Re: Verjaring

In Zweden is de verjaring van de moord op Olof Palme ingetrokken. Die zaak zal nooit verjaren, zelfs al is de dader al 100 jaar dood en begraven. Het gevolg: het dossier - minstens zo omstreden als dat van de Bende van Nijvel - blijft tot in de eeuwigheid geheim. Politiemensen met insiderkennis mogen er nooit over praten. Terwijl iedere speurder zegt dat de dader, bij zo'n omvangrijk dossier, altijd al ergens in de stukken voorkomt.

Ik begrijp slachtoffers van de Bende van Nijvel die de verjaringstermijn willen optrekken (zij willen gerechtigheid) maar het gevolg is dat het dossier aan de openbaarheid blijft onttrokken. En wat winnen we ermee? Nu al moeten we geluk hebben als de Bende van Nijvel-leden nog in leven zijn. Hoe is dat over tien jaar? Zonder levende verdachten is er feitelijk geen oplossing mogelijk tenzij via DNA. Echter, het DNA-materiaal in dit dossier is minimaal.

Door het hele dossier te laten verjaren is er een waterkansje dat een getuige, een verdachte, een familielid van de killer of de reus zijn mond opendoet. Zolang het dossier niet verjaart, kan alleen ouderwets speurwerk de oplossing geven. Maar dat speurwerk wordt elke dag lastiger en duurt al zo lang.

102

Re: Verjaring

Ook van CD&V heb ik een antwoord gekregen:

De verjaringstermijn voor deze misdrijven bedraagt nu 15 jaar, en door schorsing en stuiting kan deze al aanzienlijk verlengd worden (30 jaar). Dat is al bijzonder lang. De verjaringstermijn is er om een reden, namelijk omdat de betrouwbaarheid van bewijs (o.a. getuigenverklaringen) met de jaren afneemt. Dit wetsvoorstel is louter ingegeven door het dossier van de Bende van Nijvel. Dit gaat want procedureregels kunnen onmiddellijk in werking treden. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat  in 2002 de termijn al werd verlengd van 10 jaar naar 15 jaar door een wetsvoorstel van CD&V (Tony Van Parys, Jo Vandeurzen en Servais Verherstraeten), met exact dezelfde onderliggende reden. Evenwel is er op dit moment nog geen standpunt ingenomen in de fractie.

Dit wordt dus ongetwijfeld nog ‘vervolgd’.

louisfrancois wrote:

Je suis convaincu que la cbw doit connaître les noms des tueurs à 95% mais qu'il manque des preuves.

Akkoord, ik denk dat het zelfs 99% zal zijn. Maar heeft het dan nut om de verjaring op te trekken? Als je het na dertig jaar niet gevonden hebt, wat is dan de kans dat je het na 40 jaar zal vinden? En zullen de daders dan nog leven? De meeste zijn nu al dood. Zou het niet beter zijn om het dossier te laten verjaren en dan een soort "Waarheidscommissie" te starten? Een commissie die toegang heeft tot alle dossierstukken. Dan zullen we jammer genoeg niemand kunnen veroordelen, maar dan kennen we tenminste een theorie die met grote zekerheid de waarheid is (al zullen er altijd vragen blijven).

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

103

Re: Verjaring

Ben wrote:

Maar heeft het dan nut om de verjaring op te trekken? Als je het na dertig jaar niet gevonden hebt, wat is dan de kans dat je het na 40 jaar zal vinden? En zullen de daders dan nog leven? De meeste zijn nu al dood. Zou het niet beter zijn om het dossier te laten verjaren en dan een soort "Waarheidscommissie" te starten? Een commissie die toegang heeft tot alle dossierstukken. Dan zullen we jammer genoeg niemand kunnen veroordelen, maar dan kennen we tenminste een theorie die met grote zekerheid de waarheid is (al zullen er altijd vragen blijven).

Akkoord hiermee. 30 jaar is lang genoeg en men gaat niets nieuws meer vinden.

104

Re: Verjaring

Ben wrote:

Zou het niet beter zijn om het dossier te laten verjaren en dan een soort "Waarheidscommissie" te starten? Een commissie die toegang heeft tot alle dossierstukken.

Mij best, maar denk je echt dat ze dat gaan doen? Het zal gewoon een stille dood sterven bij verjaring en alle bewijsstukken, dossiers en materiaal zullen worden vernietigd

105

Re: Verjaring

Aan ons de taak om dat te voorkomen, om antwoorden te eisen, om dit dossier levend te houden, om het nieuws te blijven delen, om namen te blijven noemen, om ervoor te zorgen dat dit nooit vergeten wordt.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

106

Re: Verjaring

Ik vrees dat het bij verjaring schreeuwen in de woestijn wordt. Enkel via een proces kan de zaak echt weer in de publieke sfeer terecht komen. Anders dooft het langzaam uit tot de laatste der Graal-bewaarders op dit forum ermee kapt. Zo pessimistisch ben ik wel.

107

Re: Verjaring

Ik meen ergens gelezen hebben dat de speurders zelf gezegd hebben dat het optrekken van de verjaringstermijn niet nodig is. Ik ben ook van mening dat de politie de meeste daders bij naam kent en dat de onderzoeksrechter probeert om een proces voor te bereiden. Er zijn voldoende getuigenissen en zelfs een DNA-match. Zelfs als de meeste daders dood zijn, er moet toch nog iemand over zijn om ter verantwoording geroepen te worden.

Re: Verjaring

Er is DNA. Of er ook een match is, is weer iets anders.

109

Re: Verjaring

En zo ja, of die match juridisch mag gebruikt worden?

Re: Verjaring

patrick111 wrote:

Er is DNA. Of er ook een match is, is weer iets anders.

De techniek schrijdt voort en met DNA-onderzoek is er in de loop der jaren steeds meer mogelijk. Bijvoorbeeld bepalen tot welke bevolkingsgroep iemand behoort, of desnoods verre verwantschap met bepaalde families.

De enige manier om het mysterie-Bende van Nijvel op te lossen - naast uiteraard de spreekwoordelijke bekentenis op het sterfbed - is het gebruikmaken van de allernieuwste ontwikkelingen rond DNA-onderzoek, en dan moet je buiten de landsgrenzen gaan kijken.

Maar is de politieke wil er wel om dit te doen? Deze vraag stellen is 'm gelijk beantwoorden...