21

Re: Boek: Beetgenomen

René De Witte wrote:

Wat mij opvalt, is dat in het dossier van de Bende weinig aandacht wordt besteed aan vrouwen. Diegenen die direct of indirect betrokken waren bij de Bende waren allemaal mannen van vlees en bloed. Ze hadden dus 'omgang' met vrouwen, en van die vrouwen moeten er dus zijn die meer weten. Of iets vermoeden. Waren het allemaal harteloze, gewetenloze of psychopate madammen die zwijgen?

Yvette heeft Johny de gevangenis in gepraat, maar hij is achteraf wel vrij gepleit. Strange. Sommige vrouwen moeten het toch verschrikkelijk gevonden hebben dat weerloze kinderen/jongeren werden neergeknald door hun man/vriend/bijzit/etc. Misschien is het goed dat het nu een vrouwelijke onderzoeksrechter is die de feiten onderzoekt.

Luister nog eens een keer goed, ik ga mijn theorie nog eens kort herhalen: de leden van de Bende van Nijvel schoten die mensen met liefde voor het vak van moordenaar neer. Op het moment dat de oude, wanneer hij een kind point blank onder vuur neemt lacht, wil dat wat zeggen. Dit moordenaarsinstinct/-drift was niet de enige reden, maar zeker een reden en een noodzakelijke reden. Deze uitleving van het moordinstinct/-drift staat in een bepaalde relatie ten aanzien van vrouwen. Vrouwen kunnen in deze context uiteindelijk slechts als tweederangsmensen, als zwakkelingen gevalideerd worden.

Een vrouwelijke onderzoeksrechter evenals elke andere onderzoeksrechter is net hierom een slechte zaak omdat het slechts een moordenaar is die denkt, voelt en ademt als een moordenaar, een kennis, noodzakelijk om sporen te vinden. Tevens zijn de meeste agenten en procureurs ongeschikt. (We kennen het voorbeeld van de onderzoeksrechter in de WNP-zaak "ik had dat kunnen onderzoeken, maar ik ben mijn leven nog niet beu"). Maar mensen als Bouhouche, als ge zo één hebt die voor u werkt, in een omkadering natuurlijk, zijn het meest ideaal. Vanzelfsprekend moeilijk denkbaar in een rechtsstaat, maar bij zware virussen heeft men nood aan zware antibiotica.

22

Re: Boek: Beetgenomen

Of het geslacht van een onderzoeksrechter een verband heeft met het succes van een onderzoek? Ik denk het niet.

23

Re: Boek: Beetgenomen

Ik spreek hier ook slechts over types; een samengaan van vooroordelen. wink

24

Re: Boek: Beetgenomen

Interessant boek. Ik vind dat Hilde treffend illustreert hoe voortdurende personeelswissels in een steeds verder groeiend onderzoek maakten dat het onderzoek één grote chaos werd. In een tijd toen speurders zich nog voornamelijk baseerden op informanten en verhalen niet of anders op pv werden gezet als ze verteld werden, is het achterhoofd en niet genoteerde achtergrondinformatie in de hoofden van speurders cruciaal. Door personeelswissels verdwijnt die uit het onderzoek. Niemand weet nog welk verhaal van waar komt.

Voor mij zet dit trouwens vraagtekens bij Martine Michel, die onmogelijk het volledige dossier kan kennen, en dat voor 2015 ook niet meer zal kunnen. Ze kan tegen dan een kwart van het dossier lezen, haha. Maar ze heeft nog andere dossiers ook, dus wat gaat ze doen?

Ik heb me altijd afgevraagd of ze niet beter Troch en Delta terug op de zaak hadden gezet. Dat zullen  ze nooit doen, omdat ze dan moeten toegeven dat ze fout zaten door het hem af te pakken. Maar voor mij blijft Troch nog altijd de enige die ooit echt iets gerealiseerd heeft in dit hele snertonderzoek. Het zal niet allemaal perfect zijn wat hij deed, maar Delta verdient meer krediet dan het gekregen heeft.

Re: Boek: Beetgenomen

Beetgenomen maakt inderdaad duidelijk dat de laatste ploegwissel bij de Cel Waals-Brabant een ongelukkige is. Martine Michel en haar team zullen wel ergens kwaliteiten hebben, maar de wissel is te laat gekomen en het vertrek van een Eddy Vos is een zware slag. Vos was geen wereldwonder (anders had hij de zaak wel opgelost) maar hij werkte wel langer op het dossier dan wie dan ook.

In het boek wordt nogal eens melding gemaakt van nieuwe speurders die oude bellen omdat ze bepaalde info nodig hebben... Laat dan de oude speurders blijven, zou je zeggen. Maar het omgekeerde gebeurt. En door vervolgens de Delta-leden tegen zich in het harnas te jagen vanwege een (zacht gezegd) omstreden manipulatietheorie, zorgt Michel er ook voor dat die oude speurders de zin wordt ontnomen om de nieuwelingen van dienst te zijn.

Bovendien zet het nieuwe team klaarblijkelijk volledig in op zowat het enige spoor dat volgens Geens (en ook andere betrokkenen) doodgerechercheerd is, namelijk WNP en haar tentakels. Maar ja, in extreemrechtse kringen stikt het traditiegetrouw van fantasten die elke dag met een nieuwe leugen wakker worden die ze vervolgens als waarheid lanceren. Als het dan ontbreekt aan speurders die kunnen beoordelen of zo'n tip iets voorstelt, gaat er alleen maar tijd verloren.

De geschiedenis van het onderzoek, zoals geschetst in Beetgenomen, is eigenlijk om te huilen.

26

Re: Boek: Beetgenomen

Hier is alvast de eerste 50 pagina's van het boek. Ook de historie van De Pomp » data.wpg.be

Re: Boek: Beetgenomen

Ik wil niet de moraalridder uithangen, maar is Hilde Geens op de hoogte dat haar boek online staat. Ik heb met plezier betaald voor het boek, omdat ik respekteer dat er nog journalisten zijn die willen investeren in hun onderzoek. Als ze toch iets kan recuperen met het uitbrengen van een boek, heeft ze dat toch zeker verdiend. Rijk gaat ze er niet van worden.Maar als iedereen dat boek online gaat lezen zonder het te kopen, is het gedaan met de onderzoeksjournalistiek. En zal er geen enkele uitgever te vinden zijn om iets uit te geven. Dankzij journalisten als Bouten en Geens blijft deze materie onder de aandacht. Toch voor de nabestaande van de slachtoffers en voor ons die een antwoord willen op de gruwelijkheden van de Bende van Nijvel.

28

Re: Boek: Beetgenomen

Ik weet niet of dit al dan niet te verantwoorden is (mijn prioriteit is dat de Bende gepakt wordt, of toch tenminste dat de mens in de straat geïnformeerd wordt), maar wat mij betreft: ik zal het boek sowieso kopen (vond alleen nog geen tijd), dus er gaat van mijn kant uit geen cent verloren. Voorlopig ben ik dan toch even gedepaneerd waarvoor mijn dank.

Re: Boek: Beetgenomen

andycap wrote:

Ik wil niet de moraalridder uithangen, maar is Hilde Geens op de hoogte dat haar boek online staat.

Het is van op de site van haar uitgeverij, dikwijls wordt voor de digitale verkoop een aantal pagina's gratis online gezet.

Re: Boek: Beetgenomen

dim, ik begrijp dat zeer goed. Toen ik las dat Hilde Geens een boek had uitgebracht, ben ik ook direct beginnen te googlen om het volledige boek te kunnen lezen. Mijn nieuwsgierigheid stak ook op. Maar het kopen van het boek was toen ook een prioriteit. Ik wou alleen maar melden dat het boek de moeite waard is om te kopen.

Binnenkort boekenbeurs en 10.000 man bij Jeroen Meeus en geen kat bij echte journalisten. Als uitgever zal ik het ook wel weten. We moeten zulke personen steunen die blijven vastbijten op hun dossier. By the way... ik vind het schandalig dat Humo geen enkel referentie gebracht heeft over beetgenomen. Ben al 30 jaar Humo-lezer maar dat viel mij toch op. Niet interessant genoeg meer zeker. Zou bij Guy Mortier niet waar zijn.