Topic: Onderzoeksmethodiek

Ben, zou het niet interessant zijn ook een introductie-topic toe te voegen over hoe moorden op professionele manier onderzocht moeten worden? Opstellen van hypotheses e.d.

2 (edited by K& 26-01-2013 23:18)

Re: Onderzoeksmethodiek

Simpel beginnen is een tijdslijn maken en leren wat 'r gebeurd is? » wikipedia.org

3

Re: Onderzoeksmethodiek

Hestur wrote:

Ben, zou het niet interessant zijn ook een introductie-topic toe te voegen over hoe moorden op professionele manier onderzocht moeten worden?

Ben je daar niet nu mee begonnen?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Onderzoeksmethodiek

Blijkbaar. smile

Re: Onderzoeksmethodiek

Naast het onderzoek plaats delict, verhoor van eventuele getuigen, moet er een achtergrondsonderzoek gebeuren naar het slachtoffer. Dit laatste kan een motief voor moord blootleggen zoals een onregelmatigheid in diens leven (gokken, drugs, diefstal, slecht entourage, ...). Een buurtonderzoek kan verdachte handelingen aan het licht brengen en men moet ook op zoek gaan naar eventuele camerabeelden van verkeerscamera's in de buurt of cctv parkings en dergeijke. Ook winkels kunnen een bron van informatie zijn. Vervolgens moet er dagelijks een evaluatie volgen van elke mogelijke aanwijzing en die moet worden vergeleken met andere potentiele aanwijzingen. hieruit kan men de meest veelbelovende piste kiezen. Dat is globaal gezien de start van een onderzoek.

Servo per Amikeco

6 (edited by K& 29-01-2013 19:53)

Re: Onderzoeksmethodiek

Het is nogal laat hé, opnieuw beginnen! Optimist? Gewoon alles lezen duurt minstens 3 jaar en als je nog Frans moet leren nog eens drie! Zet gewoon alles netjes op een rijtje. Je verschiet dan al genoeg!

Re: Onderzoeksmethodiek

Er zijn genoeg lieden die het Frans niet machtig zijn, of die niet alles gelezen hebben, maar wel willen meedenken en meepraten op dit nederlandstalige forum. Daar is volgens mij niks mis mee. Ikzelf spreek Duits en Engels, maar Frans is een brug te ver. Overigens hulde aan een ieder die wel alles lezen en tweetalig zijn. Ik zou zeggen, blijf uw kennis met ons 'leken' en 'nitwits' delen, en blijf helpen om de belangrijkste passages te vertalen. Iedereen is welkom hier.

8

Re: Onderzoeksmethodiek

K& wrote:

Het is nogal laat hé, opnieuw beginnen! Optimist? Gewoon alles lezen duurt minstens 3 jaar en als je nog Frans moet leren nog eens drie! Zet gewoon alles netjes op een rijtje. Je verschiet dan al genoeg!

Het volgens mij niet de bedoeling van Hestur om opnieuw te beginnen in dit dossier. Hij is gewoon nieuwsgierig hoe een (moord) onderzoek gebeurd. Waar begin je? Wat zijn de prioriteiten? Wie is er allemaal betrokken bij zo'n onderzoek? Wie heeft welke taak? Puur theoretisch dus.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

9 (edited by the end 30-01-2013 14:47)

Re: Onderzoeksmethodiek

Misschien heel eenvoudig starten: 1. de wil om tot een oplossing te komen, (en misschien een gezonde geest in een gezond lichaam). Zeker als je dit leest van de broer van Mendez:

Hebt u zelf onderzoek gedaan naar de moord op uw broer?

"Natuurlijk heb ik dat gedaan. Vooral toen ik te maken kreeg met compleet achterlijke politiemannen en onderzoeksrechters. Je houdt het niet voor mogelijk. Ik ben op een bende zotten gebotst. Procureur des Konings van Nijvel Jean Deprêtre? Tureluut! Ik heb hem een aantal keren ontmoet, hij praat niet, hij galmt alsof hij op de speelplaats een bende scholieren toespreekt. Hij luistert niet, hij geeft je de kans niet om er één woord tussen te krijgen. Onderzoeksrechter Jean-Marie Schlicker van Nijvel, de voorganger van Hennart? Depressief en aan de drank. En de eerste rijkswachter die mij verhoorde, zei: 'Bouhouche is zeker de moordenaar niet, want hij is een vriend van uw broer.' Is er nog iemand normaal in dat apparaat? En de anderen zitten je aan te gapen alsof ze niet verstaan wat je zegt, of zich niet interesseren voor het dossier."

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

10

Re: Onderzoeksmethodiek

Ben wrote:

Het volgens mij niet de bedoeling van Hestur om opnieuw te beginnen in dit dossier. Hij is gewoon nieuwsgierig hoe een (moord) onderzoek gebeurd. Waar begin je? Wat zijn de prioriteiten? Wie is er allemaal betrokken bij zo'n onderzoek? Wie heeft welke taak? Puur theoretisch dus.

Inderdaad. Sommige reacties op dit forum - misschien ook die van mij - zijn nuttiger dan andere. Mijn conclusie is dat ik eigenlijk te weinig achtergrondkennis heb van hoe je zo'n moordzaak moet aanpakken. Daarom dat ik het mij afvraag. Waarop moet je bijvoorbeeld letten als je een theorie of een vermoeden naar voor schuift?