21 (edited by Kristof DC 11-10-2012 22:24)

Re: Elsene: 10 mei 1982

noorderling wrote:

Ik zou zeggen; verklaar u nader. Kom eens met wat onderbouwing en argumentatie. Bv. kansberekening ofzo. Want waarom is volgens u de nummerplaat er niet achteraf bij gezocht?

Informatie via Ben:

Bij de eerste overvallen van de Bende van Nijvel valt op hoe de voorbereiding en de afwikkeling van de raids zich voornamelijk afspelen in de chique Brusselse deelgemeente Ukkel, meer bepaald rond het Terkamerenbos en de buurt van de Hippodroom. De eerste auto van de Bende - een Austin Allegro - werd gestolen in de Huysmanslaan. De valse nummerplaat voor de VW Santana waarmee de Bende de overval op de wapenhandel van Daniël Dekaise in Waver pleegde, werd gekopieerd van een wagen van hetzelfde merk, van een inwoner van de Italiëlei. Na de overval in Waver werd de Santana brandend achtergelaten in de Tumulidreef. En de nummerplaat voor de Saab 900 Turbo die werd gebruikt voor het bloedbad op de parking van de Colruyt in Nijvel, werd gekopieerd van die van een Saab-eigenaar die in de Lieveheersbeestjesstraat woonde. Al die straten bevinden zich op loopafstand van elkaar in de buurt van het Terkamerenbos en van de Hippodroom. En wie werkte van midden 1982 tot midden 1983 als straatgendarm in Ukkel? Madani Bouhouche.

Het kan natuurlijk zijn dat toevallig al die auto's in de buurt te vinden zijn. als ik hier de blok rond wandel staan er ook 100 auto's geparkeerd. In mijn visie echter is alles op voorhand gepland (ik vind hiervoor voldoende elementen terug in het dossier, de verschillende boeken, getuigenissen en dergelijke meer) en vandaar lijkt het mij dus logischer dat ze eerst rustig keken welke wagen ze wilden en daarna deze gingen stelen.

De piste dat je een wagen car- of homejackt, hij niet voldoet en dan in een garage gaat inbreken is toch wel erg ver gezocht vind ik. Dan kunnen ze toch evengoed een dorp verder nog eens een homejacking doen. Dat lijkt me veel eenvoudiger.

22

Re: Elsene: 10 mei 1982

Volgens de eigenaar van de Austin was de wagen rijp voor de schroot. Dit kan dan ook de reden geweest zijn waarom de gangsters onmiddellijk zijn doorgereden naar Lembeek om daar een nieuwe wagen te stelen. Een vroegere BOB’er van Halle zei: "Die diefstal was te gek voor woorden. De Austin is de dag nadien teruggevonden in Lembeek op een paar honderd meter van een minuscule VW-garage (...). Wie bedreigt er nu iemand met een vuurwapen om een versleten wagen te pikken om er kilometers verderop een andere te gaan stelen?" Blijkbaar hadden de carjackers de wagen nodig om de stad uit te komen tot aan de garage Sint-Veroon-Brichau aan de Bergensesteenweg in Lembeek, waar diezelfde nacht een donkerblauwe Volkswagen Santana gestolen werd.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Elsene: 10 mei 1982

Deze hypothese blijft voor mij nog altijd een mogelijke verklaring.

24

Re: Elsene: 10 mei 1982

Misschien hadden ze al platen van een vergelijkbare Austin en namen ze hem daarom mee, om er dan al snel achter te komen dan het niet een beste auto is. Lijkt me zowieso als ik ook naar de andere diefstallen kijk dat ze eerst duplikaatplaten regelden van een eerlijke auto (of de platen van een auto steelde) voordat ze daadwerkelijk een auto gingen stelen.

Als ik het ook goed begrijp is het enige wat deze auto aan de bende linkt het feit dat hij achtergelaten werd vlakbij de plek waar een auto gestolen werd die daadwerkelijk bij overvallen gebruikt werd?

25

Re: Elsene: 10 mei 1982

Mel33 wrote:

Als ik het ook goed begrijp is het enige wat deze auto aan de bende linkt het feit dat hij achtergelaten werd vlakbij de plek waar een auto gestolen werd die daadwerkelijk bij overvallen gebruikt werd?

Dat klopt. Daarnaast heb je ook de locatie waar de auto werd gesloten: Elsene. Er zijn - vooral in de beginperiode van de Bende - verschillende verwijzingen naar Elsene. Maar dat is geen hard bewijs natuurlijk.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

26

Re: Elsene: 10 mei 1982

De Austin werd gecarjackt op een adres waarvan de overbuurman in de agenda van Bouhouche genoteerd stond.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

27

Re: Elsene: 10 mei 1982

Merovinger wrote:

Twee personen bedreigen hem met hun wapens, nemen de sleutels van de wagen en ontvreemden de wagen.

Volgens de website van de onderzoekers waren het revolvers met lange loop:

Twee mannen, elk gewapend met een revolver met lange loop, gaan onder bedreiging van hun wapens, over tot de diefstal van een grijze metaalkleurige Austin Allegro.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Elsene: 10 mei 1982

Er waren dus twee daders bij deze carjacking betrokken. Van één van de daders werd robotfoto 17 gemaakt. Bestaat er dan geen robotfoto van die tweede dader? Heeft het slachtoffer die tweede dader dan niet goed gezien of niet goed genoeg kunnen omschrijven voor de opmaak van een robotfoto?

Nochtans staat op de website van de speurders toch wel een beschrijving van twee daders:

De daders die Frans spraken worden beschreven als twee mannen van ongeveer veertig jaar oud. De eerste dader was 1,80 m groot, mager, zwarte haren, snor en droeg een muts (zie robotfoto). De tweede dader was mager met gekruld haar en snor, grijsachtig getint.

Re: Elsene: 10 mei 1982

Als dit effectief de tweede bendedaad zou zijn, is het feit dat beide daders gewapend zijn met een revolver een interessant gegeven. Dat wil met name zeggen dat ze al wapens in hun bezit hadden. Was dit hun eigen wapen? Of hadden ze deze wapens ergens gestolen? Het enige officiële bendefeit dat vóór deze carjacking plaatsvond was de diefstal van het eenderoer in Dinant. En net dat wapen hadden ze bij deze carjacking blijkbaar niet bij.

En wat is eigenlijk de link tussen de diefstal van de Austin in Elsene en de andere bendefeiten. Enkel maar het feit dat die Austin teruggevonden werd in de nabijheid van de garage in Lembeek waar inbrekers een Santana gestolen hebben? De Santana die dan weer, enz … Maar is er nog een andere concrete link? Bij mijn weten werd er in Elsene niet geschoten dus een ballistisch verband is er ook niet.

Re: Elsene: 10 mei 1982

Uit 'Beetgenomen' van Hilde Geens:

Op 10 mei carjackten twee mannen om 22u20 een Austin Allegro ter hoogte van de Avenue d'Italie 37 in Brussel. Volgens de eigenaar was de wagen rijp voor het schroot. De man werd gedwongen om op zijn buik te gaan liggen en zijn portefeuille af te geven. De daders waren gewapend en waren al ouder, een stel veertigers.

Een vroegere BOB'er van Halle zei: "Die diefstal was te gek voor woorden. De Austin is de dag nadien teruggevonden in Lembeek op een paar honderd meter van een minuscule VW-garage, waar de sleutels aan haakjes voor het grijpen hingen. Wie bedreigt er nu iemand met een vuurwapen om een versleten wagen te pikken om er kilometers verderop een andere te gaan stelen?"

Blijkbaar hadden de carjackers de wagen nodig om de stad uit te komen tot aan de garage Sint-Veroon-Brichau aan de Bergensesteenweg in Lembeek, waar diezelfde nacht een donkerblauwe VW Santana gestolen werd.

Een paar bemerkingen en vragen:

  • Is het om 22u20 in mei dan al niet donker? In hoeverre heeft het slachtoffer het aangezicht van de daders wel goed kunnen zien?

  • Hier wordt voor de eerste maal vermeld dat de portefeuille van het slachtoffer gestolen werd. Klopt dit want dit is niet vermeld op de website van de speurders? Zo ja, zou het stelen van die portefeuille dan niet het eigenlijke doel van de gewapende bedreiging geweest zijn? En hebben ze dan maar van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook de auto mee te nemen?

  • Is die portefeuille ooit teruggevonden?

  • Werd het slachtoffer nadien nog bedreigd want de daders moeten de identiteit van het slachtoffer gekend hebben door de papieren in de auto en in de portefeuille?

  • Hoe en waar precies werd de Austin teruggevonden (mooi geparkeerd, al dan niet op slot, met of zonder nummerplaat, met of zonder boorddocumenten …)?