631

Re: Jean-Marie Tinck

Merovinger wrote:

In deze reportage van het journaal van de RTBF wordt vermeld dat op de vest van Angelou een gemengd DNA-profiel (van slachtoffer en dader?) is teruggevonden. Klopt dit of is dit een kwakkel?


De reportage van de RTBF bevat interessante en expliciete info die ik niet eerder gelezen of gehoord heb. Er wordt namelijk gesproken over het vest van taxichauffeur Angelou en over de sigarettenpeuken in zijn taxi. Ik denk dat dit bericht geen kwakkel is omdat het zo gedetailleerd is. Op de sigarettenpeuken zou geen DNA van Tinck gevonden zijn. Op het vest daarentegen is er DNA gevonden dat mogelijks overeenkomt met dat van Tinck.

Wat wil dat volgens mij zeggen? De kans dat een willekeurig individu een DNA-profiel heeft dat "mogelijks overeenkomt" met dat op het vest van Angelou is klein. Als die persoon dan ook nog eens in Elsene woont, een moord gepleegd heeft, herkend is op de robotfoto's en zelf zijn betrokkenheid opbiecht, dan behoort die persoon hoogstwaarschijnlijk tot de Bende van Nijvel.

Het feit dat er op het vest van Angelou DNA van Tinck gevonden is, verklaart ook waarom Tinck niet verdacht wordt van de moord op Vanden Eynde maar wel voor de zeer gelijkende moord op Angelou. Voor de ene moord is er sterk bewijs van betrokkenheid, voor de andere is er geen bewijs. Daaruit kunnen we ook nog afleiden dat de speurders Tinck niet zomaar van om het even wat beschuldigen en dat er voor de zaken waarvoor hij wel in beschuldiging werd gesteld, zoals de overval op Dekaise en die van 1985, waarschijnlijk bewijzen zijn tegen hem.

Re: Jean-Marie Tinck

Merovinger wrote:

Volgens de expert is de aanwezigheid van DNA van Jean-Marie Tinck op de vest van Angelou niet uitgesloten maar kan de DNA-analyse dit niet formeel bevestigen.

Wat ben je daar mee als onderzoeker. "Misschien was hij het, misschien niet." Ik krijg steeds meer het gevoel dat als Tinck alles blijft ontkennen ze hem niet lang meer gaan kunnen vasthouden. Geen enkel van de in de pers uitgelekte bewijzen tegen Tinck (de getuigenissen over zijn loslippigheid, de gelijkenis met robotfoto nr. 17, het DNA-spoor dat niet kan uitsluiten/bevestigen dat Tinck de dader was) is een blijk van een sterke zaak. Of de onderzoekers hebben nog een troef achter de hand waar we op dit ogenblik geen weet van hebben.

633

Re: Jean-Marie Tinck

patrick111 wrote:

Wat ben je daar mee als onderzoeker.

Het werkt zo niet. Voor het vaststellen van een DNA-match maakt men gebruik van kansberekening. Bij een perfecte DNA-match bestaat er nog altijd 1 kans op tien miljard dat de persoon die matcht niet de persoon is wiens DNA werd onderzocht. Dat is bij vingerafdrukken ook zo: er is altijd een kans dat de afdruk van een andere persoon is maar die kans is verwaarloosbaar klein.

Bij een niet perfecte DNA-match zoals de match van Tinck, beschreven door de RTBF, zal die kans op een fout geen 1 op tien miljard zijn, maar bvb 1 op honderdduizend wat nog altijd een zeer kleine kans op vergissing is. Samen met de andere elementen geeft dit bijna honderd procent zekerheid. Praktisch evenveel als een perfecte DNA-match.

634

Re: Jean-Marie Tinck

De wagen aan de binnen- en buitenkant zat vol  met bloedspatten. Ze zagen een schoen liggen in de auto, en achteraan twee jassen, die slordig bedekt waren met kranten, en een van die jassen zat onder het bloed. Ze braken de kofferruimte open en vonden een lijk.

Uit de autopsie bleek dat het slachtoffer werd afgemaakt met drie kogels in de nek en één achter zijn rechteroor, vermoedelijk terwijl hij achter het stuur zat. Op zijn kleren zaten sporen van slijk dat niet van de streek van Bergen was.

Er waren dus 2 jassen en op de kleren sporen van slijk. En als er een handgemeen is geweest, kan er op die manier DNA van Tinck op die jas gekomen zijn

635

Re: Jean-Marie Tinck

bobster wrote:

Tinck zou slechte ogen hebben gehad. Daarom zou hij afgekeurd zijn in het leger. Hierdoor zou hij erg gefrustreerd geraakt zijn. Daardoor zou hij wild om zich heen zijn beginnen schieten. Ik denk dat het motief van de Bende van Nijvel bij deze eindelijk gekend is.

Dat is wel een heel erg snelle conclusie... Vooral wat betreft de stap van frustratie naar 'in het wild om zich heen beginnen te schieten'. wink

636

Re: Jean-Marie Tinck

Ik denk dat de bende onder meer bestond uit getrainde huurlingen (die elkaar via een soort vreemdelingen legioen netwerk hebben leren kennen). Volgens mij zat Guy Bouten op het juiste spoor - Philippe De Staerke, Jean-Paul Contat (als dat zijn echte naam is) zijn lid geweest van het legioen en ik vermoed dat er meer bende leden (waaronder Tinck) gelinkt zouden kunnen worden aan het vreemdelingen legioen. Fougax is ook maar 150 km van Sete vandaan.

Voor mij is Jean-Paul Contat het meest mysterieuze sujet uit dit dossier. Er zijn geen tekeningen of foto's van die man en toen Guy Bouten hem ging opzoeken in Fougax beschreef hij hem als: ongeveer 1m85 groot, slank, een lang mager gezicht en hij draagt meestal een zwart alpinopetje en af en toe een snor. Robotfoto 19?

637

Re: Jean-Marie Tinck

Merovinger wrote:

In deze reportage van het journaal van de RTBF wordt vermeld dat op de vest van Angelou een gemengd DNA-profiel (van slachtoffer en dader?) is teruggevonden. Klopt dit of is dit een kwakkel?

Ik twijfel ook aan de correctheid van de info van de RTBF, er is de hele tijd gemeld dat er een gemengd DNA staal was op de kogelvrije vesten. Trouwens het dossier Angelou was bij de verhuis uit Nijvel spoorloos verdwenen. Heeft iemand op de beelden die er zijn van de bewijsstukken elementen gezien van het Angelou dossier?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

638

Re: Jean-Marie Tinck

Niet dat het veel wil zeggen maar tijdens zijn jeugd zou Tinck in de scouts hebben gezeten. Namelijk de zeescouts "Eléphant Blanc d'Anderlecht".

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

639

Re: Jean-Marie Tinck

Ben wrote:

Niet dat het veel wil zeggen maar tijdens zijn jeugd zou Tinck in de scouts hebben gezeten. Namelijk de zeescouts "Eléphant Blanc d'Anderlecht".

Alleszins goed om in het achterhoofd te houden en om na te gaan of er geen concrete verbanden te leggen zijn met WNP, Libert, Mercier, Phoenix, ...

640

Re: Jean-Marie Tinck

Inderdaad, goed om in gedachte te houden maar volgens mij is het enkel de plaats waar zijn passie voor de zee en het zeilen begonnen is.

Nog volgens het Franstalig forum zou hij opgegroeid zijn in de Jean Volderslaan 32 in Sint-Gillis.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube