1

Topic: G3

http://www.bendevannijvel.com/gfx/G3.jpg

Een getuige van de overval in Waver heeft een van de daders opgemerkt:

  • Tijdens de maand augustus 1983 in Overijse;

  • Op 5 oktober 1983 in Joli-Bois te Waterloo;

  • Deze persoon verplaatste zich met een wagen van het merk BMW, serie 3 - witte kleur.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: G3

Ik heb altijd het gevoel gehad dat deze robotfoto me vrij bekend voorkwam en toen ik vandaag mijn fotobibliotheek aan het nakijken was, zag ik het opeens. Maar oordeel vooral zelf :

http://i42.servimg.com/u/f42/11/22/12/24/juan_m10.jpg
Juan Mendez

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: G3

De enige gelijkenissen die ik kan bemerken zijn het kapsel en de snor, beharingen die makkelijk manipuleerbaar zijn. De man op de robotfoto heeft een rond hoofd, een puntige neus en een dikke onderlip, terwijl Mendez behept was met een langwerpige tronie, een boksersneus en een dunne onderlip. Wat ik typerend vind aan Mendez zijn zijn ietwat droeve herdershondogen, die de getuige, gezien de robotfoto, blijkbaar niet opgevallen zijn.

4

Re: G3

Biggus Dickus wrote:

De enige gelijkenissen die ik kan bemerken zijn het kapsel en de snor, beharingen die makkelijk manipuleerbaar zijn.

Je moet er rekening mee houden dat deze robotfoto niet werd gemaakt op basis van getuigenverklaringen tijdens de overval, maar werd opgesteld op basis van een getuige die één van de daders achteraf heeft gezien in Overijse en Waterloo. Deze persoon had dus geen reden om een valse snor en een nep-kapsel te dragen. We gaan er dus van uit dat de persoon op de robotfoto een echte snor heeft.

Je mag een robotfoto ook niet vergelijken met een gewone foto. Je moet altijd eerst kijken naar de opvallende kenmerken, zoals een snor, een bril, een opvallende haarbos. In dit geval is het kapsel en de snor bijna identiek. Persoonlijk vind ik ook dat er qua vorm van gezicht verschillende gelijkenissen zijn.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

5

Re: G3

Was Mendez ook niet opgemerkt in Waver? Bij Dekaise? Dan hebben we al 3 plaatsen waar hij gezien is. En de keren waar deze persoon is opgemerkt valt samen met het eerste deel van de Bende. Ook de foto van Bouhouche is dan opgemerkt. En plus dat Mendez toch op een bizarre manier vermoord is.

6

Re: G3

Ik was al vergeten dat ik dit had geplaatst bij de overval in Waver :

Karton 49, stuk 150, rijkswacht Waver 29 Januari 1988

Bernard Sartillot, één van de twee rijkswachters uit Brussel die door de Bende werden beschoten na de overval in Waver, verklaart dat het Juan Mendez was die op hem heeft geschoten in Overijse.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: G3

Heeft ooit de politie die wagens gecheckt waarin hij herkend is? Waren er immatriculatiegegevens gekend? Lijkt sterk op Bouhouche, kan ook Mendez, en was het een echte snor? Dekaise zou alleen al de stemmen en accenten moeten herkend hebben. Maar die zal nooit durven bekennen. Maar er worden zoveel namen (sporen) genoemd, dat maakt het alleen maar moeilijker.

8

Re: G3

patrickhaemers wrote:

Maar er worden zoveel namen (sporen) genoemd, dat maakt het alleen maar moeilijker.

Yep, dat maakt er een warboel van, maar Dekaise zal op de één of andere manier niet met zekerheid Bouhouche of Mendez durven noemen. Misschien dacht hij dat het onmogelijk was dat zij het waren of misschien was er iets waarom hij beter maar zweeg of uit angst. Allemaal mogelijk.

Re: G3

Lijkt me een zeer interessant spoor. Het is best mogelijk dat Mendez in de Bende gerold is. Je leent wat wapens, die worden gebruikt bij een kleine overval; en vanaf dan zit je op het hellend vlak en kan je er niet meer uit. Er komen andere bende-activiteiten bij, er vallen doden en Mendez blijft noodgedwongen een belangrijke steunpilaar en vast element van de Bende.

Vanaf ten laatste november 1984 liggen de kaarten anders. Er wordt gepoogd bij Mendez in te breken voor zijn wapens. Dus:

  1. Als de Bende toen reeds inbrak (en niet per toeval een andere inbreker), dan betekent het dat er al een jaar voor de acties van 1985 verdere acties gepland werden, en wel tijdens de 22 maanden stilte.

  2. Dan betekent het ook dat Mendez en de Bende zelf een verandering inzake verstandhouding hebben gehad. Er wordt immers bij hem ingebroken. De Bende vraagt niet meer om gewoon een wapen te regelen, maar wil ze wel hebben. Dat is alleen verklaarbaar als Mendez niets meer wilde leveren. Inbraken laten immers sporen na.

De robotfoto is lijkt sterk op Mendez. Een ander aanknopingspunt is de auto. En die vraag is nu van kapitaal belang: heeft Mendez een witte BMW serie drie of kon hij er aan geraken?

10

Re: G3

eenpintje wrote:

De robotfoto is lijkt sterk op Mendez. Een ander aanknopingspunt is de auto. En die vraag is nu van kapitaal belang: heeft Mendez een witte BMW serie drie of kon hij er aan geraken?

Zeker en vast, ik weet en jullie ook als je bij het hoofdstuk Aalst Gangsterpolis leest. Daar lees je dat hij kind aan huis was bij een garagist Podevijn, tevens ook een wapenfreak, dus het antwoord is ja. Buiten deze optie zullen er wel nog zijn. Mendez kwam op het laatste in beeld als een echt slachtoffer, maar het is heel goed mogelijk dat hij eerst dader was. De gelijkenissen zijn er zeer duidelijk en hij is geen onbesproken figuur met zijn vriendjes, die hij later niet meer als vrienden zag