41

Re: Eigenbrakel: 8 Juni

Via het dak van de werkplaats verschaft een onbekende zich toegang tot de garage Denuit, uitgebaat door Michel Jadot. Hij opent er vervolgens de deur voor een of meerdere medeplichtigen. In het gebouw proberen de daders tevergeefs de toegangsdeur van het bureel te forceren. Gezien ze hierin niet in slagen, verbrijzelen ze een ruit van het ernaast gelegen lokaal, die eveneens toegang verschaft tot het bureel.

Vervolgens bereiken ze de sleutels van de wagens. Hiertussen vinden ze deze van de Saab 900 Turbo. De daders proberen en verplaatsen meerdere auto's, maar vertrekken uiteindelijk met de Saab in donkergrijze kleur. Vooraf aan de inbraak wordt de hond, een Duitse herder, doodgeschoten in zijn kooi.

Bron: Website Cel Waals Brabant

Opmerking: ondanks het feit dat er meerdere wagens in de winkel stonden, hadden de daders slechts oog voor de Saab 900 turbo.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Eigenbrakel: 8 Juni

Net die wagen waar Bebé De Staerke zo'n interesse in had bij voorafgaand bezoek aan Jadot.

43

Re: Eigenbrakel: 8 Juni

Op de vorige pagina van dit topic kan je lezen dat er blijkbaar op geen enkel moment zekerheid was dat Berthe De Staerke en Istvan Farkas in de garage zijn geweest.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Eigenbrakel: 8 Juni

Je hebt gelijk Ben, die zekerheid zou er inderdaad niet zijn.

Was Jadot een Saab dealer? Of verkocht hij alle merken? Waarschijnlijk dat de toen gestolen Saab turbo de snelste wagen in het assortiment was. Als die Saab turbo tussen andere voertuigen stond, kun je moeilijk vanaf de vitrine van Jadot (ik ben er geweest enkele maanden geleden) vaststellen om welk type van Saab het gaat.  Achteraan bij dat model staat in kleine letters 'turbo' maar anders zijn er weinig kenmerken waaruit je kunt afleiden dat het om een snelle versie gaat. Daarom dat ik er van uit ga dat de daders vooraf gebrieft waren over welke snelle auto te pakken viel bij Jadot ...

Re: Eigenbrakel: 8 Juni

Dag Dolorean, was die toen sneller als de GTI? Eerlijk antwoorden, hé. wink

Re: Eigenbrakel: 8 Juni

  • Saab turbo had 143 PK en ging van 0 tot 100 in 9.5 seconden, topsnelheid: 202 km/h

  • Golf GTI had 110 pK en ging van 0 tot 100 in 9.7 seconden, topsnelheid: 191 km/h

Je merkt op dat door het lage gewicht van de GTI (925 kg), het verschil in pk's t.o.v. Saab turbo in sprint van o tot 100, verwaarloosbaar is. En volgens mij heeft de GTI een kortere draaicirkel waardoor je makkelijker kan wenden op een kleine locatie. De Saab is een wagen met lange wielbasis en de GTI heeft een korte wielbasis. Dat is dus anders rijden. wink

In mijn vorige post bedoelde ik met assortiment hetgeen Jadot daadwerkelijk in z'n garage te koop had staan. Niet hetgeen in die tijd van snelle auto's beschikbaar was op de Belgische markt.

47

Re: Eigenbrakel: 8 Juni

dolorean wrote:

En volgens mij heeft de GTI een kortere draaicirkel waardoor je makkelijker kan wenden op een kleine locatie.

Zoals parkings van warenhuizen?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Eigenbrakel: 8 Juni

Ben wrote:

Zoals parkings van warenhuizen?

Inderdaad, al zou ik sowieso als chauffeur m'n neus van de wagen reeds in de vluchtrichting plaatsen zodat er zo weinig mogelijk gedraaid moet worden als het begint te spannen.

Re: Eigenbrakel: 8 Juni

Ja daar zou ik ook van uitgaan, maar dit doen ze blijkbaar niet altijd. Aan de hand van het plaatsen van hun voertuig vermoed ik dat er bij de aanslagen in '85 steeds een 2de team in de buurt was. De keuze voor de Golf is afgestemd voor op de parkings met zijn kleine draaicirkel heeft deze wagen een groot voordeel, en is in bossen goed weg te steken want is een kleine wagen. Ook achteruit rijdend aan lage snelheden heb je een enorme vuurkracht met een schutter in de koffer, zie Aalst.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Eigenbrakel: 8 Juni

Zijn er ooit lege hulzen van deze .22 gevonden? Ik vermoed van niet afgaande van wat men schrijft over de voorbereiding en de verrassing van het ontdekken van de 0.22 kogels in het lijk van de hond:

Bij het ballistisch onderzoek volgt een andere verrassing van formaat. De kogels die uit het lijk van de herdershond werden gehaald, komen uit hetzelfde wapen als dat wat in december 1982 werd gebruikt.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.