bellen? Was de Bende geschrokken toen ze VDE in zijn slaapkamer aantroffen met het alarmpistool? Ik vermoed dat het zo gegaan is en zich vervolgens ontpopt heeft tot een laffe sadistische moord. De tijdlijn en de omstandigheden wijzen op geen enkele manier op een stille groep die hem kwamen liquideren. Alles wijst op een stel banale criminelen die hun grenzen aan het verleggen zijn.

174

Re: Beersel: 23 December

Blijkbaar werd de herberg ook bezocht door Hergé en het toeval wil dat Degrelle model stond voor kuifje. Diezelfde Degrelle was dan weer bevriend met Van den Eynde. En zo is de cirkel rond.

Ander detail: Volgens de onderzoekers is de moord gepleegd rond middernacht. Maar toen de zoon hem vond, heeft hij aan de pols gevoeld om na te kijken of zijn vader nog leefde. Hij merkte toen op dat het lichaam nog warm was.

Bron: tueriesdubrabant.winnerbb.com, geen andere bron.

Ook wel raar dat de eigenaar van het restaurant nooit heeft geïnvesteerd in een degelijk anti-inbraaksysteem, maar in plaats daarvan een oude man de opdracht gaf om het huis te bewonen/bewaken. Ondanks het feit dat inbrekers verschillende keren langs kwamen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Beersel: 23 December

Ik kan merken Ben dat u het boek crapule de lux aan het lezen bent. Neiging alles aan elkaar te plakken. Je zult ooit inzien dat de bende gewoon bandieten waren.

176

Re: Beersel: 23 December

Degrelle stond nooit model voor Kuifje. 't Is alleen Degrelle die dat ooit beweerde.

177

Re: Beersel: 23 December

Charly, bedankt voor de correctie. Zoals ik hierboven reeds schreef, heb ik maar één bron. Ik heb even verder gezocht en de cirkel blijft wel rond, vermits Hergé en Degrelle vrienden waren (Bron » resistances.be). Ik doe hier ook niets anders dan een extreem-rechts milieu in kaart brengen, conclusies trek ik hier niet uit. Die mag iedereen voor zichzelf maken. En noorderling, de dag dat jij je eerste boek over de Bende hebt gelezen, zal ik een reactie geven op jouw commentaar.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

178 (edited by Sebastiaan 07-12-2012 22:24)

Re: Beersel: 23 December

Hallo, 2 ideetjes rondom het incident in Beersel :

Hypothese 1:

Vader VDE heeft flink wat gokschulden opgebouwd. De schuldeisers beslissen er een 'knokploegje' op af te sturen om hem tot betalen aan te zetten, maar VDE verdedigt zich wat tot een gevecht leidt. Hij wordt overmeesterd en vastgebonden. Ze leggen hem op de rooster en vragen hem intussen uit hoe ze van hem geld kunnen loskrijgen. Intussen wordt een en ander genuttigd uit de bar. Er stelt zich echter een probleem: na een tijdje zegt VDE een van de daders te (her)kennen (vaste klant zuid). De daders beslissen hem van kant te maken en gaan er vandoor.

Hypothese 2:

In zijn vertrouwelijke correspondentie met VDE openbaart Degrelle het plan van Bougerol vd schijnaanslagen in het kader van de Strategie van de Spanning - of wil hierover met zijn voormalig medestrijder/idealist in dialoog treden. Het lijkt logisch dat Degrelle - gezien zijn voorgeschiedenis - op de hoogte blijft over wat er gebeurt in selecte extreemrechtse kringen, zeker als het België betreft. Vader VDE is geschokt wanneer hij dit plan verneemt en wijst het resoluut af. Het strookt niet met de idealen waar hij zolang voor heeft gestreden. Intussen is VDE echter gecompromitteerd door zijn kennis van dit plan en is er een gevaar op een lek. Een van de WNP-cellen of SDRA8 wordt er naar toe gestuurd om - nadat ze zich van verzekerd hebben tijdens het martelen dat alle sporen (de brieven dus) vernietigd zijn - uit te schakelen. Er blijft echter de twijfel of vader VDE dit met zijn zoon (of Angelou?) heeft besproken: M. VDE is aangeschoten wild - hij weet hoe machtig de organisatie is - en neemt het hazenpad.

Re: Beersel: 23 December

Hypothese 3: Het gaat gewoon om inbrekers.

180

Re: Beersel: 23 December

Hypothese 2 lijkt een beetje op mijn "waanzinnig voorstel" dat je in het topic over Degrelle kan lezen. Persoonlijk vind ik de extreem-rechtse cirkels rond de Auberge du Chevalier zeer interessant, maar moeilijk te bewijzen omdat er niets meer overblijft van de correspondentie tussen Degrelle en Vanden Eynde.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube