Re: Volkswagen Golf: Houssière

DeadLetterBox wrote:

Ja helaas beschik ik niet over de tijd om het dossier grondig te kennen en dus heb ik niet alle pv's gelezen en zo meer. Dus als het niet werd in een pv opgenomen werd het waarschijnlijk niet gebruikt. Dan lijkt het inderdaad dat de eventuele boorddocumenten werden gevonden buiten de auto ofwel werden ze bijgehouden in een vrij stevige koffer?
Boorddocumenten trouwens in België, staat wel degelijk voor de papieren van de wagen (keuringsbewijs, verzekering, gelijkvormigheidsattest)

Hallo DeadLetterBox, dat wilde ik er ook mee zeggen, dat de kentekenplaten niet een voertuigdocumenten zijn en dezelfde documenten gelden ook als voertuigdocument in Nederland. smile

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

72

Re: Volkswagen Golf: Houssière

De meest logische vraag: waren er wel boordpapieren aanwezig?

Als men mijn voertuig steelt vindt je daarin niets anders dan een fluo vestje. De boordpapieren gaan geheid mee binnen. Algemene regel ten huize Leo.

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Daarom, beste Leo, zou ik dan ook graag willen weten welke boorddocumenten men dan ook heeft aangetroffen, wellicht kan 1 van de forumleden hier een licht op werpen. Nogmaals, dat wat er in het PV staat is pyrotechnisch onmogelijk.

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Ben wrote:

De wagen werd met draaiende motor in brand gestoken en de slotplaat met het identificatienummer was na de brand doorgezaagd. De rug van de achterbank ontbrak. Deze Golf leek een andere dan die van de drie laatste raids van de Bende, maar door de aanwezigheid van de hulzen had hij ermee te maken.

Of wou er iemand dat deze auto ermee te maken had ... Als dit niet de Golf is die door getuigen werd opgemerkt tijdens de drie laatste overvallen en dus ook niet de auto is van waaruit de daders op de menigte schoot, hoe kunnen er zich dan afgeschoten hulzen in het karkas bevinden afkomstig van de twee riot guns die de bende van Nijvel gebruikt had in 1985?

Verder zegt Geens dat er zwartgeblakkerde boordocumenten zijn gevonden van twee Golf GTI's. Als de uitgebrande Golf van La Houssière de auto is die gestolen werd in Erps-Kwerps zouden daar dan oorspronkelijk boordocumenten hebben ingezeten? Weet er iemand of er vroeger in de afgewerkte nieuwe auto's op de parking van een autoconstructeur boordocumenten zaten? Of werden deze documenten ergens binnen in de fabriek bewaard en pas in laatste instantie in de auto gelegd op het moment van transport naar de autoverkoper?

75

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Uit goede bron verneem ik dat er geen boordpapieren zitten bij auto's die gestockeerd staan op een fabrieksparking, dit kan ook niet. Zelfs geen autosleutel, verbandkistje, gevarendriehoek, radio (in de jaren '80) of geluidsboxen. Deze werden geleverd door de dealer bij de verkoop van het voertuig op vraag van de koper. Anno 2013  zijn er andere regels en is dit vast ingebouwd.

Een trucker die zes Golfjes kwam ophalen op een parking had zes autosleutels om de wagens op zijn trailer te plaatsen en papieren waarop de levensloop van het jonge voertuig beschreven stond (motornummer, chassisnummer, ...) om in orde te zijn bij een controle door de politie. Meer niet. Ieder voertuig bevatte 3 L brandstof om de af te leggen weg tussen de montageband en de dealer te overbruggen.

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Tegenwoordig is dat al jaren anders, men laat de sleutel gewoon in de wagen.

Servo per Amikeco

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Sorry hoor, maar wat Hilde Geens neerpent over de uitgebrande Golf GTI, die teruggevonden werd in het bos van La Houssière, houdt totaal geen steek. Als Geens dit geschreven heeft op basis van het gerechtelijk dossier - wat ze toch zelf beweert over haar hele boek - dan stel ik mij serieuze vragen over de speurders die toen de PV's of rapporten over deze Golf hebben opgesteld. En dan kan ik de houding van de huidige onderzoeksrechter Michel en de nieuwe speurdersploeg, maar al te goed begrijpen als zij zeggen dat zij ervan uitgaan dat het onderzoeksdossier van in het begin gemanipuleerd werd.

Ben wrote:

In de nacht van zondag 10 op maandag 11 november 1985, ongeveer een uur na de dumping in de zwaaikom van Ronquières, was een Volkswagen Kever op 200 meter van de eerder aangetroffen vuurhaard tegen een boom gebotst in het Bois de la Houssière. De chauffeur had de controle over het stuur verloren toen hij plotseling een Golf moest ontwijken die in brand stond tussen de bomen. De passagier in de Kever raakte gewond en moest naar het ziekenhuis, en de getuigen deden niet meteen aangifte. Een jogger was hun voor. Die zag maandagochtend de volledig verkoolde wagen opdoemen op zijn pad en alarmeerde de politie. Die vond het verkoolde karkas van een spiksplinternieuwe donkergroene driedeurs GTI (...).

Dus een uur na de dumping aan het kanaal rijdt een VW Kever door het bos. In die auto zitten blijkbaar meerdere personen want Geens spreekt over 'getuigen'. Plots doemt er een brandende Golf op die de chauffeur van de Kever moet ontwijken? yikes Waar reed die Kever dan? De Golf werd uitgebrand teruggevonden op een bosweg en niet op de asfaltbaan! Of was de Golf misschien brandend aan het rijden op de openbare weg vooraleer te stoppen op de bosweg?! Wanneer en hoe (telefonisch per brief?) hebben die getuigen zich gemeld? Ik vind dit, in elk geval, het zoveelste vreemd verhaal.

Ben wrote:

De politie trof er de zwartgeblakerde boorddocumenten in aan van twee auto's van het Golf GTI-type, een gesmolten fles wijn en hulzen die afgeschoten werden met de twee riot guns die de bende van Nijvel gebruikt had in 1985.

Zie de pertinente opmerkingen van Mistery, Boemerang en Mel33 in deze topic daarover. Natuurkundig lijkt het mij uitgesloten dat die documenten, fles en hulzen in de auto werden aangetroffen. Zie ook mijn opmerking.

Ben wrote:

De slijtage aan de banden van de niet eens twee maanden oude wagen stemde overeen met een afstand van 20.000 tot 25.000 kilometer, wat een gebruik veronderstelde in 'uiterst brutale of extreem zware omstandigheden'.

Nu moet men mij toch eens vertellen hoe de speurders dat hebben kunnen nagaan als er op deze foto en deze foto duidelijk te zien is dat er van de banden niet veel meer overblijft!? yikes Ik ben geen specialist van uitgebrande auto’s en weet niet of na een volledige autobrand de banden helemaal weggesmolten zijn, maar ik merk wel op dat ook bij de uitgebrande Golf van Van Camp enkel nog de velgen overblijven.

Ben wrote:

De wagen werd met draaiende motor in brand gestoken en de slotplaat met het identificatienummer was na de brand doorgezaagd.

Maar enfin, betekent dit dat de daders gewacht hebben tot de Golf helemaal was uitgebrand om dan de slotplaat met het identificatienummer door te zagen? yikes Dan stonden de daders naast Golf wanneer de VW Kever daar voorbij is gereden of wat? Of zijn de daders teruggekomen naar de Golf om dit te doen?

Ik stel mij dan ook de volgende vragen (ik weet het, ik stel er de laatste tijd veel - maar ja - over al die jaren zijn daar ook nooit bevredigende antwoorden over gegeven):

  • Wat is er waar van dat verhaal van die VW Kever en wanneer hebben de getuigen zich gemeld?

  • Waar, wanneer en door wie werden die zwartgeblakkerde boordocumenten gevonden en bestaat dat bewijsmateriaal nog?

  • Waar, wanneer en door wie werden de hulzen in het karkas gevonden en bestaat dat bewijsmateriaal nog?

  • Wanneer en door wie werd de slotplaat met het identificatienummer doorgezaagd?

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Ja Merovinger, die roept bij mij ook veel vragen op. De hulzen 8 vermoed ik, werden voornamelijk rond de wagen gevonden en in.

Dat verhaal van die kever is interessant, er moet voor de die die Golf in brand staken nog een wagen geweest zijn die hen wegbracht. Het kan dus zijn dat de Kever de plannen van de groep rond de Golf in de war bracht, en dat die er vlug vandoor gegaan zijn. Met een bijna botsing?

Het onderzoek naar de gebeurtenissen de dag na Aalst, en de moeite die men doet om wat daar gebeurt is weg te steken is zeer verdacht.

Een andere mogelijkheid is dat de Kever voordat de Golf in brand gestoken werd moeten uitwijken is, en dat die getuige nadien de link legt waardoor hij zegt: "Ik heb moeten uitwijken voor een/die brandende Golf"?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Volkswagen Golf: Houssière

Het onderzoek wijst uit dat de wagen door de moordenaars van Brabant in brand werd geschoten. Het blijkt te gaan om een metaalkleurige Golf GTI die gestolen werd op een parking van het bedrijf d'Ieteren in Erps-Kwerps. De speurders nemen aan dat het om de wagen gaat die door de Bende als vluchtwagen werd gebruikt in Eigenbrakel en Overijse. Ze sluiten tevens niet uit dat hij als observatiewagen werd gehanteerd in Aalst door medeplichtigen van de moordenaars. Zij gaan ervan uit dat het deze wagen is waarvan de vluchtroute bekend is: vanuit Aalst naar Ninove, vandaar naar Leerbeek, Herfelingen, Bièrges en daarna La Houssière.

Vermoedens over de Golf, wie reed voor de overvallen ook met een Golf en speelt een rol in de manipulaties in het onderzoek? En had foto's over Aalst?

Waarom hebben ze dit voor Delta achtergehouden: "In de garagebox van Darville in Ukkel werd ook eendenhagel Legia 123 gevonden, met catagolusnummer 9ZP23, een uitzonderlijk lot uit Italië omdat de fabriek te Herstal kapot was." (Die op de oever in november 1985 bij Ronquières gevonden werd en niet in de zakken.) Dit is pas na de tweede duik ter ore gekomen bij Delta, deze zeldzame munitie is gekoppeld aan het in brandsteken van de Golf. Ik vermoed dat deze zeldzame munitie ook bij Beijer gevonden is, ik moet het nog eens opzoeken.

Amper 1.5 km daarvandaan, langs de oever van het kanaal Brussel-Charleroi heeft een getuige, zo wordt diezelfde dag in het proces verbaal vastgelegd, mannen zakken in het water zien gooien. Het is een bizarre getuigenis. Het PV draagt nummer 2420, farde 38 van het onderzoek.

We weten (dankzij Merovinger) dat dit niet klopt. Hoe zit het dan met de andere getuigen?

De kerels die de zakken dumpten, zo verklaart de getuige, kwamen ter plekke met een Golf GTI en een helderkleurige Mercedes. Verder verklaart de man: "Bij herhaling heb ik twee wagens opgemerkt dicht in de buurt van het ponton van Ronquières. Het ging om een Renault 30 of een Passat van witte kleur, en een Golf GTI, eerst metaalgrijs, daarna groen. Het is deze laatste die men heeft teruggevonden in het bos van La Houssière. In deze wagens zaten meestal enkel bestuurders. In zeldzame gevallen zat er een passagier op de achterbank van de Golf."

Hoe kunnen we bovenstaande plaatsen? Hoe kan een getuige bij de uitgebrande Golf komen en getuigen over het dumpen van zakken (die niet gevonden zijn) of heeft men bepaalde, getuigenissen veranderd zoals de pv 2420, en is was er nog een ander document of bron?

De Golf en de banden een mogelijkheid: Beijer, Dery, schietstand Zaventem, misschien De Pomp die in de buurt is of een andere cafe bar daar? Dery die ons naar Bourgerol brengt die voor Nijvel en Temse toch ook wel een rol kan spelen?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Volkswagen Golf: Houssière

the end wrote:

Een andere mogelijkheid is dat de Kever voordat de Golf in brand gestoken werd moeten uitwijken is, en dat die getuige nadien de link legt waardoor hij zegt: "Ik heb moeten uitwijken voor een/die brandende Golf"?

Dat is niet wat Geens in haar boek geschreven heeft. Zij schrijft nl.:

De chauffeur had de controle over het stuur verloren toen hij plotseling een Golf moest ontwijken die in brand stond tussen de bomen.

the end wrote:

Amper 1.5 km daarvandaan, langs de oever van het kanaal Brussel-Charleroi heeft een getuige, zo wordt diezelfde dag in het proces verbaal vastgelegd, mannen zakken in het water zien gooien. Het is een bizarre getuigenis. Het PV draagt nummer 2420, farde 38 van het onderzoek.

We weten (dankzij Merovinger) dat dit niet klopt. Hoe zit het dan met de andere getuigen?

Opgelet the end, ik heb nooit gezegd dat die getuige niets gezien heeft of dat die getuige niet zou bestaan. Wel leid ik uit het artikel van De Coninck en het boek van Dupont af, dat die getuige niet opnieuw door de cel Delta verhoord werd vóór de duik van 6 november 1986 in het kanaal maar wel pas nadat de zakken gevonden werden » Forum