1 (edited by bere 08-04-2009 19:40)

Topic: Rudy De Jonghe

Ik weet dat speurder Van Brussel overleden is maar heeft iemand enig idee wat en met Rudy De Jonghe in gebeurd? (Hij zou echter niet in Leuven werken of gewerkt hebben zoals ergens anders op de site al werd beweerd.)

Re: Rudy De Jonghe

Ik ben bijna zeker dat hij nog steeds in Leuven werkt. Of minstens, dat was het geval zes maanden geleden. Ik weet dit omdat een kennis hem in Leuven heeft gebeld.

3

Re: Rudy De Jonghe

Rudy De Jonghe is de BOB'er die Patrick Haemers heeft gevangen in Brazilië nadat hij twee jaar op hem heeft gejaagd. Strikt genomen is hij geen Bende-speurder maar door het onderzoek naar de bende Haemers kwam hij wel in aanraking met het Bende-onderzoek.

De arrestatie van Haemers luidde vreemd genoeg ook het einde in van de samenwerking tussen Rudy De Jonghe en Patrick Van Brussel. Het winning team werd door hun oversten uit elkaar gehaald om een bagatel. De Jonghe: "Wij waren van plan om verder te graven en wilden ook nog enkele getuigen spreken in het dossier van de Roze Balletten. En wie weet wat we hadden achterhaald over de Bende van Nijvel? Maar kennelijk mocht dat niet. De hiërarchie maakte ons duidelijk dat het maar eens afgelopen moest zijn met ons onderzoek. Ik denk dat ze bang waren voor wat we nog allemaal zouden vinden. Als je de bende Haemers kunt oprollen, ben je tot veel in staat, hé."

"Ik werd overgeplaatst, Patrick kreeg een andere partner en twee maanden later werd de onderzoekscel opgeheven en was er niemand die nog zocht. We werden bedankt met een schop in ons achterste. Patrick was gevoelig: hij heeft zich dat altijd veel meer aangetrokken dan ik, en is beginnen te flippen. Het is niet meer goed gekomen met hem (zwijgt)."

Uit een interview met HUMO (19 november 2013).

Rudy De Jonghe en Patrick Van Brussel hebben een uitgebreid dossier geschreven over de bende Haemers » Forum

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Rudy De Jonghe

Rudy De Jonghe, de speurder die de beruchte gangster Patrick Haemers in Brazilië arresteerde na een twee jaar durende klopjacht, is op 3 april 2014 overleden.

Meer » www.humo.be

Re: Rudy De Jonghe

Het stond vroeger in zijn rapport maar in het interview met Humo van 19 november 2013 zei Rudy De Jonghe het nog eens. Na al die jaren vond Rudy De Jonghe dit dus nog altijd geen kwakkel.

"Vader Haemers heeft altijd beweerd dat de ontvoering van VDB opgezet spel was. Of het waar is, weet ik niet, maar Achilles was ervan overtuigd dat er hogere machten in het spel waren. Patrick heeft zijn vader één keer in het grootste geheim ontmoet in de periode dat ze Vanden Boeynants gegijzeld hielden. In het toilet, toen ze onder hun tweetjes waren, moet Patrick gezegd hebben: ‘VDB, c’est moi. Maak je geen zorgen, hij is in heel goeie gezondheid en we verzorgen hem goed.’ Achilles dacht dat hij een attaque kreeg: zijn zoon had de oud-premier van België ontvoerd, en hij wist van niks!

"Patrick moet bij die gelegenheid ook gesproken hebben over een extreemrechtse organisatie, waar behalve gangsters, ook dokters, advocaten en politici deel van uitmaakten. In ruil voor een deel van de opbrengst van de overvallen boden die hoge heren bescherming aan de gangsters. Patrick was niet in politiek geinteresseerd, maar voor geld deed hij alles. De contactpersoon tussen de organisatie en de bende Haemers was een advocaat: Michel Vander Elst. Hij en consorten zouden Haemers naar Zuid-Amerika hebben laten vertrekken – zij hebben de vluchtroute uitgestippeld."

De Jonghe en Van Brussel moesten na de arrestatie van Haemers stoppen met hun onderzoek. Ze wilden nochtans nog enkele getuigen spreken in het dossier van de Roze Balletten (die De Jonghe in het interview mogelijk aan het dossier van de Bende van Nijvel linkt). Gingen De Jonghe en Van Brussel via de extreem-rechtse organisatie (niet vergeten dat Lammers een goede vriend was van Haemers) iets ontdekken wat absoluut niet mag geweten worden? Net zoals hun collega's Balfroid, Bihay en Dussart?

Moeten we nu echt gaan geloven dat

6

Re: Rudy De Jonghe

Inderdaad moeten we gaan geloven dat verschillende zaken niet aan het licht mogen komen, ten kostte van alles. Het zou dom van ons zijn om die feiten te negeren die als een constante steeds weerkeren wanneer bekwame onderzoekers hun aandacht te dicht op bepaalde zaken en/of personen richten. Bekwame en betrouwbare krachten binnen Justitie zullen zich wel hoeden om hun handen te verbranden met het risiko te worden gedumpt in een vergeten gat ergens in de Ardennen.

Maar door het voortdurend blokeren van de voor hun gevaarlijke onderzoekspistes moet zowat iedere geïntresseerde in de Bende van Nijvel en de Roze Balletten vermoeden waar het schoentje wringt. Maar het was natuurlijk een gesloten kaste die het presteerde om uit de armen van het gerecht te blijven door middel van ...

7

Re: Rudy De Jonghe

Merovinger wrote:

Patrick heeft zijn vader één keer in het grootste geheim ontmoet in de periode dat ze Vanden Boeynants gegijzeld hielden. In het toilet, toen ze onder hun tweetjes waren, moet Patrick gezegd hebben: ‘VDB, c’est moi. Maak je geen zorgen, hij is in heel goeie gezondheid en we verzorgen hem goed.’ Achilles dacht dat hij een attaque kreeg: zijn zoon had de oud-premier van België ontvoerd, en hij wist van niks!

Dat was tijdens hun familie-vakantieweekendje toen ze een kasteel hadden afgehuurd.

Non semper ea sunt quae videntur

8

Re: Rudy De Jonghe

Het interview met Rudy De Jonghe is echt wel interessant leesvoer » Daders ... Lijkt wel een beknopte synthese van heel het Bende van Nijvel-verhaal (en aanverwanten).

En na het lezen van dit interview ben ik nog meer overtuigd van mijn (vast)stelling. Jammer dat er zo weinig aandacht geschonken wordt aan de speurders, die mogelijk wel - door hun oprecht en gedreven engagement - vrij dicht bij de waarheid gekomen zijn. De wereld is aan de leugenaars, genre NRB (the New Robert Beijer - zie site van 'lestuéries') en Michel Libert (zelfde site). Dit is het jaar 1984 en wat kunnen we er eigenlijk nog aan veranderen?

Re: Rudy De Jonghe

https://www.humo.be/humo-dossiers/28169 … -overleden

Wie was de hiërachie boven De Jonghe?
Waarom was de ene goedkoper om mee te nemen naar Rio dan de andere speurder?
Wie was de overste die net in verlof was waardoor hij naar Rio kon vertrekken om Haemers te arresteren?
Roze balletten mochten niet verder onderzocht worden?
Gangsters kregen bescherming in ruil voor de overvallen?
Interessant artikel om nog eens te herlezen! Zoek de namen!!!