Re: Zuid-Frankrijk

Robert French wrote:

Voor die die de Camargue niet kennen, of Zuid-Frankrijk...

Ook niet te vergeten dat er in Saintes-Maries-de-la-Mer ieder jaar in mei een zigeunerbedevaart plaatsvindt » www.spiegel.de

Blijkbaar is de Saintes-Maries-de-la-Mer bedevaart een soort networking bijeenkomst van zigeuners uit Frankrijk, België, Nederland en Spanje.

22

Re: Zuid-Frankrijk

Vooral van Spaanse zigeuners volgens Wikipedia:

Les Saintes-Maries-de-la-Mer is bekend als een bedevaartplaats van met name Spaanse roma. De plaats is een centrum van Mariaverering. Op 24 mei en eind oktober vinden bedevaarten plaats ter ere van Marie Jacobé en Marie Salomé. De bedevaart in mei is ook ter ere van Sara, de beschermheilige van de Gitans.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Zuid-Frankrijk

Ik zie er de Farkassen en Beckers van deze wereld nog niet direct met gevouwen handen op hun knieën zitten voor een mariabeeld... (Of het moet naar Scherpenheuvel zijn smile)

Re: Zuid-Frankrijk

lol

Re: Zuid-Frankrijk

Hier nog wat verdere links » www.theguardian.com | www.bbc.com

Bars are closing early and there is more to it than the weather. One bar owner refuses to be drawn: "If I say something it will be vulgar." But the message is clear - not all the locals welcome their annual visitors, they argue the Gitanes come to settle scores, they drink too much, they make a noise.

Bron: BBC News | 30 mei 2014

Volgens het BBC rapport gaat het trouwens om meestal Franse zigeuners..

Re: Zuid-Frankrijk

Ik heb met interesse bovenstaande artikels gelezen. Bedankt hiervoor, North End. Het lijkt me wel een boeiend gebeuren daar in Saintes-Maries-De-La-Mer, en als fan van gypsy jazz (o.a. van de in België geboren Django Reinhardt) zou ik er wel graag eens naar toe trekken. En ik moet toegeven : inderdaad, het lijkt me niet onmogelijk dat ook Belgische 'zigeuners' hier naar toe reizen.

Hoezeer ik de inspanningen ook respecteer om Tinck aan andere bendeverdachten te linken, de linken zijn voorlopig nog zeer mager. Eigenlijk is de enige echte aanwijzing dat er mogelijk een echt spoor is de beslissing van de raadkamer om de aanhouding te verlengen. Dit kan niet zonder enige echte - materiële of andere - bewijzen. Laat ons niet vergeten dat Tinck van maar liefst 9 (negen) aanklachten wordt beticht, dat is toch niet niets.

Hoewel de timing van de aanhouding wel kan wijzen op een signaal naar de politiek toe, geloof ik niet dat de beslissing van de raadkamer extern beïnvloed is. Laten we niet vergeten dat in aanleiding naar de aanhouding de onderzoeksrechter ineens fulltime met het dossier werd belast.

27

Re: Zuid-Frankrijk

Michel Cocu heeft ook nog een tijdje in Frankrijk gezeten: op 2 augustus 1983 trok hij naar Lille. Daar wou hij zich inschrijven in het Vreemdelingenlegioen maar hij werd afgewezen (niet door de medische keuring geraakt). Daarna is hij naar Nogent, in de buurt van Parijs, getrokken. Zo is hij dan uiteindelijk in Marseille terecht gekomen. Daar heeft hij opnieuw geprobeerd om zich in te schrijven in het Vreemdelingenlegioen maar hij werd weer afgekeurd. Hij is dan in Marseille gebleven en heeft op 27 augustus 1983 in Nice een trein genomen naar België.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Zuid-Frankrijk

In juli 1984 werd Robert Becker vrijgelaten, waarna hij verdween. Sommige zeggen dat hij dood is, andere zeggen dat hij in Saintes-Maries-de-la-Mer (Frankrijk) woont.

Bron: Le Vif | 15 januari 1988

Re: Zuid-Frankrijk

Sebastiaan wrote:

Ik zie er de Farkassen en Beckers van deze wereld nog niet direct met gevouwen handen op hun knieën zitten voor een mariabeeld... (Of het moet naar Scherpenheuvel zijn smile)

Het leven zit vol verrassingen:

Robert Becker: "Pendant l’attaque sur la filature de Temse j’étais à Lourdes comme pèlerin."

30

Re: Zuid-Frankrijk

Sebastiaan wrote:

Hugo Coveliers: "Een hele tijd geleden werd ik opgebeld door iemand die me vertelde over een gesprek op café waarbij iemand zijn betrokkenheid bij de Bende toegaf (Tinck?). Ik weet nog goed dat die man het had over een café in Saintes-Maries-de-la-Mer, een vissershaven niet zo ver van Montpellier. Tja, wat moest ik van dat verhaal geloven? Ik heb de persoon naar de speurders verwezen."

Kleine correctie: Coveliers had het niet over een café in Saintes-Maries-de-la-Mer maar over een café in de badplaats La Grande Motte, daar vlakbij. Hij had deze info verkeerd doorgegeven.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube