21

Re: Herman Wachtelaer

Lees eerst de post face van Walter de Bock in Les Taupes van Haquin uit 1984 en begin daarna vooraan. Vul de gegevens aan met de data uit "Les tueries du brabant" geschreven door Haquin en Mottard na de eerste Bendecommissie. Lees daarna Masset (tweede Bendecommissie). Bestel dan een bak bier om het geheel door te slikken.

22 (edited by Kristof DC 12-10-2012 03:20)

Re: Herman Wachtelaer

Met de recente graafwerken in Haacht viel me de naam van Waechtelaer op. Dit is op dit forum nog niet verschenen volgens mij. Libert verklaart in de PV:

"Pour en revenir à Waechtelaer, je puis vous préciser que l'intéressé était taxicien pour la société Autolux, c'est de la sorte que j'ai appris par sa bouche qu'il allait fréquemment manger dans deux restaurants grecs situés dans les environs de la gare du Midi [...] Je me suis rendu une fois avec lui à ces endroits et puis seul par la suite, c'est de la sorte et par se dires que j'ai appris qu'il allait encore bien manger avec un autre taxicien grec et qui était un de ses fidèles hommes de main et collaborateurs. Il m'a confié qu'il pouvait à tout moment en cas de coup dur compter sur l'action de plusieurs de ses collègues, anciens de l'UNS et chauffeurs de taxi. [...] Je sais également que Waechtelaer a exhiber un pistolet style de calibre 22, il a d'ailleurs précisé qu'il pouvait en fournir, ce au prix de 1500 Fr la pièce."

Vertaling:

Om terug te komen op De Waechtelaer, ik kan u verduidelijken dat deze persoon taxichauffeur was voor de onderneming Autolux. Het is zo dat ik via hem heb vernomen dat hij frequent zou eten in twee griekse restaurants, gelegen nabij het Zuidstation. [...] Ik ben eens meegegaan met hem naar die plaatsen en vervolgens pas daarna heb ik dan zo kunnen vaststellen dat hij nog goed aan het eten was met een andere griekse taxichauffeur, één van zijn hanglangers & medewerkers. Hij vertrouwde mij toe hij ten allen tijden, in het geval van een zware tegenslag, erop kon rekenen dat meerdere van zijn collega's (UNS, taxichauffeurs) over zouden gaan tot actie. [...] Ik weet ook dat Waechtelaer een pistool getoond heeft, kaliber 22, hij heeft trouwens verteld dat hij dit kon leveren aan 1500 Fr per stuk."

Bron » tueriesdubrabant.winnerbb.com

23

Re: Herman Wachtelaer

Nochtans, de naam valt regelmatig en moet zeker op deze site ook al behandeld geweest zijn. Voor meer info en fotomateriaal, zie ook (wel vnl. in het Frans - en na registratie) » anneesdeplomb.topdiscussion.com | anneesdeplomb.topdiscussion.com

Re: Herman Wachtelaer

Bestaat er een link tussen Herman Wachtelaer, Constantin Angelou, José Vanden Eynde en de Antwerpse taxichauffeur Xavier Buisseret? Uit het Leidsch Dagblad van 18 oktober 1980:

Na de breuk met de VU ontwikkelde de VMO zich onder invloed van de Antwerpse taxichauffeur Xavier Buisseret tot een neofascistische knokploeg. Weliswaar was en is de VMO nog altijd actief in de eeuwig Belgische taalstrijd, zoals vorig jaar in de Voerstreek waar flink met Franstalige demonstranten en politie werd gevochten. Maar steeds meer kwam de nadruk te liggen op de neonazi-ideologie van blanke suprematie, het verheerlijken van oorlogsmisdadigers en het wegmoffelen van de moord op de joden in Hitlers Derde Rijk.

25

Re: Herman Wachtelaer

Even een paar zaken aan elkaar lijmen:

  • We weten dat Barbier mogelijk Angelou kent of ooit ergens heeft gezien » Forum

  • We weten dat Wachtelaer - vanwege zijn verleden als taxichauffeur - mogelijk Vanden Eynde en Angelou kent;

  • We weten dat Wachtelaer een pistool .22 had dat hij "kon leveren voor 1.500 frank";

  • We weten dat Vanden Eynde en Angelou vermoord zijn door hetzelfde .22 pistool (dat wapen werd nooit gevonden);

  • We weten dat de gruwelijke moord op Vanden Eynde de speurders deed denken aan de dubbele moord in de Herderliedstraat.

Er zitten een paar zwakke linken tussen, maar de band tussen WNP en de moorden op Vanden Eynde en Angelou lijkt me toch interessant genoeg om verder te onderzoeken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Herman Wachtelaer

Uw lijm werkt prima. Maar wat zou dan het motief moeten zijn in deze zaak? Waarom zou de WNP afgaan op 2 van zulke onbelangrijke, haast willekeurig gekozen mensen, een voetbalsupporter en een immigrant ? Waarom werden de portefeuilles van beide slachtoffers meegenomen? Deed de WNP aan roofmoord?

27

Re: Herman Wachtelaer

WNP-leden werden geacht zichzelf te "verbranden" door iets illegaal te doen. Dat varieerde van het stelen van Navo-telexen tot een dubbele moord. Zie hiervoor de verklaringen van Libert:

Door illegale missies uit te voeren, moet iedereen zich verbranden, dat is de regel. Eenmaal je je geëngageerd hebt, verandert dan ook alles. Dan is er tussen ons een moreel contract gesloten en dan geldt ook voor jou de wet van de stilte.

In deze piste is Wachtelaer de link tussen WNP en Angelou en Vanden Eynde en de moorden zijn enkel missies voor WNP-leden.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

28

Re: Herman Wachtelaer

Tussen 1978 en 1980 werkte Angelou voor de Société des Taxis Indépendants, waar hij Vanden Eynde en Herman Wachtelaer leerde kennen. Wachtelaer was de leider van de Keltische sekte Yggdrasil, met extreemrechtse sympathieën. Enkele WNP'ers waren er lid van. In het voorjaar van 2012 kreeg hij in zijn bosrijke domein in Haacht het bezoek van de speurders uit Charleroi, die er groeven op zoek naar Bendewapens.

Guy Bouten ontmoette Wachtelaer in december 2004 in de hoop een verklaring te vinden. Hij sloot niet uit dat Angelou soms drugs vervoerde naar party's in de privéclubs Cirkus en Mirano, waar de Brusselse jetset vaak een verzetje zocht.

Bron: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

29

Re: Herman Wachtelaer

Wie is die broer van Herman Wachtelaer? (Die wordt aangehaald in een aantal posts hierboven.)

Nog wat extra info uit een artikel van Gilbert Dupont:

Études d’ingénieur agronome à l’ULB, 7 ans comme agent territorial au Congo. Employé de banque à son retour en Belgique dans les années 1960.

Ik zou graag meer weten over die koloniale periode van Wachtelaer. En voor welke bank werkte hij bij z'n terugkeer?