881

Re: Jean-Marie Tinck

Het is inderdaad een verschil. Anderzijds: die vrouw zag 'Tinck' enkele seconden. Het meisje uit mijn voorbeeld zag ik enkele dagen. Iets anders (of toch niet): wie vindt dat Tinck op de foto's van hem uit 1985 (zie hierboven) lijkt op robotfoto nr 19.

Re: Jean-Marie Tinck

Als nieuweling op dit forum begrijp ik de enorme omvang van dit dossier zeker voor een leek. Zo herinner ik mij nog precies dat ik in 1985, terugkomende met de kids van de boekenbeurs in Antwerpen, net ongeveer om het uur van de overval in Aalst voorbijreed aan de steenweg op Ninove (waar de parking van de Delhaize op uitkomt) en dat daar helemaal niks te zien of te horen was. Onderweg ook is ons niks opgevallen. Toen we een tien tot vijftien minuten later (we wonen 5 km verder in een zijstraat van bedoelde steenweg richting Ninove) thuiskwamen stond die aanslag al op teletekst. We zijn dus bijna getuige geweest (dus: geen getuige) van de vlucht. Vermits we niks hebben gezien bestaat het vermoeden dat de daders vlug afgeslagen zijn wat verder aan taverne "de houten hand" richtingmogelijkheid: E40.

Wat Tinck betreft: ook hier heb ik een vage mogelijkheid. Het feit van de loslippigheid van Tinck roept plots een gebeuren op van dezelfde aard dat zich moet hebben gesitueerd in de tweede heft van 1990 of ten laatste begin 1991. Men had mij nieuwsgierig gemaakt naar een club in Liedekerke ergens midden in de Populierenlaan. Die club bleek open op woensdag of donderdagavond. Er waren praktisch geen auto's op de parking, maar ik was daar nu toch. Toen ik binnenkwam bleek dit duidelijk geen gewone disco, maar duidelijk 'iets anders", met een "aardige dienster'.

Er zaten twee of drie mannen aan de toog en voor de rest denk ik nog een of twee personen (ik weet het niet meer hoeveel juist, of waren het ik en die mannen alleen?). Heb er mij vanaf gemaakt met een (dure) pint te bestellen. Het blijft nu nog in mijn herinnering gegrift hoe een van die twee of drie mannen nadeed hoe hij een overval had gepleegd met revolver en al en hoeveel schrik de mensen moeten hebben gehad. Gezichten herinner ik mij niet meer. Hij scheen er overduidelijk plezier in te hebben. Ikzelf voelde mij allesbehalve op mijn gemak en ben zo vlug mogelijk, mogelijks na een halfuurtje voortgegaan.  Het verhaal van Tinck verwondert mij dan ook niet. Misschien was het hij wel en heeft hij er nood aan op te scheppen over zijn fantastische evenementen?

Re: Jean-Marie Tinck

Waarom in Vlaanderen amper berichtgeving in de media? Heeft CWB werkelijk tegengewerkt? Ik heb eerder de indruk dat Vlaanderen het onderzoek in de doofpot wil?

Re: Jean-Marie Tinck

godver wrote:

Tijdens een vakantie misschien niet,maar de dag dat ze uw echtgenoot neergeschoten werd misschien wel. Al de details kunnen zo in uw geheugen blijven.

Als kind ging ik met mijn ouders naar een pretpark (zomer '89). Ineens komt er een bruine vervallen wagen naast ons rijden op autosnelweg... Het was een wagen met 2 personen. De passagier had een ongelofelijke boeventronie. Ik had nog nooit zo'n angstaanjagend  persoon gezien. Onbewust bleef ik dus in de richting van die wagen kijken, ook al was ik bang ... Ik was nog een kind, maar ik zag dat de passagier zich ergerde dat ik in zijn richting keek. Daardoor deed hij teken dat ik niet mocht blijven kijken.

Ik heb die gast nooit vergeten. Toen ik iets ouder was heb ik dus ook vergeleken met foto's van misdaadbende's en robotfoto's van misdrijven. Nooit kunnen terugvinden. Ik zie die persoon nog steeds voor mij tot in de details! Mocht het om bv. Tinck gaan, ik zou hem onmiddellijk herkennen. Ook nog na 25 jaar zonder aarzelen, tot in de details kan ik me dat moment, die persoon nog herinneren, alsook welke muziek op de radio speelde, ... Ik zal die persoon zijn gezicht nooit vergeten! Ik herinner het mij beter dan bv. mijn peter die rond dezelfde periode overleden is, en met wie ik elke dag op de baan was. Zo iets is moeilijk te verklaren, maar doordat je iets waarneemt dat afwijkt van het normale ben je waarschijnlijk meer alert, je bent bang om te kijken maar net daarom kijk je. Het is een onbeschrijflijk gevoel.

885

Re: Jean-Marie Tinck

club_le-happy-few wrote:

Waarom in Vlaanderen amper berichtgeving in de media? Heeft CWB werkelijk tegengewerkt? Ik heb eerder de indruk dat Vlaanderen het onderzoek in de doofpot wil?

Het nieuwsbericht vandaag over de verdere aanhouding van Tinck komt in het Nieuwsblad, De Standaard en De Morgen overeen met dat in La Libre, DH en Le Soir. Ik heb ook allesbehalve de indruk dat "Vlaanderen" het onderzoek in de doofpot wil. Mijn persoonlijk gedacht over de onderzoeksdaden van de vernieuwde CWB houd ik voor mezelf (want ik wil hier geen rel uitlokken tongue).

886

Re: Jean-Marie Tinck

Ik weet dat er een bron is die stelt dat Tinck in 1985 nog niet mankte/nog geen raar loopje had. Maar het zou interessant zijn een tweede bron te vinden. Lucette Debacq, ex-vriendin van Tinck die in het RTBF-journaal is geweest zou uitsluitsel kunnen geven. Of andere mensen die in de Bascule woonden in die periode.

Het is belangrijk. Het rare stapje van Tinck dat ik overigens in eerste instantie zelf ook niet had opgemerkt op de video, dat stapje komt precies overeen met het rare stapje van robotfoto 19 door getuigen beschreven. En Tinck anno 1985 lijkt volgens mij heel erg op robotfoto 19.

887

Re: Jean-Marie Tinck

fipilip wrote:

Iets anders (of toch niet): wie vindt dat Tinck op de foto's van hem uit 1985 (zie hierboven) lijkt op robotfoto nr 19.

Nou in zekere zin wel. Als je goed naar de vergrote foto's kijkt die ik vanochtend geplaatst heb, dan zie je dat hij iets van een snorretje had in die tijd. De bril is typisch en op de robotfoto heeft hij ook grote oren, weliswaar niet echt flap oren.

Aan de andere kant ik heb zelf 8 jaar een tekenopleiding gedaan, als je mij zou zeggen teken een vent met een bil met dikke randen, grote oren en een dun snorretje, en slecht haar dan zou hij er evenmin veel meer op lijken. Over robotfoto's hebben we eerder gezegd in dit draadje, dat je er niet al te veel waarde aan moet hechten. Ik denk dat dit het resultaat is wat je mag verwachten van een politie tekenaar als je de foto gaat omschrijven, veel beter wordt het niet als dit hem geweest is.

888

Re: Jean-Marie Tinck

Floris wrote:

Over robotfoto's hebben we eerder gezegd in dit draadje, dat je er niet al te veel waarde aan moet hechten.

Te veel niet, maar als de verdachte ook mankt en er nog een aantal andere zaken in zijn richting wijzen, dan gaat het om meer dan een goede aanwijzing. En hij lijkt ook nog op een andere robotfoto, nr 17. En er is een vrouw die hem herkend heeft in Eigenbrakel (terwijl die robotfoto 19 net na Eigenbrakel is gemaakt).

889

Re: Jean-Marie Tinck

Dus die vrouw is er ook bij geweest toen die robotfoto gemaakt werd?

890

Re: Jean-Marie Tinck

the end wrote:

Ik vraag me al een tijdje af of een verband kan zijn tussen Tinck en Calmette. De Vanderkinderenstraat is 1 km van de sportcentrum in Ukkel waar Calmette les gaf. Calmette was ook geen drinker zoals Tinck en avontuurlijk sportief. Het sportcentrum La Vivante is 400m van Rue de Stalle waar de Globe Marine was waar Bouhouche klant was (dacht ik gelezen te hebben). Verschillende getuigen beschrijven de daders als sportief soms zelfs als bodybuilders, sportcentrum?

Met de nieuwe foto's waarop hij er erg gespierd uitziet en de getuigenis dat hij de 'koning van Ukkel is, acht ik de kans heel groot dat hij in het sportcentrum kwam waar Calmette les gaf. Tinck was de vechtersbaas van Ukkel, Calmette gaf er les in gevechtsport!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.