Re: Dossier Van Brussel & De Jonghe

Zoveel dingen die we niet weten

Met de vrijlating van Philippe Lacroix, woensdag, en die van Basri Bajrami, straks, is de voltallige bende rond wijlen Patrick Haemers op vrije voeten. Een meer dan bloederig hoofdstuk uit de Belgische criminele geschiedenis is afgesloten, maar heel wat vragen blijven. Douglas De Coninck overloopt er een paar. Het is het gebruikelijke tafereel sinds de creatie van de Commissie voor Voorwaardelijke Invrijheidstelling. De CCC-terroristen hadden we al gehad, Madani Bouhouche en Philippe De Staerke evenzeer. Nog even en er zit buiten Freddy Horion en de ontvoerders van Anthony De Clerck geen enkele ronkende naam van weleer nog achter de tralies. De bijbehorende uitleg had ook nu weer iets ontroerends.

"In de gevangenis van Doornik heeft hij zijn diploma secundair onderwijs behaald", sprak Denis Bosquet, de advocaat van Philippe Lacroix, de pers toe. "Daarna begon hij met een universitaire studie in de letteren. Hij wil dit jaar en het volgende zijn studie en zijn scriptie afwerken. Dan wil hij werk zoeken met zijn diploma. Lacroix is vastbesloten met zijn verleden te breken." "Hij heeft zich in de gevangenis van Jamioulx voorbeeldig gedragen", prees ook advocate Carine Couquelet haar cliënt Basri Bajrami. "Hij heeft geregeld deelgenomen aan groepsgesprekken en heeft op vraag van de directie een paar gedetineerden toegesproken en tot kalmte aangemaand toen de situatie onrustig dreigde te worden." Philippe Lacroix, licentiaat in de letteren. Basri Bajrami, vredesapostel. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Daders » Bende Haemers

12

Re: Dossier Van Brussel & De Jonghe

Interessante informatie. Ik heb nu nog niet alles gelezen maar die X18 moet toch iemand zijn die heel dicht bij de Bende stond en vooral bij Achille Haemers. Dus Achille moet zelf toch wel weten wie de X18 is.

Re: Dossier Van Brussel & De Jonghe

Renne wrote:

Interessante informatie. Ik heb nu nog niet alles gelezen maar die X18 moet toch iemand zijn die heel dicht bij de Bende stond en vooral bij Achille Haemers. Dus Achille moet zelf toch wel weten wie de X18 is.

Absoluut, maar Achille zelf was ook een van de belangrijkste informanten. Het ziet er misschien ongelofelijk uit, maar een mens die wel informant was van de rijkswacht in met drugs en auto's, en zeer goed al deze mensen kende, was... Michel Nihoul.

14 (edited by Renne 26-05-2008 17:58)

Re: Dossier Van Brussel & De Jonghe

Die X58 is ook wel iemand die veel informatie weet over Haemers en co:

  • X58 beweert (op pag. 50) dat de Bende Haemers niet het echte brein is achter de hold-ups, dus ze werkten in dienst van een organisatie?

  • Ze hadden nauwe contacten met een groep Italianen;

  • En Lacroix (de bende) zou een cassette bezitten van VDB.

Re: Dossier Van Brussel & De Jonghe

Renne wrote:

X58 beweert (op pag. 50) dat de Bende Haemers niet het echte brein is achter de hold-ups, dus ze werkten in dienst van een organisatie?

Dat de bende werkte voor een organisaite zit er zeker een vast, volgens de rapport, en de persoon de kontakt tussen de bende en de organisatie = Michel Van der Elst. Ik vermoed dat de echte brein Deferm is, of misschien de man achter hem, Przedborski, maar ik heb ervoor geen bewijs, behalve de dossier Atlas (zeer belangrik omdat deze politie rapport verbindingen maakt tussen Van der Elst, Deferm en Przedborski).

Renne wrote:

Ze hadden nauwe contacten met een groep Italianen;

Absoluut. Elio Ciolini is de indrukwekkendste voor mij (zeer belangrijke lid P2).

Renne wrote:

En Lacroix (de bende) zou een cassette bezitten  van VDB.

Ja, waarmee de bende probieert een deal te maken met mensen die ze kunnen laten ontsnappen. De ambassade van Zuid-Afrika zeer geinteresseerd was, volgens de informanten, en klaar was alles te regelen zodat de bende ontsnappen kunnen. Maar de bende Haemers, en de informanten, gedupieerd waren. Het was een operatie False Flag. Geen Zuid Afrikaaners. Wel Mossad.

16

Re: Dossier Van Brussel & De Jonghe

Uit een artikel van het weekblad Humo, aan het woord is Achille Haemers :

De dood van Patrick Haemers heeft reacties losgeweekt, en zodoende ben ik heel veel te weten gekomen. Te veel! En gevaarlijk ook. Onmogelijk om daar nu op in te gaan, wegens tijdsgebrek. (...) Ik wil wel een tipje van de sluier lichten:

  • Advocaat Vander Elst zou tot nog toe steeds 100.000 frank zwijggeld per maand ontvangen, tot aan zijn proces. Wat er nadien zal gebeuren kun je zo raden. Die gulle hand zou Leon Deferm zijn.

  • Patrick kreeg tijdens zijn verblijf in Brazilië zeer hoog bezoek (...) om hem bepaalde diensten te vragen tegen betaling en tegen bescherming in het land. (Haemers bedoelt hier: bescherming op Belgisch grondgebied, nvdr)

Uit hetzelfde artikel, nu is advocaat Etienne Delhuvenne aan het woord, een vriend van Patrick Haemers:

Humo: 'De ontvoering van VDB, is dat ook een opdracht geweest?'
Delhuvenne: 'Zeker weten. Patrick Haemers heeft me gezegd dat ze vijftien miljoen vooruit betaald hebben gekregen om het te doen. Dat lijkt me ook weer heel logisch. Als je Patrick Haemers heet, kom je toch niet helemaal uit paradijselijk Brazilië overgevlogen om even voor de lol VDB te ontvoeren? Zo'n riskante operatie, die eigenlijk bij voorbaat gedoemd was te mislukken! Geloof me, dat doe je alleen maar als je er op voorhand royaal voor wordt betaald, en als je er de garantie bij krijgt dat er je niks kan gebeuren.'

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

17

Re: Dossier Van Brussel & De Jonghe

Ben wrote:

Als je Patrick Haemers heet, kom je toch niet helemaal uit paradijselijk Brazilië overgevlogen om even voor de lol VDB te ontvoeren? Zo'n riskante operatie, die eigenlijk bij voorbaat gedoemd was te mislukken! Geloof me, dat doe je alleen maar als je er op voorhand royaal voor wordt betaald, en als je er de garantie bij krijgt dat er je niks kan gebeuren.'

Inderdaad, maar Haemers hield van risico's, toch als er veel geld tegenover stond. Had hij het slimmer aangepakt, ze hadden hem nooit teruggevonden. Hij moest gewoon contact vermijden met zijn vader (en vrienden en familie), kortom met iedereen breken, zeker de eerste jaren. Zo had hij uit de handen van Justitie kunnen blijven. Maar hij hield van de actie. Als je ziet dat hij meer dan 60 miljoen dollar had, dan vraag je je af waarom hij het risico nam om VDB nog te ontvoeren.

Re: Dossier Van Brussel & De Jonghe

Helemaal eens dat hij hield van risico's, zeker als veel geld op het spel was. Patrick en Achille zeer slim waren met hun contacten, volgens de dossier. Maar eindelijk was hij aangepakt omdat:

  • Hij voelde zich heel goed beschermd (volgens de dossier);

  • De uitstekende operatie GAMMA van De Jonghe/Van Brussel/Van Lijsbeth;

  • Het feit dat een Belgische ploeg al op plaats was in Brazilië, ivm met een Braziliaans adres van Patrick dat de Franse had gevonden (dit is gebaseerd op Bloed Zonder Tranen, dus niet zeker) en werkende in goede overleg met de Braziliaanse politie, op het moment dat de telefoon uit Brazilië getraceerd was.

19 (edited by Renne 27-05-2008 18:56)

Re: Dossier Van Brussel & De Jonghe

Nuttige informatie » Atlantis2012.com

Misschien hebben sommige dit al gelezen maar er staan een paar interessante zaken tussen. Op het midden van de pagina gaat het over Haemers en de Bende van Nijvel en Roze Baletten, ...

Re: Dossier Van Brussel & De Jonghe

De site ziet er mooi uit. Interessant jaar, 2012. Keer op keer kom ik tegen dit jaar aan. Toeval? Ik hoop het! Ik heb de gekste verhalen gehoord en gelezen, in verband met apocalyptic cults.