Re: Jean-Marie Tinck

Mincky wrote:

Trainingskampen (extreem rechts) aldaar?

Ga verder!

Re: Jean-Marie Tinck

louisfrancois wrote:

Tinck is heel groot: 1m92.

De bronnen spreken elkaar tot nog toe tegen. 1.82 of 1.92. Ik ben benieuwd.

33

Re: Jean-Marie Tinck

Robert French wrote:

Ga verder!

Staat hier ook ergens op de site, althans als ik mij niet vergis, anders heb ik het elders gelezen. Weet zo even niet meer waar.

Re: Jean-Marie Tinck

Ben benieuwd wat er nog volgt. Nooit zouden ze in dit dossier, na dertig jaar, iemand aanhouden om volgende twee onbeduidende redenen: na een cafégesprek en omdat die persoon in 1997 herkend werd op de robotfoto's. Er zijn al veel belastender getuigenissen afgelegd tegen andere verdachten. Zonder aanhouding. Er moeten andere, ernstige aanwijzingen zijn.

35

Re: Jean-Marie Tinck

Of ze zijn tot inkeer gekomen, wetende dat ze deze farce misschien niet langer meer konden volhouden?

Re: Jean-Marie Tinck

fipilip wrote:

Ben benieuwd wat er nog volgt. Nooit zouden ze in dit dossier, na dertig jaar, iemand aanhouden om volgende twee onbeduidende redenen: na een cafégesprek en omdat die persoon in 1997 herkend werd op de robotfoto's. Er zijn al veel belastender getuigenissen afgelegd tegen andere verdachten. Zonder aanhouding. Er moeten andere, ernstige aanwijzingen zijn.

Ja dat is zo. Volgens de speurders was hij op de hoogte van details over bepaalde feiten waardoor men er vanuit gaat dat er meer kan zijn.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Jean-Marie Tinck

Las het artikel van Yves Barbieux in Het Nieuwsblad. Volgens Barbieux wordt de piste-Tinck al langer gevolgd en zouden er DNA-analyses zijn die in de richting van Tinck wijzen. Onderzoeksrechter Tinck heeft hem vastgehouden op basis van negen feiten.

Barbieux heeft al vaker bewezen over bronnen te beschikken die zeer dicht bij het onderzoek staan. Hij zou het dus bij het rechte eind kunnen hebben. In dat geval hebben de speurders dus sterk materiaal in handen. Het gaat om meer dan een robotfoto en een getuigenis in Frankrijk. Bovendien zou het verhaal dat hij aan die Fransman hebben verteld, details bevatten die op daderkennis wijzen.

Wat er verder over hem staat: Tinck is timmerman van beroep. Heeft zeker twee moorden op zijn kerfstok. Omschreven als gewelddadig en iemand met een kort lontje. Een woesteling. De cafémoord in Ukkel had een racistisch motief, maar Barbieux schrijft niet dat de man actief was in extreemrechtse kringen.

Zoals Barbieux terecht schrijft: Tinck past zowel binnen het banditismespoor als binnen het politieke spoor.

Overigens werd hij niet in 1997 herkend volgens Barbieux, maar in 1999. Toen hebben drie personen Tinck aangewezen. Van die drie zijn er twee inmiddels overleden, de derde schijnt zijn getuigenis recentelijk nog eens te hebben bevestigd. Dat er destijds geen DNA-matches waren en nu mogelijk wel ligt aan de voortgeschreden techniek. Toen, in 1999, waren er alleen de robotfoto's, nu heeft men duidelijk meer in handen.

Re: Jean-Marie Tinck

CleverTrevor wrote:

Bovendien zou het verhaal dat hij aan die Fransman hebben verteld, details bevatten die op daderkennis wijzen.

Dat begreep ik gisteren tijdens de persconferentie ook al niet. Hoe kon die Franse getuige dat onthouden? Je praat op café met iemand die een Bende-overval gedaan heeft. Welke details kan die dan verklappen? Dat de overvallen eigenaar van de Austin Allegro een rood hemd aan had? Het merk van de wapens? De kleur van de vluchtwagen? 'Ik heb een wagen gestolen in Elsene en onze vluchtwagen was grijsblauw van kleur...'.

Die Franse getuige moet die details vervolgens onthouden. Bovendien is in de pers zoveel verschenen de afgelopen dertig jaar dat de onderzoekers nooit kunnen volgen wat wel en wat niet. Nee, op basis hiervan doe je geen aanhouding.

39

Re: Jean-Marie Tinck

Als er effectief een WNP-spoor aan te koppelen valt, wel dan is het bingo. Geen twijfel mogelijk. Zo'n toeval is te onwaarschijnlijk. Maar ik denk dat ze het bij de onderzoekscel niet te snel in het openbaar gaan gooien. Misschien is, in tegenstelling tot wat wordt beweerd, de link met de recente opgravingen (en met deze bij Wachtelaer) toch niet zo ver af.

De persoon die Tinck heeft gekend en hem in verband brengt met de wereld rond De Rycke op "tueries" is iemand die wel degelijk de extreem-rechtse kringen door en door kent. Wat Coveliers te weten is gekomen is me onduidelijk, maar niet vergeten dat hij toch wel dicht bij het onderzoek stond. Ook Patricia "Trish" Finné zal niet zomaar in tranen uitbarsten als dit alles te licht zou wegen. Ze heeft haar lijntjes binnen de cel. Voorlopig blijf ik in de piste geloven, onlangs alle tegenwind. Enkel aan het voorgeborchte geef ik de hoop op ...

40

Re: Jean-Marie Tinck

Dit vind ik ook wel intrigerend. Sudpress:

"Cette fois, avec les avancées scientifiques en matière d’ADN, il ne devrait pas y échapper…".

Alsof ze nu al zeker zijn dat ze hem zullen kunnen linken aan de DNA-sporen. Maar het blijft natuurlijk maar een persbericht. En we weten wat de pers in België waard is.