11

Re: Theorie van Aubanel

In Aalst zouden op het moment van de overval in Aalst Cammerman en Bouhouche herkend zijn in een café in de buurt van Delhaize. Cammerman ontkent dat, maar het is hoe dan ook essentiële informatie. Moeten we er niet van uitgaan dat figuren als Bouhouche en Cammerman, louche en met tonnen politie-ervaring, werden ingezet om - indien nodig - eventuele achtergelaten sporen weg te werken?

Dat lijkt me een cruciale rol in het hele verhaal. Bovendien hadden ze ook andere talenten, die zo nodig konden worden aangewend: draaischijf in het bezorgen van wapens, bewerken van wapens (dus alweer sporen uitwissen), en uiteraard valse sporen aanbrengen. Een zwaar en levensgevaarlijk trio: Cammerman - Bouhouche - Baugniet.

12

Re: Theorie van Aubanel

Er valt heel wat te leren uit de namen van verdachten en betrokkenen die de plaat hebben gepoetst richting buitenland. Dat zijn er niet weinig: Bultot, Bouhouche, Beijer, Haemers, Axel Zeyen, Lekeu, Delpierre, Senterre, Farcy en anderen. Waarom trekt/vlucht men in dit geval naar het buitenland? Er zijn niet zoveel antwoorden denkbaar. Ofwel wil men arrestatie en vervolging vermijden omdat men weet dan men verdacht is of schuldig; ofwel is er angst in het spel, angst om geliquideerd te worden omdat men de hoofdrolspelers bij naam kent, er mee heeft gehandeld of samengewerkt en op de hoogte is van hun verschrikkelijke reputatie.

Blijkbaar zijn enkele betrokkenen niet bang, want ze blijven feestelijk in België om nu en dan zelfs geregeld voor het voetlicht te treden, zoals Patrick Henderickx. Anderen bleven ook in België, maar schuwen het daglicht, zoals Robert Darville. Ook Bruno Vandeuren was niet bang, maar zijn gebrek aan angst, in combinatie met andere factoren, is hem fataal geworden. We weten dat hij zich onaantastbaar en beschermd voelde; wellicht is de combinatie van zijn kennis en zijn bluf hem in Oostende fataal geworden.

Re: Theorie van Aubanel

Degenen die opschepten over hun betrokkenheid zijn meestal achteraf aan hun eind gekomen of in geval De Staerke in de gevangenis geraakt. Als je goed de interviews met betrokkenen leest - degene waar ze zelf praten en niet aangepast door de pers - kan je heel wat te weten komen! Al wat ik hier nu schrijf kon je elders al vinden op fora. Bijkomende info over Kuros mag niet openbaar gepost worden, tenzij het nu met zijn overlijden wel mag - dat moeten moderators beslissen.

Vergeet niet dat vele naasten die zelf op onderzoek uitgingen alsook degene die de ordediensten telefonisch op de hoogte stelden van de overval, ook nog na de feiten bedreigd zijn! Sommigen telefonisch andere zelfs fysiek als ik het goed voorheb. Bepaalde mensen hadden de dagen voordien al verdachte dingen gezien, maar dat realiseerden ze zich pas achteraf! Ook grootvader Van Den Abiel die de parking was opgelopen met een geweer, "Ik wist het, ik wist het dat het ging gebeuren" of iets in die aard. Zijn bedrijf was naast Podevijn waar Mendez nog gewerkt had en waar o.a. Bouhouche kind aan huis was. Racewagens, moto's, schietoefeningen, ...! Garage was gekend in het racecircuit en was zo ook gelinkt aan Kuros en andere slachtoffers/getuigen!

Ik denk dan o.a. aan de dreigtelefoons aan het adres van grootvader Van Den Abiel. Hij kreeg constant pv's binnen voor fout parkeren op plaatsen waar hij nooit kwam! Ze hadden zijn nummerplaat gekopieerd, en op verkeerd geparkeerde wagens etc. in buurt van Brussel gehangen! Nadien heeft hij een dreigtelefoon gekregen dat als hij verder ging met zijn onderzoek ze met zijn nummerplaat een kind gingen doodrijden. Lees ook het verhaal van Murcielago i.v.m. de legendarische ontsnapping van topgangster uit bende Haemers, het is geen toeval dat ook hij toevallig langs een getuige voorbijkomt ... en de getuige zelf nog beschuldigd word ivm met het lijk dat ze in die koffer gevonden hebben.

En dan was er ook nog wat aan de hand met ex van Kuros, net als de vrouwen van andere slachtoffers + waarschijnlijk ook vrouwelijk slachtoffer in Aalst. Ze hadden allen iets gemeen. Ik geloofde eerst de theorie van Kuros en Murcielago ook niet, maar ben nu toch redelijk overtuigd. Bepaalde slachtoffers moeten duidelijk hun moordenaar herkend hebben. In al de chaos hebben ze dus iemand teveel vermoord. Als ik het goed voor heb heeft de overval 10 min. geduurd, wat abnormaal lang is. Ze stonden wel degelijk bepaalde personen op te wachten! Ze hebben dus wel degelijk gewacht op bepaalde personen. Bij een overval is vijf minuten normaal gezien al veel.

14

Re: Theorie van Aubanel

Er moet een substantieel verband zijn tussen deze (vermoorde) personen: Jacques Van Camp, Léon Finné, José Vanden Eynde, Paul Cams, Alfred Vlassenroot en Juan Mendez. Er is iets dat hen bindt, een grootste gemene deler, die gebeurlijk te maken heeft met de fameuze garageboxen of met een plek waar ze alle zes vaak kwamen. Of is er toch nog een andere rode draad, bijvoorbeeld een vrouwelijke? In dat geval komen we in de buurt van de theorie van Kuros.

15

Re: Theorie van Aubanel

Ik zou het niet te "monolitisch" zien, het kan best wel een heterogene verzameling zijn gekoppeld aan motieven allerlei. Mendez leidt ons duidelijk naar extreem-rechts, wapens en FN, Finné naar extreem-rechts en mogelijk ook naar de financiële wereld en zelfs de roze feestjes, Cams naar de judeo-Belgische maffia en het gesjoemel met medische labo's, De Wit/Fourez naar chantages, seksfeesten en de speculaties waarover Verdeyen het had, enz, enz. Die "vrouwelijke" link vind ik toch maar twijfelachtig, eerlijk gezegd.

Re: Theorie van Aubanel

Twijfelachtig inderdaad, maar misschien ook owv de eerder beperkte (?) informatie die daarover op het forum verschenen is.  Dat is destijds toch een paar keer geinsinueerd door leden die meer op de hoogte waren van de details. Ik zou anders dat document van Kuros wel eens graag onder ogen zien (en ik niet alleen denk ik).

Re: Theorie van Aubanel

Ik weet er een stukje van, en er was degelijk iets dat die vrouwen gemeen hadden. Niet omdat ze toevallig in dezelfde buurt woonden, niet omdat ze hetzelfde café bezochten, ... Het gaat verder dan dat. Het hoeft daarom niet altijd met opzet zijn. Soms 'rol' je gewoon in een bepaald milieu door je even te laten meeslepen door de verkeerde persoon. Eens je in bepaalde milieus zit geraak je er niet meer uit en weet men je altijd te vinden.

Zulke vrouwen bestaan wel degelijk en zeker in Aalst. Ik heb ook persoonlijk zo eentje gekend, daarmee dat ik ook het verhaal van Kuros onmiddellijk geloofde. Laat me duidelijk zijn het was een "kennis", dus geen ex waar ik wraak wil op nemen, iemand met wie ik tijdje in "gewerkt" heb (heb ze niet zelf gekozen)! Ze had relatie met twee (ex-)gevangenen! Als de ene vastzat, ging ze bij de andere als die vrij was. Ze had er haar plezier in de twee tegen elkaar op te zetten.

Als ze geld nodig had (dure kleding, drugs, ...) ging ze uit in dure etablissementen of cafés aan kantoren, ministeries,.... waar veel werknemers (en aanhouders) in die tijd na het werk iets gingen drinken. Daar papte ze aan met mannen - meestal pikte ze er wel ene uit in chique kostuum in de hoop dat hij dikke portemonnee zou hebben, zij weinig kleren om het lijf, verhaaltjes van mijne vriend misbruikt me, ...

Dan zorgde één van haar vriendinnen voor een "intieme foto" en chanteerde ze de mannen per sms. Ik weet niet wat ze vroeg (ik vermoed geld), indien die dat niet deden stuurde ze een foto naar hun vrouw. Soms stuurde ze er ook haar agressief ventje op af. Haar kinderen tussen 3 jaar en 8 jaar zaten soms het ganse weekend alleen thuis. Terwijl zij gekleed was als een barones, waren de kinderen volledig verwaarloosd. Buren hebben dan klacht ingediend, maar blijkbaar hebben ze de controleurs ook rond hun vinger gedraaid want ze hebben de kinderen niet afgenomen.

Af en toe kreeg ze ook eens slaag van één van haar twee (ex-)gevangen en dan trok ze zich voor een maand of zo terug in de psychiatrie. Haar kinderen zaten dan bij de ouders, die al even gek waren als zij. En zo zijn er in Aalst toch ook wel een aantal vrouwen. Psychisch niet in orde, manipulators, alle middelen goed om hun doel te bereiken, ziek aan aandacht (waarschijnlijk omdat ze ook verwaarloosd/misbruikt geweest zijn in jeugd), ...

Toen haar ventje vrijkwam heeft hij in een bepaalde uitgaansbuurt een gans spoor van vernieling gelaten, en min of meer hetzelfde verhaal van die Kuros. Hij kon het niet meer gewoon worden in de maatschappij en letterlijk "goesting om iemand te vermoorden, omdat hij zich verveelde", waarop zij antwoorde "Sla niet te hard, dat je opnieuw niet moet gaan zitten".

Al haar relaties waren met gevangenen, ze vindt dat "opwindend". Ze speelden mee haar chantage-spelletje, en waren dus op de hoogte dat ze in de week naar cafés in Brussel trok (ook al werkte ze daar niet in de buurt). Kinderen ook verwekt in gevangenis van 2 verschillende gevangenen (niet van haar huidige gevangenen).

Dit is geen fantasie. Ik ben vroeger ook vaak uit geweest en toen had je ook wel "van dat soort" in bepaalde cafés. Dat verzoekplaatje, dat lijkt me toch wel typisch Aalsters.

PS: waar ik nu over spreek is jaren '90, ttv Aalst was ze nog te jong.

Re: Theorie van Aubanel

Ik heb één van die filmpjes bekeken van eersterangsgetuigen die niet ondervraagd zijn. De man van de boekenwinkel naast Delhaize verklaart formeel dat Finné hem gezegd heeft dat er "rare dingen" gingen gebeuren in het land. Hij wist dus waarschijnlijk dat zijn uur nabij was ... Hij was al dood voor de overval. Zijn auto is pas na de overval aan de Delhaize geparkeerd! Hij stond daar tijdens de overval niet.

Kort na overval zijn zogezegde rijkswachters bij hem thuisgeweest (gezin was niet thuis), hebben waakhonden doodgeschoten en huis doorzocht. Waarschijnlijk wisten ze dat hij bezwarend materiaal liggen had. Dit kan je lezen op Waalse forum.

19

Re: Theorie van Aubanel

Wie mij ook interesseert in dit Bende van Nijvel-verband, is Daniël Laeremans (Daniël le Belge), autosjoemelaar, auteur van talloze misdrijven met geweld en mededader van een hold-up in september 1990 in Braine l'Alleud, met koelbloedige moord op een pomphouder (Maximilien Mehaignoul). Laeremans was 35 jaar toen hij in 1992 door het assisenhof van Nijvel werd veroordeeld. De doder van dienst was waarschijnlijk een Griek, Ioanis Grompanopoulos. Mededader was een Siciliaan, Antoinio La Ferara, woonachtig in Tubize.

» archives.lesoir.be

20

Re: Theorie van Aubanel

Een element dat we nog moeten meenemen en heel wat verdachten én locaties verbindt, is kunst en antiek. Bruno Farcy was drugshandelaar en antiquair, en via zijn antiquairsactiviteiten heeft hij nogal wat hoofdpersonages uit het Bende van Nijvel-dossier leren kennen. Jean Vanden Abeele had een veilingzaal voor kunst en antiek in Oostende. Het zou me niet verwonderen als het in de coulissen van deze veilingzaal was dat de bende is ontstaan.

Overigens hebben kunst- en antiekveilingen aan de Belgische kust geen al te beste reputatie, en dat is nog erg voorzichtig uitgedrukt. Zo is er nog altijd een veilinghuis actief dat reizende veilingen organiseert - het summum van malafide praktijken in die sector - om controle op authenticiteit of heling te vlug af te zijn en rustig dubieus werk te kunnen verhandelen. Zo werden veilinghouders uit Knokke na een reizende veiling in december 2011 in Celles (in de buurt van Doornik) overvallen en werd de totale opbrengst - uiteraard alles cash - gestolen.

Oostende, Knokke, Ukkel en Elsene: veilingzalen, vroeger en nu. Philippe De Staerke frequenteerde en frequenteert ze nog steeds, zijn broer Léon eveneens, Jozef Vienne was bij Farcy nodig als 'kunstkenner' om vals van echt te kunnen onderscheiden, Vanden Abeele ruilde zijn kortstondige loopbaan als Oostendse veilinghouder voor een blitzcarrière in de zware misdaad met tal van bedenkelijke 'opdrachten'. Als de Bende De Staerke uitrukte, zochten ze bij voorkeur kunst en antiek. Ze wisten maar al te goed waarom: de sporen zijn moeilijk te traceren, en veel kunst en antiek is aangekocht met zwart geld. Uiteraard is dit een dekmantel voor veel zwaarder banditisme, maar het legt m.i. een deel van de werking van de bende bloot.