21

Re: Christian Smets

Flikflooien met de vrouw van ... Maar inderdaad, was hij zelf betrokken bij één of andere chantage-actie, bv. in de zaak Montaricourt/Fortunato, of is dat alles gewoon toeval?

Re: Christian Smets

Interview van Smets » sites.google.com/tueriesdubrabant

Re: Christian Smets

Wat me opvalt in het interview met Smets is volgende passage:

Enfin une précision de vocabulaire: j’invite chacun à relire son Larousse, je n’appelle "tueries" QUE les faits survenus dans trois Delhaize. Le reste est constitué de crimes et délits, aussi graves soient-ils et, enfin, le plus mauvais agent de renseignement de n’importe quel service démocratique européen peut affirmer que l’ensemble de ces FAITS ne correspond nullement à un schéma terroriste. Les actions des CCC d'une bien moindre gravité (tout est relatif et n’enlève rien à ma compassion pour les deux pompiers de la rue des Sols) l’étaient bien davantage.

Is dat niet hetzelfde zeggen als: de drie laatste Delhaize-feiten in 1985 waren eigenlijk wel terrorisme, of vergis ik me nu?

24

Re: Christian Smets

Inderdaad. En eigenlijk is dat het gevoel dat bij velen leeft: de tweede golf als terrorisme. De eerste golf is dan een amalgaam van allerlei feiten en daders, waarvan een aantal elementen in de tweede golf in het extreme werd doorgetrokken.

Re: Christian Smets

Dat is wat het zo moeilijk maakt om dit mysterie te ontrafelen: er is sprake van een hele reeks mysteries die behalve de gebruikte wapens misschien niets met elkaar te maken hebben.

26

Re: Christian Smets

Ik deel die analyse. Het zou, zoals eerder gezegd, zinvol zijn om te kunnen nagaan wie tussen die twee periodes door van het toneel is verdwenen, hetzij door liquidatie, zelfmoord, verhuizing of om welke reden ook. Ik heb de indruk dat een of twee individuen uit de eerste reeks misdaden zich met het oog op uitvoering van de tweede reeks onzorgvuldig hebben omringd, misschien precies omdat de eerste groep uitvoerders grotendeels was verdwenen.

Re: Christian Smets

Of tijdens de eerste golf werkten de uitvoerders meer voor eigen rekening, maar hadden wel al bepaalde connecties (losse opdrachten voor cash, zoals de overval bij Dekaise). En hebben die 'connecties' hen ingehuurd om de tweede golf uit te voeren waar het de bedoeling was Delhaize te treffen? Of gewoon een bloedbad aan te richten?

Servo per Amikeco

28

Re: Christian Smets

Volgens Verdeyen zouden de ingehuurde troepen al te psychopatisch geweest zijn en er zelf een zootje van gemaakt hebben, tegen de wil van de inhuurders. Een uit te hand gelopen contract.

Re: Christian Smets

I.v.m. de eerste periode vertoont de aanslag op Vernailen verschillende gelijkenissen met Waver, de kans dat de daders uit dezelfde hoek komen is heel groot. Er is ook nog een machinegeweer dat de Bende van Nijvel gebruikte in de eerste periode voor Waver dat niet is terug gevonden. Ook is er de gelijkenis met de wagens beiden worden achtergelaten uitgebrand of met een brandblusser leeggespoten om sporen uit te wissen maar in beide wagen laten de daders hulzen achter in de wagen als signaal.

Smets moet via Calmette over de aanslag op Vernailen ook meer weten, tevens in het NDB dossier hebben huurlingen een belangrijke rol vooral ook in een paar oudere zaken.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Christian Smets

Uit het boek Les années noirs vous intéressent? van G. Damseaux over Smets:

'Doul recueille de cette période de vingt-et-un mois passés à la protection un élément d’information important : la présence du commissaire Cricri (suspendu) à l’ambassade d’Israël. (Trois visites constatées) Peut-être y va-t-il chercher un visa touristique, à moins qu’il ne fasse rapport à son agent du Mossad? (Il est durant cette période "écarté dans l'intérêt du service" … à plein traitement.)'

Wat zou zo'n geschorste commissaris van de staatsveiligheid daar eigenlijk te zoeken hebben?