Re: Verjaring

» www.rtbf.be

112

Re: Verjaring

dim wrote:

Ik vrees dat het bij verjaring schreeuwen in de woestijn wordt. Enkel via een proces kan de zaak echt weer in de publieke sfeer terecht komen. Anders dooft het langzaam uit tot de laatste der Graal-bewaarders op dit forum ermee kapt. Zo pessimistisch ben ik wel.

Op dat vlak ben ik dan weer zeer optimistisch. Ik geloof in het feit dat druk van onderuit er voor kan zorgen dat er wel zo'n commissie/proces kan komen.

Django68 wrote:

Zelfs als de meeste daders dood zijn, er moet toch nog iemand over zijn om ter verantwoording geroepen te worden.

Er zullen zeker nog mensen in leven zijn die meer weten en die ter verantwoording geroepen kunnen worden. Maar in het antwoord van CD&V staat een correct punt, na al die jaren vermindert het bewijsmateriaal haar kwaliteit/betrouwbaarheid. En de kwaliteit van het bewijsmateriaal en de getuigenverklaringen is in dit onderzoek al zeer laag (en dan hebben we het nog niet over de procedurefouten).

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Verjaring

Ik las dat het archief van Walter De Bock aan de K.U. Leuven werd geschonken. Zou dat geen optie zijn voor de Bende van Nijvel indien de zaak verjaart? Het bewijsmateriaal en de dossiers na de verjaring schenken aan de KU Leuven, waar bijvoorbeeld studenten criminologie zich nog jaarlijks over de zaak kunnen buigen. Vervolging is dan niet meer mogelijk, maar misschien komt er dan ooit nog eens een oplossing bovendrijven.

114

Re: Verjaring

Het verschil met het archief van Walter De Bock is dat het hier om een gerechtelijk dossier gaat in tegenstelling tot een privé-archief. Hierbij moet er rekening gehouden worden met bijvoorbeeld de privacywet. De privacy moet normaliter 100 jaar gerespecteerd worden. In praktijk wordt dit vaak terug gebracht tot 30 jaar. Bij archieven zoals deze van de politie hanteert men de wet echter veel strikter.

115

Re: Verjaring

Bedankt voor de extra info. Op die manier kan de zaak nog lang geheim blijven natuurlijk.

Op website van De Morgen staat een artikel over het gestolen paneel van de Rechtvaardige Rechters en de laatste zin van het artikel zegt:

De diefstal zelf is verjaard, maar gestolen goed in bezit hebben, is strafbaar.

Dat zou dus willen zeggen dat wanneer na de verjaring van het Bendedossier er bij iemand gestolen goederen gevonden worden, deze persoon daar nog voor veroordeeld kan worden? Of vergis ik mij?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

116

Re: Verjaring

Bij Vicky Van Obbergh werd toch een pistool aangetroffen dat bij Dekaise gestolen werd. Bij mijn weten is hij daar niet voor veroordeeld. Zijn er in het bendedossier, behalve de ontbrekende wapens dan, nog gestolen goederen?

117

Re: Verjaring

Dat (niet volledig) lijstje kan je hier vinden » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

118

Re: Verjaring

Bedankt voor de informatie.

119

Re: Verjaring

Sp.a-voorzitter Bruno Tobback wil dat moorden in zaken van grote georganiseerde misdaad niet langer kunnen verjaren. Dat antwoordde hij op een vraag van een dochter van een slachtoffer van de Bende van Nijvel, zo staat vandaag te lezen in La DH/Les Sports.

Meer » Nieuws

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Verjaring

De vraag is, hoe kan je zonder een moord op te lossen, bewijzen dat ze deel uitmaakt van een georganiseerde misdaadorganisatie? Neem nu de Bende van Nijvel. We zijn na 30 jaar nog steeds niet zeker of het nu een ordinaire dievenbende is of niet.