31

Re: Psychologisch profiel

Akkoord maar in mijn ogen zouden zigeuners overvallen plegen om het geld: dus eerst de buit halen en indien nodig schieten en moorden. Ik denk ook als zigeuners iemand zouden willen vermoorden dat ze het niet in het openbaar gaan doen. Maar ik sluit niet uit dat er zigeuners bij betrokken waren, maar dan ingehuurd tegen betaling.

Re: Psychologisch profiel

Het beestachtige moorden kon 'eender wie' gedaan hebben. Dat mag je op zichzelf niet op een bepaalde groep plakken. Ook niet de manier waarop ze dat deden. Psychopaten kun je overal hebben. De meeste zigeuners stelen enkel kippen en de meeste Belgen ontduiken enkel belastingen. Het schieten op kinderen is volgens Mr. Vos tegen de natuur van zigeuners. En van Eskimo's ook waarschijnlijk. De manier waarop Eskimo's hun boeltje zouden organiseren zou wél flink afwijken van wat Belgen of zigeuners zouden doen. Dat is net profiling.

Op het gerecht zijn ze meteen in de fout gegaan. Ze zagen een hoop doden en ze zijn meteen gaan zoeken wie van de hun bekenden daarvoor verantwoordelijk kon geweest zijn. Uitgaand van de veronderstelling dat ze de dader(s) wel moesten kennen. Ze zijn mensen beginnen ondervragen en in de cel stoppen. Dan was de publieke opinie gekalmeerd en zij dachten zoiets van 'als we ze allemaal opsluiten, dan zal het wel gedaan zijn.' Terwijl de sporen die de bende achterliet het enige was dat ze hadden. En net die sporen verwaarloosden ze. Vanuit hun ivoren toren dachten ze dat ze de daders wel snel te pakken zouden krijgen.

33

Re: Psychologisch profiel

Columbo wrote:

Op het gerecht zijn ze meteen in de fout gegaan. Ze zagen een hoop doden en ze zijn meteen gaan zoeken wie van de hun bekenden daarvoor verantwoordelijk kon geweest zijn. Uitgaand van de veronderstelling dat ze de dader(s) wel moesten kennen.

En toch beweren verschillende bronnen dat de Reus wel degelijk gekend is binnen bepaalde milieus. Ook in de reportage met Panorama bevestigen 2 bronnen die afhankelijk waren van elkaar de identiteit van de reus te kennen maar ze weigeren die naam te noemen, ook omdat ze de naam niet mogen vertellen van hoger bevel. Dus dan ga ik er toch vanuit dat het iemand is die bescherming heeft binnen de politie/rijkswacht/politiek/gerecht/staatsveiligheid, anders zou die naam zeker bekent gemaakt zijn. Waarom zeiden eerst "We weten wie de reus is", maar waarom werd er geen aanhoudingsbevel verspreid?

Ik vraag mij af wat die man zo overeind houdt dat men hem niet kan/kon arresteren. Veel macht waarschijnlijk, macht die vele hoge pieten in ons land de das zouden om doen. En ik denk dat men het in de kringen van de politiekers moet zoeken maar ook in het koningshuis.

34

Re: Psychologisch profiel

Columbo wrote:

Er zijn een reeks aanwijzingen in hun richting.

De zigeunerpiste is inderdaad zeer interessant en kan tal van onopgeloste vragen in een juist perspectief plaatsen. Maar het lost niet alle vragen op, en zeker niet de meest mysterieuze vragen. Maar bestaat er een theorie die alle vragen oplost? Waarschijnlijk niet, ook bij de zaak Dutroux en de zaak Cools zijn er nog honderden vragen die onopgelost blijven.

Misschien is het bij die gevaarlijke zigeunerbendes - waar zelfs agenten schrik van hebben - meestal gewoon te doen om stoerdoenerij. Een beetje vechten, een beetje schieten zonder effectief te doden, stoer doen, veel drinken, stoere praat verkopen ... Zo creëer je een mythe. Je laat uitschijnen dat je van niemand schrik hebt en zonder pardon durft schieten. Zo krijgen de mensen automatisch schrik van je maar eigenlijk ben je helemaal niet zo stoer. Maar op die manier krijgt de politie ook wel schrik en zullen ze nooit een poot durven zetten op je domein.

Columbo wrote:

Het schieten op kinderen is volgens Mr. Vos tegen de natuur van zigeuners.

Is het schieten op kinderen niet tegen iedereen zijn natuur? Een normaal mens zou toch niet zonder emotie een kind (of een volwassen persoon) kunnen neerschieten. Hebben we hier dan te maken met gekken? Professionele moordenaars die daar geen punt van maken of gangsters die zwaar aan de drugs zitten?

Columbo wrote:

Vanuit hun ivoren toren dachten ze dat ze de daders wel snel te pakken zouden krijgen.

Deprêtre zag in de bloedige moorden en overvallen een motief om de Borinage binnen te vallen, de boel daar op te kuisen en een paar marginalen op te pakken in de hoop dat daar de moordenaars wel bij zouden zitten. Er waren wel een paar aanwijzingen in de richting van de Bende, maar de borains de Bende van Nijvel? Nee, helemaal niet.

Renne wrote:

En toch beweren verschillende bronnen dat de Reus wel degelijk gekend is binnen bepaalde milieus.

Als je op zoek gaat naar een grote persoon die een seriemoordenaar zou kunnen zijn, dan krijg je sowieso tientallen namen en evenveel personen die zogezegd de reus kennen. Ofwel omdat ze goed willen doen of om de tien miljoen te pakken te krijgen. Als je de krantenartikels terug leest uit die tijd, dan krijg je het gevoel dat iedereen iedereen beschuldige. Een banale burenruzie kon al uitmonden in een beschuldiging dat hij de reus was van de Bende. Net zoals in de nadagen van de zaak Dutroux iedereen overval pedofielen zag, zo zag toen iedereen reuzen lopen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

35

Re: Psychologisch profiel

Cel Bende van Nijvel loopt mank

De Cel Waals Brabant, die het onderzoek voert naar de Bende van Nijvel, telt niet langer 8 maar 5 agenten. De profiler die in het dossier is aangeworven, was op 1 april nog altijd niet betaald, zo schrijft La Dernière Heure.

Nieuws » Cel Bende van Nijvel loopt mank

Is dat nu niet schandalig! Is Mevrouw Zucker dan aan Deel 2 begonnen of gebeurd dit pas als ze voor Deel 1 betaald is? Het zal altijd een boel blijven alles wat met de Bende van Nijvel te maken heeft zal nooit vlot verlopen.

36 (edited by Biggus Dickus 21-04-2008 17:54)

Re: Psychologisch profiel

Danièle Zucker, die een FBI-opleiding profiling volgde en het Bende-dossier analyseert, was op 1 april jongstleden bovendien nog altijd niet betaald voor werk van 15 maanden en voor haar eerste conclusies.

Dit is hallucinant. Je moet je niet afvragen met welke motivatie die Zucker aan het dossier  bezig is. Wat waren trouwens haar eerste conclusies?

37

Re: Psychologisch profiel

Daar weten we nog niets van. Ik hoop in ieder geval dat ze haar werk afmaakt en dat ze haar betalen. Alles wat men de Bende te maken heeft wordt gesaboteerd en geblokkeerd. Wie is er bang? Want ik las dat er normaal uit haar onderzoeken, oude zaken opnieuw zouden onderzocht worden en opnieuw getuigen en verdachten te ondervragen. Of maken ze ons dit wijs? Goed mogelijk, want veel van de CWB blijft er niet over.

38

Re: Psychologisch profiel

In het boek De Bende van Nijvel van Guy Bouten maakt gewezen onderzoeksrechter Francine Lyna de volgende bedenking over profiling :

Heeft u al contact opgenomen met de cel van Jumet? Menen ze dat nu van die psychopaat die 23 van de 28 moorden op z’n geweten heeft? Ze zijn daarvoor te rade gegaan bij buitenlandse profilers. Dat is nu een nieuwe trend in het politieonderzoek. Ouderwetse speurders hebben afgedaan. Hun plaats wordt ingenomen door psychologen en psychiaters. Stel dat er slechts één killer was, wat ik op grond van mijn ervaring niet geloof want daarvoor zijn zowel de sporen als de motieven te uiteenlopend, waarom zoekt de cel van Jumet dan in hemelsnaam niet naar de opdrachtgever(s)?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

39 (edited by Koen 06-10-2008 00:28)

Re: Psychologisch profiel

Met alle respect, maar die cel is een klucht, waarmee ik niet wil zeggen dat ze er daarom niet in geslaagd zijn waardevolle bewijzen en informatie te verzamelen, maar ze mogen er niets mee doen! En al die wichelroedeloperij is er alleen om dat te verhullen, om mist te spuien, en om allerlei bakerpraatjes te kunnen verkopen in de media.

40

Re: Psychologisch profiel

Antwoord van de heren van Jumet (4 jaar geleden): maar meneer ook als u gelijk hebt wat betreft "de opdrachtgevers" daarmee hebben we nog altijd de daders niet! Punt! Amen en uit.