Re: Jean-Pierre Van Rossem

bkv wrote:

Van Rossem zegt dat het een poging van legerofficieren was om het land onder harde hand van Vanden Boeynants te besturen. Om meer terreur op te wekken moesten er ook kinderen worden doodgeschoten, maar dat wilde geen van de militairen. dus werd er contact opgenomen met de bendes van De Staerke en Haemers om het vuile werk op te knappen. Dit werd volgens hem gefinancierd door landsverdediging via een speciale cel.

Dat ze erbij betrokken zijn, zeker, maar dan wel in de volgende rol. Van Vittorio:

Cocu ja, die heeft misschien iets met de Bende te maken. In de gevangenis was hij doodsbang. De angst van iemand die te veel weet over lui die nergens voor terugdeinzen. Het zou me niet verwonderen dat ze hem aanwierven zoals ze met de De Staerkes deden om de speurders op een spoor te zetten, een vals spoor welteverstaan.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

12

Re: Jean-Pierre Van Rossem

Ik heb Van Rossem nog gesproken, hij beweert te weten hoe alles zit, maar weigert iets te lossen omdat hij zijn vertrouwen in het gerecht toch kwijt is, zegt wel: aparte cel landsverdediging in '83, De Staerke + Haemers in '85.

13

Re: Jean-Pierre Van Rossem

Voor Van Rossem, zie vooral ook de toenmalige "Le Marteau Longe" van Beatrix Camps in Profondeville, waar ook Noël kind aan huis was (hij had een gigantisch domein en verblijf in deze gemeente), net als ander zeer opmerkelijk volk!

14

Re: Jean-Pierre Van Rossem

Ik weet niet of Van Rossem als geloofwaardige bron kan blijven gelden. Liever niet zelfs. Weet sedert decennia altijd alles, maar zwijgt omdat 'hij zijn vertrouwen in het gerecht kwijt is'. Ja, dat zal wel. Maar het is te gemakkelijk, en onder te brengen in de rubriek 'altijd prijs'. En zijn zeer beknopte synthese (landsverdediging in '83 en De Staerke/Haemers in '85) zal ongetwijfeld grotendeels kloppen. So what?

Mij interesseert vooral: wat en wie begrijpen we onder de noemer 'landsverdediging'? Mannen die aan de touwtjes trokken? Uitvoerders? En hoe breed is 'landsverdediging'? Ministerie? Landmacht? Zee- of luchtmacht? Ex-militairen? Veiligheid van de Staat? Het is allemaal zo flou. En met mijn excuses: maar zoals Profondeville zijn er nog tal van interessante locaties aan te duiden ...

Ik wacht vooral op het opmerkelijke nieuws dat iedereen blijkbaar verwacht. En voor de rest blijft dit voor mij in eerste instantie het relaas van één uiterst dodelijke killer, een seriemoordenaar zonder wie het hele plan nooit was uitgevoerd.

15

Re: Jean-Pierre Van Rossem

Van Rossem: "In '85 ging het om de bende Haemers en De Staerke". Van der Steen blijkt nu naast Haemers ook De Staerke herkend te hebben. + Alles wat hier al is neergeschreven. Voor mij is er nog weinig twijfel hoor.

Re: Jean-Pierre Van Rossem

bkv wrote:

Voor mij is er nog weinig twijfel hoor.

Blijft natuurlijk de prangende vraag: werkten ze in opdracht of voor de buit? Mij lijkt het logisch dat - als het voor de buit zou zijn - je niet met meerdere bendes samenwerkt. Kleinere buit per deelnemer, minder vertrouwen, groter risico. Zeker als je ziet welke bedragen de bende Haemers met hun andere misdaden kon binnenhalen. Als we de verklaringen van Popolino bekijken: hij werd gevraagd voor 'des simulacres d'attentats', en de verklaringen van Philippe De Staerke "selectionné sur base de mon dossier" - en we koppelen deze aan bovenstaande... Dus toch in opdracht? Maar van wie?

17

Re: Jean-Pierre Van Rossem

Strategie van de Spanning/Gladio. Haemers wist niet in welk spel hij toen meespeelde, aldus Van Rossem.

Re: Jean-Pierre Van Rossem

Is er iemand die mij het artikel "Jean Pierre van Rossem, de Bende van Nijvel, de namen (1998)" verschenen in Humo, kan bezorgen of weet waar ik het kan vinden? Dank bij voorbaat.

Re: Jean-Pierre Van Rossem

Nu de rest van het onderzoek definitief in het slop zit en de verjaring met rasse schreden nadert, zou het geen goed idee zijn om Van Rossem te contacteren en te vragen om zijn bevindingen met dit forum te delen? Misschien dat hij meer vertrouwen in dit forum heeft dan in het gerecht. smile

20

Re: Jean-Pierre Van Rossem

Van Rossem is tot een bepaald punt gegaan. Ze hebben hem vastgereden. Verder wil en/of durft hij niet. Vraag het hem, maar hij wil er niets meer mee te maken hebben (is wat ik zelf van hem vernomen heb...).