Re: Munitiedoos Rottweill

Merovinger wrote:

Boemerang, werden de riotguns niet voor de eerste maal gebruikt (echt mee geschoten ) in Temse?

Mero, het is ook een ballistische link in de "tweede graad" (2e graad = patronen van overeenkomstig kaliber, merk en type/ lotnummer, zoals bv ook de tientallen onafgevuurde hulzen die men in Ronquières vond. Of een hagelshot-inslag in een plafond of voertuig). Bij de Peugeot werd een patroon van cal.12 gevonden.

"Dans cette Peugeot 504 on retrouve une cartouche de chasse non tirée, à propos de laquelle un témoin du hold up de Genval affirme qu'il s'agit d'une cartouche identique à celle qu'il a vu tomber sur le parking du Delhaize de Genval et qu'un des auteurs du hold up a ramassée."

Bron: Colruyt-Nivelles doc

De replica van het CBW-schema toont deze link niet maar een ballistisch schema van CBW toont deze wel, echter heeft men bij deze link geen onderscheid gemaakt tussen Rg-1 en Rg-2. Een link met Genval wordt niet gegeven (betreft ook slechts een ooggetuigenis).

In de zaak Colruyt-Halle beschrijft CBW een dader met een geweer met korte loop en deze dader vuurt dit wapen ook af. Ook hier laat het ballistisch schema een link zien zonder onderscheid te maken tussen Riotgun-1 en Riotgun-2. Verdere gegevens over de aard van deze ballistische link zijn mij onbekend. In Temse identificeerde men het daar gebruikte wapen definitief als Riotgun-1.

In alle zaken daarna onderscheid men steeds de twee riotguns (behalve nog het schot op de Saab in Braine), maar het kan nog steeds zijn dat er bij de andere feiten gevonden tientallen .12-hulzen zich een paar hulzen bevinden die men ook niet definitief heeft kunnen toeschrijven aan een van de twee riotguns (het zou gaan om 2 identieke Winchesters).

Opmerkelijk is verder dat uit de quote van Colruyt-Nivelles doc blijkt dat tenminste één van de daders bij tenminste het feit-Genval zijn .12 hulzen weer opraapt en meeneemt. Het Colruyt Nivelles doc is uit 1984, het ballistisch schema dat in 2010 (en naar ik aanneem nu nog steeds) bij CBW aan de muur hangt komt uit 2001, er zal vast wel sprake zijn van voortschrijdend inzicht en wetenschappelijke vooruitgang (en meervoudige hercontrole van de ballistische verbanden).

Robert French wrote:

Kan je mij verwijzen, met een link naar een foto en informatie over deze cal16?

Robert, ik heb geen link of foto, en er is geen officiële uitlating, over het gebruik van een cal.16 door de Bende van Nijvel. Er is door de Bende van Nijvel (te Maubeuge) een geweer of karabijn met afgezaagde loop gebruikt dat men niet ballistisch heeft kunnen duiden. Gezien dat dit Rottweil-doosje (gevonden op 30-9-82) volgens jou van een cal.12 maar net zo goed ook van een cal.16 kan zijn, hou ik dus de mogelijkheid open dat dit onbekende geweer/karabijn van een cal.16 kan zijn (maar ook van cal.10 of toch cal.12, kalibers die de Bende van Nijvel ook gebruikte).

Merovinger wrote:

Robert, kan het zijn dat je ook deze munitiedozen toen aan Haemers hebt verkocht?

Doosje werd gevonden 30-9-1982. Robert ging elf maanden later in de winkel werken op 1-9-1983.

Re: Munitiedoos Rottweill

Inderdaad Boemerang doos werd na Dekaise gevonden, kan dus niet door Robert verkocht zijn.

Re: Munitiedoos Rottweill

Merovinger wrote:

Inderdaad Boemerang doos werd na Dekaise gevonden, kan dus niet door Robert verkocht zijn.

Ik heb Haemers 2 dozen Legia brenneke, 2 x 9 ballettes verkocht. Die zijn gecontroleerd door de BOB later en bevestigd dat het om hetzelfde lot ging. De andere kunnen gekocht zijn vooraf en de winkel was al lang geopend daarvoor en H. Carlos al jaren in de winkel. Maar, ik herinner mij het, het is op mijn vraag aan Carlos dat ik wou weten waarom hij op de verpakkingen schreef, dat hij mij meedeelde dat het om zijn organisatie ging en om zijn slecht zicht als brillendrager.

Re: Munitiedoos Rottweill

Boemerang, we mogen ons niet blindstaren op die ballistische analyses van Dery. De man was een geen expert zoals dat de dag van vandaag zou zijn en had geen technisch labo. Bovendien kreeg hij dikwijls referentiemunitie uit handen van Bouhouche. Zie » De truc met de hulzen en wat ik vandaag in de topic van Ohain heb geschreven.

Niet alleen de daders zelf raapten hulzen op maar ook politieagenten en getuigen op de plaats van de feiten (zie de getuigenissen in Aalst bijvoorbeeld). Ook in schietstanden en -clubs werden hulzen opgeraapt. Die hulzen kunnen dus achteraf eender waar zijn terechtgekomen.

Re: Munitiedoos Rottweill

Het is niet de beste plaats om te spreken over de 10 mm, maar deze stelt mij toch enige vragen. Of is er een topic geopend over deze 10 mm?

Re: Munitiedoos Rottweill

Robert, over de gebruikte .10 munitie is niet veel bekend omdat dit werd afgeschoten met een dubbelloops jachtgeweer dat geen hulzen uitwerpt (moet ze er handmatig uithalen), er werden nooit .10 hulzen of patronen gevonden na bendefeiten. Over het .10 wapen (een Faul Centaure) bestaat dit topic » Jachtgeweer kaliber 10

Re: Munitiedoos Rottweill

https://lh6.googleusercontent.com/-P9ghrA0xhLg/VEzUbMTtbzI/AAAAAAAAEbA/Kga0U5-Jz8I/s640/Munitiedoosje%2520Rottweil%25202.png

Re: Munitiedoos Rottweill

Ik vind het niet direct terug in dit topic, maar deze munitiedoos is toch gevonden na de schietpartij in Hoeilaart dacht ik me te herinneren?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

29

Re: Munitiedoos Rottweill

the end wrote:

Ik vind het niet direct terug in dit topic, maar deze munitiedoos is toch gevonden na de schietpartij in Hoeilaart dacht ik me te herinneren?

Gevonden in het Zoniënwoud na de overval in Waver.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Munitiedoos Rottweill

Ok Ben, zijn er dan 2 verpakkingen gevonden? Want zoek de verschillen tussen het kleurenbeeld in de post van Boemerang en deze:

http://www.bendevannijvel.com/gfx/munitie.jpg

Dit zijn 2 verschillende verpakkingen! Die met de bruine vlekken zal bij de Santana gevonden zijn, maar die van op de site van de speurders zonder de vlekken kan daar moeilijk in die modderpoel gelegen hebben denk ik.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.