Re: Claude Nitelet

Sebastiaan wrote:

Vertaling van bijdrage Merovinger:

Claude Nitelet, bevoorrechte getuige van de "Bende van Nijvel": "Ik vrees voor mijn leven"

Bron: www.sudinfo.be | 7 februari 2013

De uitdrukking "bevoorrechte getuige" werpt een ander licht op de verklaringen van Nitelet. In eerste instantie was ik wat sceptisch over zijn uitlatingen omdat ik me vragen stel over zijn motivatie om de media op te zoeken. Maar als hij een "bevoorrechte getuige" wordt genoemd is er toch iets serieus aan de hand.

Normaal gezien hebben de speurders het alleen over "getuigen". Het woordje "bevoorrecht" maakt het anders. Het suggereert dat iemand meer weet dan een doorsnee-getuige en dat de speurders er ook van overtuigd zijn dat deze persoon meer weet. En we weten uit het verleden dat er nogal wat nodig is om de speurders ergens van te overtuigen... Het geeft zeker voeding aan de these die René De Witte hier poneert.

Ik vraag me trouwens af waarom de Nederlandstalige media zich stilhouden. Zijn ze daar gestopt met het lezen van Franstalige kranten?

32 (edited by the end 08-02-2013 15:12)

Re: Claude Nitelet

Dat is zeker zo. Het is het gerecht vermoed ik dat de uitspraak "bevoorechte" gebruikt, daar stel ik me nogal vragen over. Normaal houd je dat geheim tijdens het onderzoek en dit voor verschillende redenen. Dat ze nu zo naar buiten komen duid dat er toch iets aan het gebeuren is.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Claude Nitelet

the end wrote:

Dat is zeker zo. Het is het gerecht vermoed ik dat de uitspraak "bevoorechte" gebruikt, daar stel ik me nogal vragen over. Normaal houd je dat geheim tijdens het onderzoek en dit voor verschillende redenen. Dat ze nu zo naar buiten komen duid dat er toch iets aan het gebeuren is.

Dat klopt. Er beweegt iets. Ook als je leest wat Rene De Witte hierboven meldt. Hieronder parlementaire vraag aangaande Bende van drie maanden geleden. Je kunt er uit opmaken dat 'ze' er mee bezig zijn. Ook het antwoord van de minister van justitie: "Over een jaar kunnen we met veel meer kennis van zaken een standpunt aangaande de verlenging van de verjaringstermijn innemen" lijkt te wijzen op nieuwe ontwikkelingen.

Belgische Senaat

Gewone Zitting 2012-2013
Woensdag 7 november 2012
Ochtendvergadering

Voorlopig verslag

Nog niet goedgekeurd door de sprekers. Niet citeren zonder de bron te vermelden.

Vraag om uitleg van de heer Bert Anciaux aan de minister van Justitie over "de verjaring van de misdaden van de Bende van Nijvel" (nr. 5-2488)

De heer Bert Anciaux (sp.a). – De gruweldaden van de Bende van Nijvel staan voor een van de meest intrigerende periodes uit de recente Belgische geschiedenis, niet alleen vanuit het oogpunt van de slachtoffers en hun nabestaanden, ook de juridische, politiële en politieke aspecten roepen nog steeds vele vragen op. Momenteel vormt 10 november 2015 het eindpunt voor de onderzoeksdaden wegens verjaring. De tijd raakt dus op. Voor die datum moeten de daders nog worden aangewezen, moeten ze voor het assisenhof worden gebracht en moeten daarbij ook nog de wettelijke termijnen gerespecteerd waarbinnen zij naar het Hof van Cassatie kunnen stappen.

Met tevredenheid stelde ik vast dat het onderzoek dit jaar een nieuwe doorstart leek te maken. Voor het eerst in jaren werden er in januari 2012 opnieuw op grote schaal huiszoekingen uitgevoerd. Begin juli waren er dan weer opgravingen in Haacht naar wapens en naar het lijk van een van de daders. De speurders lijken zich vooral te concentreren op de piste van extreem rechts. Anderzijds lijken de huidige speurders uit tijdsnood andere belangrijke pistes te negeren.

Zo ligt het rapport van profiler Danièle Zucker sinds maart 2010 stof te vergaren. Het verslag omschrijft de profielen van de verdachten: psychopaten die er niet voor terugdeinzen om te doden, die van makkelijk geld houden en drugsverslaafd kunnen zijn. Ze zouden evenwel geen politieke motivatie hebben. De daders zouden tussen 18 en 45 jaar oud zijn en als mecaniciens, garagewerknemers, lassers, schroothandelaars of koks actief zijn. Dat lijkt ook in de lijn te liggen van de resultaten van het onderzoek van onderzoeksrechter De Troch. Die concentreerde zich vooral op Philippe De Staerke en zijn omgeving. De aanwijzingen in de richting van die persoon blijven trouwens nog altijd zeer sterk. Dat werd onlangs nog eens haarfijn uit de doeken gedaan in twee artikels in P-Magazine van 8 en 15 augustus 2012 door auteur Philip Van Den Bossche, die daarover een boek heeft geschreven.

Dat mag echter niet baten. Christian De Valkeneer, de procureur des Konings van Charleroi, haalde in maart 2012 zwaar uit naar Danièle Zucker. Hij vond haar werk op het randje van oplichting balanceren. Het is dus duidelijk dat de huidige speurders weinig graten zien in die piste.

Een van de grote speurders in het dossier van Nijvel gaf op een zeker moment de indruk dat hij eigenlijk wel wist wie de daders waren, maar dat hij geen bewijzen had. Ik maakte daarbij de bedenking dat er geen bewijzen nodig zijn om een proces te starten. Het is aan het hof van assisen om te oordelen of er al dan niet voldoende bewijzen zijn om te veroordelen. Bevestigt de minister dat de huidige speurders zich vooral, uit tijdsnood, concentreren op één piste, namelijk die van extreem rechts? Beaamt de minister dat het dossier rond Philippe De Staerke genoeg relevante elementen bevat om ook die piste te blijven onderzoeken? Hoe beoordeelt de minister de uitspraken van Christian De Valkeneer over het onderzoek van Danièle Zucker? Is de minister bereid om haar positief injunctierecht te gebruiken om de pistes te onderzoeken die auteur Philip Van Den Bossche naar voor schuift en die ook door onderzoeksrechter Troch en het rapport- Zucker werden aangebracht? Blijft de minister van mening dat dit dossier een hoge prioriteit verdient en zal zij indien nodig de onderzoeksmogelijkheden opnieuw uitbreiden?

Is de geachte minister van mening dat deze zaak nog voor het hof van assisen kan worden gebracht? Wat is volgens haar de laatst mogelijke realistische datum om een assisenhof samen te roepen vooraleer de verjaring bereikt wordt? Gaat zij ermee akkoord dat er beter hoe dan ook een proces wordt georganiseerd, op basis van de voldoende, sterke, eensluidende vermoedens die lijken te bestaan, dan deze zaak te laten verjaren?

Mevrouw Annemie Turtelboom, minister van Justitie. – Gelet op het geheim van het onderzoek, kan ik niet kenbaar maken welke denksporen de onderzoeksmagistraatvolgt. De onderzoeksrechter en de onderzoekers zijn bijzonder gemotiveerd en verkennen thans verschillende pistes. Het is onmogelijk te zeggen of die zullen uitmonden in een opheldering van de feiten, maar het staat vast dat de wil om te slagen manifest aanwezig blijft. De magistraat en de onderzoekers zullen alles in het werk stellen om te trachten klaarheid te scheppen in die zaak. Ik heb het onderzoeksteam enkele maanden geleden ontmoet. Zij zijn zeer gemotiveerd en bekijken met open blik alle mogelijke pistes, inclusief degene die misschien onvoldoende zijn uitgespit. De zaak is steeds een prioriteit geweest en de onderzoeksrechter beschikt over de middelen die hij noodzakelijk acht.

De magistraten zullen het rapport van Danièle Zucker beoordelen en nagaan welke conclusies eventueel bruikbaar zijn.

Aangezien in dit stadium niemand in verdenking is gesteld, komt het einde van de verjaringstermijn - 9 november 2015 - iedere dag dichterbij. Nu, in 2012, drie jaar voor de verjaringstermijn, vind ik het te moeilijk om te oordelen of de verjaringstermijn moet worden verlengd. Rekening houdend met het team dat gedeeltelijk werd gereorganiseerd, waar nieuwe mensen werden ingeschakeld, en die nieuwe sporen of vroegere sporen die onvoldoende werden onderzocht, onderzoeken, hoop ik dat we over een jaar veel beter kunnen oordelen dan vandaag. Ik pleit er niet voor dat de verjaringstermijn niet moet worden verlengd, maar ik pleit ook niet voor het omgekeerde, want het huidige onderzoeksteam moet nu alle kansen en steun krijgen om de pistes te onderzoeken. Vanuit de federale politie heb ik hen trouwens die steun toegezegd. Over een jaar kunnen we met veel meer kennis van zaken een standpunt aangaande de verlenging van de verjaringstermijn innemen.

De heer Bert Anciaux (sp.a). – Dit is een hoopvol antwoord. Ik begrijp uiteraard dat de minister niets over het onderzoek zelf kan zeggen. Ik heb uit het antwoord begrepen dat er geen taboes zijn en alle mogelijke sporen worden onderzocht, dat de wil tot slagen groot blijft en dat ook het rapport van Zucker grondig wordt onderzocht door de magistraten. Ik begrijp dat de minister vandaag niet kan oordelen of het nodig is de verjaringstermijn te verlengen. Het is hoopvol dat de mogelijkheid van dergelijke verlenging bestaat, mocht dat nodig zijn. De minister heeft blijkbaar de wil om alle kansen te bieden om het onderzoek verder te zetten en tot resultaten te komen. Dat is belangrijk.

34

Re: Claude Nitelet

Alle mogelijke pistes... Zal wel.

Re: Claude Nitelet

DeadLetterBox wrote:

Als de waarheid nu bovenkomt, hoop ik op een alles verhullende, niet tegen te spreken bewijslast.

Ik hoop juist op een niets verhullende bewijslast. wink Ik denk u ook.

36 (edited by fipilip 08-02-2013 18:10)

Re: Claude Nitelet

the end wrote:

In die kring van zwendel met cheques komt de naam Axel Zeyen voor dit maakt de link met Nijvel toch wel concreter alsook de moord van de supermarktdirecteur waarvan vermoed word dat hij iemand had herkend i.v.m. zwendel van cheques. Trouwens speelt Bultot hier ook niet ergens een rol?

Via Zeyen: Haemers en (vader) Lammers.
Via Simonne Menin: Haemers en De Staerke + ...
Via Eric Bottemanne: De Staerke.
Samenwerking tussen alle zware jongens van Brussel.

Het brengt ons niet dichter bij de waarheid natuurlijk maar mogelijke linken tussen Haemers en De Staerke waren er ook al te zien i.v.m. garageboxen op de Alsembergsesteenweg in Ukkel. Robert De Staerke verklaart na zijn aanhouding in 1986 (bende Baasrode) dat hij zijn oom Julien wapens zag overbrengen naar een garagebox Alsembergsesteenweg 731 (bron: Ponsaers & Dupont). In 1989 ontdekken speurders een garagebox van Haemers op de Alsembergsesteenweg 733 (bron: Le Soir). Toeval? Ze zijn in elk geval meer dan cafe- of celkennissen van elkaar.

37

Re: Claude Nitelet

En De Staerke die het had over een "super equipe avec Pat"... maar was het Haemers of Ghijsels?

38

Re: Claude Nitelet

Heeft er iemand vandaag iets van nieuws opgevangen? Ik dacht gelezen te hebben dat er een samenkomst met nabestaanden en slachtoffers was.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

39

Re: Claude Nitelet

Ondermeer Patricia Finné zou blijkbaar vandaag de onderzoeksrechter hebben gezien, maar geen verder nieuws te bespeuren voorlopig.

40 (edited by the end 08-02-2013 18:51)

Re: Claude Nitelet

Fipilip, het brengt ons niet direct dichter bij de volledige waarheid, maar voor Nijvel en de periode '83 wijzen de elementen toch in een bepaalde richting, ook de garageboxen die je aanhaalt wijzen ook naar de hogere niveaus en onder andere banken. Als men dan leest wat Wolf schrijft op de Franse fora dan is het daar wel heet juist boven Brussel.

Ook de wijze waarop de media het gerecht en Claude Nitelet actief zijn doet vermoeden dat er iets beweegt (hopelijk gaat het deksel van de pot en word het niet toe gestop). Veel van de info die nu onder de aandacht is was me maar in beperkte mate bekend, en de post van Wolf kon ik niet zo goed plaatsen. Maar de gebeurtenissen van de laatste dagen doen toch een paar puzzelstukjes op zijn plaats vallen.

Vooral ook de naam Axel Zeyen vind ik boeiend (hij is bijna nooit veroordeeld en zijn rol is duister). Via Axel Zeyen kom je ook bij andere spelers Bougerol, VDB, SDRA 8, Julien De Staerke, Massagrande? Was er ook niet een Merode betrokken bij een autozwendel of zoiets. Het is blijkbaar in die buurt dat de hulpjes en de echte daders zich vermengden, en ik kan me voorstellen dat velen in die streek bedreigd zijn en bang zijn om te praten omdat de besmettingen van kleine misdaden met grotere verweven zijn.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.