291

Re: Aalst: 9 November

Toch heeft Nevens gelijk. In die tijd werd een variant van de FAL als sniper wapen gebruikt. Of de Rijkswacht de klassieke FAL met OIP kijker gebruikte is mij niet bekend, maar de OIP had een vergroting tussen de 3-4x en hadden helemaal geen geluidsdemper. In die tijd had je enkel de ELTRO als nachtkijker.

In het gebruik van een wapen met kijker word de L&R regelaar enkel gebruikt bij zijwaartse wind. Dit wil dus zeggen dat men bij een zijwaarts bewegend doel, steeds moet voormikken. Hou er dan nog rekening mee dat je enkel dat ziet wat je door je kijker ziet en dat de FAL een 7.62 cal is dat los door een mens heen gaat. Als je dat gaat gebruiken onder die omstandigheden op een parking waarbij iedereen door elkaar wegloopt, zijn er dus inderdaad serieuze risico's aan verbonden.

292

Re: Aalst: 9 November

Sluit mij aan bij deadletterbox. 

Mistery wrote:

Hm, even het volgende in gedachten nemend: volgens zeggen liggen er op de daken rondom het pand snipers op het dak

Scherpshutters zijn geen snipers (met alle respect). In die tijd hadden wij nog geen snipers. Als het mannen waren met een FAL vraag ik mij af of er een nachtkijker (eltro) op deze FALS stond. Groep Diane had in die tijd een iets specifiekere opleiding en beter materiaal. Kan u garanderen dat mannen van de Diane (als die er waren) zeker hun targets zouden raken. Zelfs bij nader order kan ik mij niet inbeelden dat deze gasten niet zouden ingrijpen. Kan verkeerd zijn natuurlijk.

293

Re: Aalst: 9 November

Het verschil in scherpschutters en snipers is in dit geval niet zo van belang. Het gaat hem vooral in het al dan niet inzetten van het wapen binnen het terrein van risico's. Of de Dyane aanwezig was in Aalst is mij ook niet bekend, maar ik ben er zeker van dat zij niet genoeg getrainde ss/s leden hadden om al die warenhuizen te beveiligen.

Ik hou er ook even rekening mee dat men niet zomaar preventief een schot kan uitvoeren omwille van een verdachte omstandigheid en bij collaterale slachtoffers zou er ook heel wat stof gaan opwaaien. Dit zijn zo van die situaties, als men veilig wilt spelen, het beter is om met de batterij van de eltro te gooien. hmm

Re: Aalst: 9 November

Het zou mij verbazen indien ze over nachtkijkers beschikten, behalve dan de SIE. Laat staan dat ze dempers zouden gebruiken zoals ik hierboven ergens las. Een demper beïnvloed trouwens de baan van de kogel, voor een sniper niet erg handig. Trouwens Mistery, er was sprake van de MP5SD in Aalst, die had wel een demper.

Ik zou het wel heel erg vreemd vinden indien er schutters aanwezig zouden geweest zijn tijdens de overval. Dat lijkt mij onmogelijk. Als er die dag schutters waren zullen zijn vertrokken voor de Bende van Nijvel toesloeg. Van het dak van de Delhaize hadden ze de Bende van Nijvel kunnen afslachten. Door de hoek en elevatie hadden ze dit zelfs vrij veilig kunnen doen mbt omstaanders. Het had voldoende kunnen zijn 1 schot te lossen, het zicht van schutters op het dak had zeker een bloedbad onder burgers kunnen voorkomen. De Bende van Nijvel zou de schutters hebben beschoten en waarschijnlijk gevlucht.

Ik geloof ook niet dat een officier hen zou verbieden te vuren, ze liggen uiteindelijk op dat dak met een reden. Dus lijkt het mij dat er tijdens de overval gewoon geen schutters op het dak lagen. Waarschijnlijk door dom toeval, iets te maken met dat feest van die avond misschien.

Servo per Amikeco

295

Re: Aalst: 9 November

Mistery wrote:

Dus wat Nevens eigenlijk zegt: er waren geen snipers op de daken en in de Volvo! En er was geen vangring(en).

Waar komt die uitspraak van Nevens vandaan?

296

Re: Aalst: 9 November

Dag Werner, als ik hier lees dat er daar zo'n paniek was dat mensen langs alle kanten begonnen te lopen daar kan ik mij in vinden. Maar hoelang bleven deze mensen op die parking rondlopen? Dat kan toch maximum een 30 tal seconden zijn. Mensen zijn inderdaad rare wezens, maar als je een beetje survivalinstinct in je hebt dan weet je toch dat je van het gevaar weg moet. Heb ook al van mensen gehoord die tijdens een brandalarm uit paniek hun kind achterlaten alhoewel het de beste moeder of vader is (is dus iets menselijks).

Met enkele simpele oplossingen is het mogelijk om ook bij weinig licht toch doeltreffend te vuren (zeker bij minder dan 100 meter). Als ik toen op dat dak lag zou ik zeker en vast (in eer en geweten) naar dat krapuul geschoten hebben. Daar je van boven naar beneden vuurt zal de kogel dan ook nog minder ver buiten het lichaam treden waardoor de kans op burgerslachtoffers kleiner is. Alles hangt ook af van het schot dat je dan maakt. Je mag de slechtste schutter zijn maar als je op die moment 1 vijand kan uitschakelen ben je een held, maar als je elke week gaat trainen en je dood per ongeluk een burger ga je daar je hele leven op nagekeken worden. 

Mijn gedacht waren in Aalst geen getrainde agenten op post (voor zulks een job) agenten waren wel goed maar zeker niet voorbereid op wat ze daar die avond zouden meemaken. En dan mag je die mannen nog equiperen met het modernste materiaal dan gaan die nog geen schot lossen. Maar niemand mag het die jongens kwalijk nemen want de training was er niet en dus kan het er ook niet uitkomen. In sommige filmpjes zie je de ogen van de agenten die voor het eerst met neergeschoten mensen in contact komen (dat doet iets met ne mens). Ook dat ze die mannen om de 6 uur gaan aflossen kan niet op proffessionals wijzen.

Weet wel niet welk materiaal de agenten toen op hun wapen hadden, in 95 schoten wij bij de paco's ook met standaard richtmiddelen en moet zeggen dat wij daar (door de goede zorgen van de instructeurs big_smile) redelijk goed onze plan konden mee trekken. In die tijd was onze chef één van de eerste snipers die hier hun opleiding kregen van 6 weken. Als ik nu met een militair wapen ga schieten dan staat daar bij mij steeds een aimpoint op, en dat had in die tijd geen overbodige luxe geweest.

297

Re: Aalst: 9 November

Toen ik deze tekst getypt had had ik de tekst van DeadLetterBox nog niet gelezen. Was rond 12u 30 aan mijn tekst begonnen, maar kwam steeds iets in de weg. Ben paar uurtjes weg geweest en heb mij dan weer aan het schrijven gezet (wat niets voor mij is). Het komt erop neer dat ik grotendeels akkoord ga met DeadLetterBox, behalve over de demper.

Re: Aalst: 9 November

Op welk punt bedoel je? De invloed op de baan van een projectiel? Ik denk allesinds niet dat de rijkswacht dempers voorhanden had om ieders FAL mee uit te rusten. Ook nachtkijkers enzo zullen toen een luxe geweest zijn denk ik. (Misschien iemand hier die in die tijd bij Politie/rijkswacht gediend heeft die hier iets over kan zeggen? Mijn ervaringen tellen pas vanaf 2000. smile)

Servo per Amikeco

299

Re: Aalst: 9 November

Bedoel voor die afstanden. Wind, demper, jute rond loop, hebben geen of weinig invloed en voor Werner: voormikken zou ik niet doen op deze afstanden. Hangt er wel van af hoe goe je u wapen kent. Ga tegenwoordig met mijn snipers veel minder vuren (aankoop huis en meer werk dan gedacht), en dat merk je nu al aan de resultaten. Ons madam zegt zelf dat als het niet betert ik mijnen brol beter kan verkopen. lol

Ik kan inderdaad ook niet geloven dat al die FAL 's waren uitgerust met dempers, en nachtkijkers. Heb ooit nog met agenten samengewerkt, en moet zeggen dat deze mensen niet veel afkenden van de wapens die zij toen droegen (UZI, en steyr aug). Later toen ik enkele opleidingen deed kwam ik meer gemotiveerde agenten tegen en deze waren wel op de hoogte van de wapens die ze gebruikten. Zelfde voor gewapende agenten in de security, 80% is niet of zeer weinig op de hoogte van standaard wapens zoals GLOCK, S&W revolver, GP, ... Burgers die een wapen willen voor thuis moeten 12 keer per jaar een schietstand bezoeken en professionals dienen 2 keer per jaar - ik herhaal, twee keer per jaar - naar de schietstand. Ik kan mij daar dood aan ergeren, maar wet is wet.

Als er agenten in Aalst op het dak lagen waren dat geen speciaal getrainde, anders hadden er minder slachtoffers geweest langs burgerzijde. Indien het wel speciaal getrainde waren dan klopt er hier meer niet dan dat wij denken.

300

Re: Aalst: 9 November

Ben wrote:

Er zijn getuigen die voor de overval (sluip) schutters hebben gezien op het dak van de het Delhaize-warenhuis in Aalst.

Ben, wat ik er mee wil zeggen is het volgende: Als er, zoals de voormalig collega van Nevens vertelde (kijk even op pagina 28), er drie vangringen zouden zijn geweest, dan zouden de betreffende Bendeleden eigenlijk geen kans op ontsnappen moeten hebben gehad en dus ook geen kans bij een vuurgevecht (politie met UZi's en andere (hand) vuurwapens). Maar als ik  dan alles op een rijtje ga zetten, moet ik dus ernstige twijfels hebben aan de woorden van Nevens.

En wat ik dan dus helemaal niet begrijp, is dat als er dan (volgens de getuigen) daadwerkelijk (scherp) schutters op het dak(en) liggen, dat deze, ongeacht of er mensen lopen, niet op de kalm weg lopende bendeleden vuren. Dus wordt er eigenlijk door de voormalig collega van Nevens gezegd: er was geen politie op de daken, of in de omgeving! Wat mag je hieruit concluderen.

DeadLetterBox wrote:

Trouwens mistery, er was sprake van de MP5SD in Aalst, die had wel een demper.

Had het in deze niet over de bewapening van de bende (deze hadden idd een H&K van, vermoedelijk, de Diane).

DeadLetterBox wrote:

Op welk punt bedoel je? de invloed op de baan van een projectiel? Ik denk allesinds niet dat de rijkswacht dempers voorhanden had om ieders FAL mee uit te rusten. Ook nachtkijkers enzo zullen toen een luxe geweest zijn denk ik. (Misschien iemand hier die in die tijd bij Politie/rijkswacht gediend heeft die hier iets over kan zeggen? Mijn ervaringen tellen pas vanaf 2000. smile)

Deadletterbox, denk zelf dat men maar een "richtkijker"op de FAL had, was op zich ook genoeg, gezien de verlichting op het Delhaize-terrein.

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"