11

Re: Getuigenis Robert French

Ja, uiteraard, het was een algemene vraag. Niet speciaal aan U. Bedankt. Foutje van mij bij de vraagstelling.

Re: Getuigenis Robert French

Geen erg Leo, blij dat je volgt en ook je vragen stelt. Zolang het blijft over deze wat ik heb meegemaakt met Haemers kan ik je antwoorden. De rest is voor mij onbekend.

Re: Getuigenis Robert French

Robert, bedankt voor je getuigenis. Ik heb één vraagje: de dames die Patrick vergezelden, was één van die dames van het Zuid-Afrikaanse type/Braziliaanse type?

14 (edited by Robert French 06-01-2013 18:35)

Re: Getuigenis Robert French

G2 wrote:

Persoonlijk heb ik altijd gedacht dat het om de SPAS 12 ging (zoals te zien in Terminator) van de firma FRANCHI. Het wapen kan als pomp en als half automaat gebruikt worden.

Beste, misschien helpt dit wat meer met de veronderstelling van de Spas en de mogelijkheid dat zowat gebruikt werd door Haemers blijkt, na mijn ontmoeting, niet zo.

Toen Haemers bij mij in de winkel was, had ik een Spas in de rekken staan, doch was voor dit wapen reeds een vergunning vereist door de Belgische Wetgeving. We hebben zeer kort hierover gesproken, en zijn interesse ging na weten van een vergunning niet uit naar dit soort wapen. Daarmee denk ik dat het in die periode ook moeilijk was een Spas te vinden op de zwarte markt, en dat geen overvallen met ontvreemding van deze specifieke riot-guns werden gemeld.

De spas werd ontwikkeld voor militaire doeleinden, en lade zich zelf. Dus werd dit als automatisch wapen gedeclasseerd. Ook de prijs van de Spas was hoogoplopend ten overstaan van andere riotguns. Ook wegens de loop lengte en de technische vuur snelheid.

Re: Getuigenis Robert French

dolorean wrote:

Robert, bedankt voor je getuigenis. Ik heb één vraagje: de dames die Patrick vergezelden, was één van die dames van het Zuid-Afrikaanse type/Braziliaanse type?

Beste Tom. Neen, beide dames waren duidelijk van Europese afkomst, en volgens de verklaringen van de vrouw van mijn collega, die het meeste contact gehad heeft met deze, uit het Waalse en met een plaatselijke dialect. Zover ik mij kon herinneren, was een van de dames blond.

Re: Getuigenis Robert French

Hestur wrote:

Heeft u enig idee om welke overval(len) het precies ging, die Haemers met de gekochte wapens gepleegd heeft?

Zover ik mij kan herinneren, maar dit kan ik niet met juistheid bevestigen, was toen de BOB met enkele legia hulzen bij ons in de wapenwinkel zijn komen aankloppen, bleek dat deze in een overval werden gevonden in een groot warenhuis. Dit werd later door de ballistische dienst binnen Franchi Italie bevestigd met de "percutie" van de slagpin op de hulzen dat Franchi's werden gebruikt tijdens deze overval.

Ik kan mij niet herinneren om welke supermarkt het gaat, en ben dan ook niet in de mogelijkheid, buiten de vermelding van de BOB "supermarkt overval" iets beter specifiek te antwoorden.

17 (edited by dolorean 06-01-2013 20:21)

Re: Getuigenis Robert French

Robert French wrote:

Men begon met de uitleg, en de voorstelling van de zaak. Men ging alles nummers na van het lot van Legia, want er zouden lege hulzen zijn gevonden op de plaats van een misdaad. De hele dag werd alles overhoop gehaald, facturen, nummers hier en daar, ondervragingen die uren duurden, en het inkijken van een dik boek met profiel tekeningen. Bij de zoveelste bladzijde heb ik direct Haemers herkend. De beide andere, kon ik mij niet meer voorstellen, de vrouwen ook niet. Naar de hand van deze erkenning zag je aan het gezicht van de BOB'ers dat ze zeer gelukkig waren, en door deze konden op dezelfde dag ook het juiste en exacte serienummer van de riotguns terug gevonden worden. Ook de serienummers en lotnummers van de munitie, daar we met computer werkten en elke verkoop en artikel gemeld is, kon op een snelle wijze afgesloten worden.

Enkele weken later werden we weer bezocht door de BOB, en mijn collega heeft met hen wat verder gepraat over de zaak. Later heb ik van hem vernomen dat Franchi heeft meegewerkt aan de ballistische gegevens in het dossier, en de slagpin afgedrukt op de legia patronen wel degelijk van die riotguns waren die ze gekocht hebben.

Als ik zo vrij zou mogen zijn om te resumeren: 

Na een overval in een grootwarenhuis, vindt men afgeschoten Legia hulzen. BOB gaat op zoek naar verkoper van desbetreffende munitie. Men checkt wapenhandels in België die Legia verkochten en komen o.a. op bezoek in wapenhandel in Mortsel. Aan de hand van lotnummer gevonden afgeschoten Legia patronen, kan Robert/verkoopspartner via computergegevens de datum van aankoop van desbetreffende lotnummer aangeven. Daarnaast kan Robert ook nog eens een gezicht plakken op de koper van gebruikte munitie overval warenhuis. 

Maar niet alleen de gekochte munitie zou leiden naar Patrick Haemers. Ook zou de munitie afgevuurd zijn door Franchi shotgun. Het type wapen dat Haemers dezelfde dag samen met de munitie kocht. Dit is af te leiden aan typische afdruk slagpin Franchi shotgun die op afgevuurde hulzen gevonden werd.

Robert, klopt tot hiertoe mijn resumé? Als mijn resumé klopt, dan zal de huiszoeking in oktober 1985 bij Haemers ikv zoektocht reus Bende van Nijvel, o.a. op deze getuigenis gebaseerd zijn. En de riotgun waar ze op zoek naar zijn, vinden ze ook.

Nog in oktober '85 verricht de gerechtelijke politie een eerste huiszoeking bij Patrick Haemers. Haemers woont dan op nummer 1 in de Chemin de la Ferme Simonart in Lasne-Chapelle-Saint-Lambert. Een van de leden van het team dat de huiszoeking uitvoert, is inspecteur Eric Clavie. Hij heeft later nog bij de Nationale Brigade gewerkt die de zaak Haemers onderzocht. De GP van Nijvel vindt alleen een riotgun die meteen in beslag wordt genomen.

Daders » Bende Haemers

Ballistisch onderzoek zal uitmaken dat zijn riotgun niet gebruikt werd bij overval. Maar dat zegt uiteraard niets over de munitie die door hem zou aangekocht zijn (en eventueel gebruikt zou zijn).

Re: Getuigenis Robert French

Beste Tom, de resume klopt, spijtig genoeg ben ik niet betrokken bij het vervolg, of enige kennis, wat dan daarna of op voorhand werd uit de doeken gedaan door de BOB. Ook kan ik generlei van extra beslagnames, andere ballistische uitvoeringen en bewijslevering brengen rond "deze" ontmoeting.

Zij die gelezen hebben op de link naar de Blog van Willy Vandamme, kunnen hierover een tweede vaststelling doen, doch heb ik daar spijtig genoeg, op dit moment, niets aan toe te voegen. Ik wens echter dat die jongens die hun best doen om de zaken op een rijtje te zetten, ook met dat wat ik hier neerschreef, wat meer mogelijkheden hebben de puzzel verder in elkaar te steken.

Het is een oude en zeer moeilijke zaak, en er zijn zeker delen misgegaan in het onderzoek. Corruptie was, en is nog steeds, de beste mogelijkheid om dergelijke onderzoeken te boycotten. Een klein woord op de verkeerde plaats brengen, en het spoor vertrekt in de valse richting. Dit kennen we ongetwijfeld.

Ik ben bewust, en zeker van mijn uitspraak, dat verschillende zaken in het totaal van dit onderzoek " en vele andere" ook werden stilgehouden of nooit toegevoegd. Daar de zaak steeds ouder word, en zoals ik, bepaalde verklaringen nooit werden publiek gemaakt, is het voor jullie praktisch onmogelijk de juiste weg te volgen. Ik hoop dat dit voor enige wel wat interesse verwekt, en zich met deze enkele onbeantwoorde vragen op een rijtje zetten.

Re: Getuigenis Robert French

Vergeet niet dat hij twee riots gekocht heeft, en elk wapen heeft zijn identiteit maar geen gelijke ballistische waarde. Dus kan het zijn dat de riotgun bij Haemers in beslag genomen gecontroleerd is en negatief werd beschreven. Doch is er het tweede wapen, nooit gezien of in beslag genomen. Misschien een bewuste zet van de gekende "spelende met de justitie" Haemers.

Om verder te helpen. Deze twee Franchis kwamen uit dezelfde fabriek. Maar, ik weet dat ik regelmatig wapens inschreef en die van dezelfde makelij waren en geen opvolgende nummers had. Dus hier ook ligt duidelijk twijfel rondom de mogelijkheid de twee wapens te verbinden. De garantiekaart vermeld dit nummer, maar zover ik weet spreekt men niet over deze kleine gele kaarten, waar wij geen dubbel van hebben. Deze wapens waren in vrije verkoop, maar wel ingeschreven. Het uitschrijven was alleen voor het stockbeheer en vermelde geen naam.

Re: Getuigenis Robert French

Welkom en bedankt Robert French voor al deze informatie. Ik alles wat je geschreven hebt aandachtig gelezen, ook op de blog van Willy. Ik heb nog een vraag over de periode van aankoop door Haemers van de 2 riotguns. Je schreef het volgende:

Robert French wrote:

Ik heb destijds 2 riotguns en verschillende munitie verkocht aan Patrik Haemers. We zijn in de periode 1983-84 dus reeds lang geleden.

Kunt op één of andere manier een preciezere periode of datum vinden van deze aankoop. Cruciaal om weten is of de riotguns vóór of ná 10 september 1983 door Haemers werden gekocht. Volgens het ballistiek overzicht van de feiten van de Bende van Nijvel, heeft de Bende van Nijvel nl. op 10.09.1983 voor de eerste maal met RG-1 en op 17.09.1983 voor de eerste maal met RG-2 geschoten.

Alvast bedankt voor je bijdrage aan het forum.