11

Re: Laurent Podevijn

Dat heb je waar gevonden? Er is een verschil tussen vermoedens, geruchten en feiten. Later reed onze macho met een Honda onderhouden bij een ander crack, Dh. Maar voor deze periode? Een BMW dacht ik. Zoals vele gefortuneerden had hij wel een collectie denk ik.

Ben wrote:

"Mijn auto stond in die tijd geregeld op de parking net voor zijn garage."

Oftewel voor het uitstalraam op een wettige plaats in de straat en daar hebben sommige mensen de gewoonte om deze plaats als hun plaats te beschouwen. Oftewel op de gemeenschappelijke binnenkoer, uitgevende op een vijftal garages en de achterkant van het motor-atelier. Best mogelijk dat hier de motoren eens wijd verder opgezet kwestie van te testen hé en de buren op stelten te jagen. Moeilijk hier van te weten wie waar eigendom heeft zonder het kadaster te raadplegen. Ons lid Ku.  met ruim rekbare explicaties.... scheen hier wel eens te komen. Maar in Aalst hebben ze allen een grote ...

12

Re: Laurent Podevijn

K& wrote:

Dat heb je waar gevonden?

Ik vermoed dat je het over de moto's van Albert hebt? Deze informatie komt van op dit forum. Op dit forum kan je nog meer informatie vinden over deze man:

  • Hij was lid bij een raceteam (ze reden regelmatig op het circuit in Zolder);

  • De naam van het raceteam: Bonapart;

  • Heeft in de begin periode nog voor Opel Vanderhaegen gewerkt

  • Zou een grote collectie wapens gehad hebben.

  • Net voor zijn dood verklaarde hij dat al zijn wapens gestolen waren, vandaar dat deze niet geregistreerd konden worden.

  • Bevriend met rijkswacht in het algemeen (Lekeu, Bouhouche en Beijer?)

Volgens forum-lid Murcielago zou Albert Van den Abiel enkele minuten na de overval gezegd hebben: "Die verdomde Podevijn, ik had het nog zo gezegd".

Is Podevijn de link tussen de Bende en Aalst? Is hij de reden van de overval in Aalst?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

13

Re: Laurent Podevijn

Een hond probeert in zijn staart te bijten. Geen nieuwe bron dus. Maar toch bedankt.

14

Re: Laurent Podevijn

Podevijn en Van den Abiel kenden elkaar al veel langer dan van de periode dat ze buren waren in de Sint-Jobstraat. Na de oorlog hadden ze beiden een zaak » aalst.courant.nu | aalst.courant.nu

Re: Laurent Podevijn

Als Podevijn bevriend was met leden van de bende (of de organisatie achter de bende) zou het kunnen dat hij ze op het idee gebracht heeft om in Aalst een overval te plegen. Als het klopt wat 'club_le-happy-few' hier zegt en er dus op het ogenblik van de overval een soort politiebal aan de gang was, lijkt me dat wel iets dat iemand als Podevijn, gezien zijn kennissenkring, zou weten.

Het is duidelijk dat de overval in Aalst goed voorbereid was. Zo is er de verkenning van De Staerke. Of het nu een dwaalspoor is of niet, het is een blijk van een goede voorbereiding van de bende. Het feit dat steeds meer zaken wijzen in de richting van zes daders verdeeld over twee wagens, maar dat er over het tweede team (dat niet aan de overval zelf deelnam) zo goed als niets geweten is, toont aan dat ze in staat zijn om in de schaduw te opereren.

Ook dat is een blijk van een goede voorbereiding. En dan is er nog de ingewikkelde vluchtroute langs kleine en obscure wegen en het dwaalspoor dat achteraf gecreëerd werd door een andere Golf in het bos achter te laten. Kortom, er bestaat geen twijfel over het feit dat Aalst tot in de puntjes was voorbereid.

Het lijkt me dan ook heel waarschijnlijk dat het team een beroep doet op iemand die de regio en de lokale politie- en rijkswachtdiensten kent. Iemand die hen info kan bezorgen over de plaats delict en hen wegwijs kan maken. Iemand die op de hoogte is van het leven achter de schermen van Aalst. Kortom, iemand als Podevijn.

Het zou kunnen verklaren waarom er in Aalst slachtoffers gevallen zijn die aan Podevijn gelinkt kunnen worden. Als hij op de hoogte was van de plannen van de bende kan het zijn dat hij van de gelegenheid gebruik heeft gemaakt om bepaalde slachtoffers naar de Delhaize te lokken. Persoonlijk denk ik niet dat de bende met als hoofdreden 'executies uitvoeren' naar Aalst is getrokken, wat niet uitsluit dat bepaalde slachtoffers bewust gekozen zijn. Ik zie het meer als 'twee vliegen in één klap'.

Re: Laurent Podevijn

patrick111 wrote:

Als Podevijn bevriend was met leden van de bende (of de organisatie achter de bende) zou het kunnen dat hij ze op het idee gebracht heeft om in Aalst een overval te plegen. Als het klopt wat 'club_le-happy-few' hier zegt en er dus op het ogenblik van de overval een soort politiebal aan de gang was, lijkt me dat wel iets dat iemand als Podevijn, gezien zijn kennissenkring, zou weten.

Er was destijds sprake van een politiebal alsook politiewagens die zouden gesabotteerd geweest zijn. Dat heb ik ooit online gelezen (scan van krantenartikel - lokaal nieuws denk ik). Of dit effectief zo was, weet ik niet. In de VTM reportage was er sprake van personeelsfeest in Delhaize n.a.v. Sint-Maarten na de sluiting. Het is Sint-Maarten, dus het is mogelijk dat er toevallig op beide plaatsen feest was. Ofwel is dit misverstand van de pers en was het enkel in Delhaize.

Re: Laurent Podevijn

Als ik het goed voorheb heeft mijn toenmalige Aalsterse collega dat ook ooit verteld, maar durf het niet meer met zekerheid zeggen. Dat onderwerp is bij vele Aalstenaars nog steeds taboe. Het enige wat ze altijd bleef herhalen is dat één van de onderzoekers gezegd had dat de uitvoerders niet meer leefden (jaar of 2 na Aalst). Veel meer weet ik ook niet. Het kwam soms ter sprake als er terug eens iets in het nieuws was, maar veranderde snel van onderwerp. Ondertussen is deze persoon ook overleden ...

18

Re: Laurent Podevijn

Voor wat het waard is, ik ben in de tijd van de overvallen of kort erna in de winkel geweest van Podevijn hij wou me toen een zo goed als nieuwe BMW motorfiets verkopen met lichte schade aan en dit voor de prijs van een MZ (het aanbod was zo lucratief dat ik het mij als de dag van gisteren herinner, ik vertrouwde het niet en heb het dan ook niet gedaan). MZ waar hij toen hoofdverdeler van was, een Oost Duits merk, en het verdelen hiervan leek voor mij toen al hoogst ongewoon (was nog volop koude oorlog).

Zijn er soms linken met de Stasi in het geheel?

Re: Laurent Podevijn

milan wrote:

Zijn er soms linken met de Stasi in het geheel?

Zie deze rubriek.

Re: Laurent Podevijn

Wat mij betreft zijn er 3 zekerheden in Aalst: Podevijn, Patrick Haemers & Leon De Staerke. Van Den Abiel wist misschien te veel van Podevijn. Kuros had kort daarvoor Mercedes gekocht in Garage in Hofstade. Vandaar Bende van Hofstade?

Patrick Haemers zal niet moorden voor plezier tenzij hij verplicht werd! We weten dat Patrick Haemers regelmatig schulden had bij Philippe De Staerke (zijn vaste cocaïnedealer)!

En Eric Haemers is Philippe De Staerke gaan bedreigen owv drugsverkoop aan Patrick. Er is zelfs geschoten geweest. Patrick Haemers ging voor dood praten! Eric Haemers waarschijnlijk ook ... Er was sprake dat hij ook zou gaan praten en dan krijgt hij een 'ongeluk'. Net zoals overlever van Aalst-aanslag ook zijn auto gemanipuleerd was.