Re: Aalst: 9 November

Deze getuige zegt dat de Rijkswacht toegekomen is, achter de vluchtauto is gereden en geschoten zou hebben. Bedoelt de getuige dat hij Eddy Nevens (=politie en geen Rijkswacht) zag aankomen en schieten? Verder heeft de man het over twee 'bewakers' die niet zouden tussengekomen zijn. Ook dat is niet helemaal duidelijk.

Verder denk ik aan wat René De Witte gezien heeft (rijkswachtcombi) en de getuigenis van de grootvader van David Van de Steen die aan de ingang door twee BOB'ers in burger werd tegengehouden tijdens de overval.

302

Re: Aalst: 9 November

Merovinger wrote:

Deze getuige zegt dat de Rijkswacht toegekomen is, achter de vluchtauto is gereden en geschoten zou hebben. Bedoelt de getuige dat hij Eddy Nevens (=politie en geen Rijkswacht) zag aankomen en schieten? Verder heeft de man het over twee 'bewakers' die niet zouden tussengekomen zijn. Ook dat is niet helemaal duidelijk.

Beste Merovinger, het wordt nu steeds ondoorzichtiger. Hoe bedoel ik dit, wel heel eenvoudig! Is het niet Nevens zelf die verklaard heeft dat hij op het donkere gat onder de openstaande kofferklep heeft gericht en 3x gevuurd? Waarom zegt hij dan niet in het met hem gehouden interview, dat kort nadat hij had geschoten, de betreffende GTI werd achtervolgd door een wagen van de Rijkswacht! Maar van dit alles geen woord.

Merovinger wrote:

Verder denk ik aan wat René De Witte gezien heeft (rijkswachtcombi) en de getuigenis van de grootvader van David Van de Steen die aan de ingang door twee BOB'ers in burger werd tegengehouden tijdens de overval.

Hmm, weet niet wat ik van deze verklaring moet vinden, als het inderdaad zo is als nu door de "getuige" wordt beweerd, dan lijkt het er op dat de BOB ernstig medeplichtig is, op welke wijze dan ook (actief mede plegen of doelbewust geen hulp bieden aan mensen in nood). Kortom, wazig.

"Niets is wat het lijkt, want de waarheid veranderd nooit"

Re: Aalst: 9 November

Ik heb geen rijkswachtcombi gezien, maar een Renault R4 die gestationeerd stond aan de hoofdingang van Delhaize aan de Parklaan. Ik reed de Parklaan op en moest remmen voor de eerste klant die uit het warenhuis vluchtte. Ik zag hoe het zwaailicht van de R4 werd aangezet. De auto reed achterwaarts. Twee rijkswachters, het wapen in aanslag, liepen naar het rond punt en bleven er staan ter hoogte van het restaurant op de hoek. Ondertussen waren twee combi's van de politie toegekomen. De eerste (met Nevens) reed naar de ingang/uitgang aan de Geraardsbergsesteenweg. De tweede stopte ter hoogte van de garage Central.

Als ik mijn artikelen van destijds herlees:

  • Deed de R4 rond halfacht een rondje op de parking en vatte die dan post op de Parklaan;

  • Werd de achtervolging ingezet door de eerste politiecombi en door de R4;

  • Is er nooit sprake geweest van sluipschutters of snipers op het dak.

304

Re: Aalst: 9 November

Ik heb in die periode meermaals opgemerkt dat (vooral) Rijkswachtcombi's met een minimale bezetting (2 man in uniform) op een warenhuisparking toe kwamen en stapgangs een controleronde uitoefenden. Meestal werd er gestopt bij de dienstdoende bewaker (als die er was) om zonder uit te stappen een praatje te maken. Na hun ronde vertrok de combi naar een volgende warenhuis.

Dus gedurende een 10-tal minuten was de aandacht van nieuwsgierige (of andere) mensen gefocust op de Rijkswachtcombi en de bewaker. Het was verbazend voor mij om vast te stellen dat tijdens deze minuten een neutrale auto plaats nam op de parking, zijn lichten doofde, waarna de bestuurder uitstapte, de wagen afsloot en met een aktetas onder de arm naar mij kwam om handjes te schudden. Het was een kennis van mij, en lid van de BOB.

Ik vermoed dat er in die periode door de Rijkswacht toch meer actie werd ondernomen dan we eigenlijk weten. Er werden scherpschutters ingezet, dat kan ik bevestigen. Maar volgens welk schema, geen idéé.

Re: Aalst: 9 November

http://nsm08.casimages.com/img/2014/02/03/14020302030614738711952416.jpg

Bron: Het Vrije Volk | 11 November 1985

Re: Aalst: 9 November

In de uitzending 'De laatste 30 uren van de Bende' zegt Eddy Nevens dat hij op de parking een dader zag staan die volledig in het zwart gekleed was, een 'kap' over zijn hoofd had en een geweer in de hand droeg. Zou Nevens met de term 'kap' een bivakmuts of een regenkap bedoelen? De mantel die in het kanaal in Ronquières teruggevonden werd heeft alvast geen kap.

307

Re: Aalst: 9 November

Tegen mij vertelde Nevens vorig jaar dat hij een donker geklede man met kapmantel zag staan op een afstand van ongeveer 20 meter.

Re: Aalst: 9 November

Dus eerder een smoke vest dan die wollen mantel. Clerbois sprak ook van een donkergroene smoke parka. Clerbois had het echter over de oude.

dolorean, heeft Nevens ook verteld dat de man de dader was die naast de auto liep terwijl de twee andere daders reeds in Golf zaten en dat die donker geklede man als laatste in de kofferruimte is gaan zitten?

Kan er dan bevestigd worden dat de oude (met smokejas) de Golf bestuurde, de reus (met lange jas en die op David Vanden Steen geschoten heeft) vooraan naast de oude zat en de killer (met smokejas met kap) in de kofferruimte is gekropen?

309

Re: Aalst: 9 November

Neen Merovinger, daarover vroeg ik niet door. Maar ik vroeg hem wel of hij nog weet dat hij op de reus schoot maar daar kon hij niet op antwoorden. Vanop 20 meter en zonder vergelijkingspunten zal dat inderdaad moeilijk zijn om te zien of iemand 1m70 of 1m85 groot is.

Re: Aalst: 9 November

Voeg daar nog een paar dikke schoenzolen en een hoofddeksel aan toe en je hebt helemaal geen idee meer of iemand nu een grote of een normale lengte had.