1

Topic: Pierre Attala

Libanese handelaar die in de jaren '80 in de buurt van Nijvel werkte. Hij stond dicht bij de Libanese falangisten en zou betrokken zijn in wapenhandel. Hij kende Willy Pourtois zeer goed. Hij heeft België eind 1983 verlaten, na de moord in Ohain. Hij is samen met Youssef Chebib en Arouk Antoine gezien nabij de wapenhandel van Daniel Dekaise. Hij zou ook een verwoed jager geweest zijn.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Pierre Attala

Wanneer juist is hij gezien nabij de Dekaise, weten we dat?

3 (edited by K& 24-11-2012 15:15)

Re: Pierre Attala

Mijn doc is verre van volledig:

Attala (verwoed jager?) is eind 1983 vertrokken naar Mandeleu nadat de eerste golf van de Bende van Nijvel gedaan was. Ik weet niet wat hij met zijn zaken op het industriepark in Nijvel heeft gedaan. Chebib woonde niet ver van de rue du Sapinière in Watermaal-Bosvoorde alwaar de Santana ook was gezien. Dit is op een paar honderden meter alwaar de weg (rue Bernaerd?) omhoog gaat naar het huis van Dewee.

Denk zelfs dat Chebib daar nog ergens woont. Er zijn veel verhalen over de diverse Libanezen, bv. iedereen schrijft Hage Maroun een kleine heler is maar ergens gelezen dat Maroun een zuster heeft, getrouwd met een Gemayel. Het zou dus best kunnen dat zijn familie in Libanon belangrijker was dan men denkt.

Attala wordt ook vernoemd door Postal die schrijft. Maar ik heb in de loop toch wat vragen sinds ik gelezen heb dat dezelfde Postal meegewerkt heeft aan het boek van Offergeld en Souris (euroterrorisme) uitgegeven bij Editions Sciallet, dezelfde uitgever als de boekskens van NEM en nog straffer: in Montigny Le Tilleul, comprendo!

Re: Pierre Attala

Twee keer copy/paste van het Franstalig forum:

"L'unité de police de Wavre appris que les Libanais Youssef Chebib, Attala Pierre et Arouk Antoine avaient été vus près de l'armurerie et ils étaient suspectés d'acheter des armes pour les Phalanges chrétiennes libanaises."

"De drie Libanezen die Chebib naar Dekaise vergezellen, Attala, Moussalem en Kassis, worden door de BOB van Waver omschreven als kleinere drugshandelaren. De vier Libanese drugstrafikanten werken voor de distributie van heroïne en cocaïne nauw samen met dealers als Hage Maroun, Marcel Castris, Francis van Binst en Bruno Farcy, figuren waarvan de namen ook opduiken in de affaire François ..."

Dit is dezelfde Attala die Les Trois Canards en Auberge du Chevalier zou gebruikt hebben voor zakelijke besprekingen.

Re: Pierre Attala

De getuigenis van ex-rijkswachter Gaston Laffineur zou hem in verband brengen met Calmette. Of althans toelaten Calmette te interpreteren in een beschrijving.

Swansongunsung heeft ooit links geplaatst naar die getuigenis op de Franstalige site, maar die links werken niet meer. Nog ergens te vinden?

6

Re: Pierre Attala

Zijn naam lijkt nogal sterk op die van Pierre (Pietro) Allatta, de Siciliaanse maffieuze voetbalmakelaar die het omkoopschandaal (gekend als de zaak Ye, de gokchinees) in het Belgisch voetbal heeft georganiseerd.

Re: Pierre Attala

Attala, verwoed jager, Mendez ook denk ik, waar gingen ze jagen?

Re: Pierre Attala

Mendez en Bouhouche zijn eind 1985 samen met de kruisboogschutters van Overijse op jacht geweest in Compiëgnes.

De grote Manitou ziet alles

9

Re: Pierre Attala

Volgens Pol Postal stond Jean-Paul Dumont in contact met Attala. Nog volgens Pol Postal waren er onderhandelingen tussen Attala en BOL-staal:

Négociations entre Attala et BOL à l'auberge des Chevaliers et Trois Canards. Les aciers BOL devaient servir à approvisionner les phalanges libanaises chrétiennes En 1982 une émission sur SIS (radio-libre) décrivait les vices sexuels de certains profs du lycée Molière

Bron: Verhoor Pol Postal | 8 februari 1997 (uit de samenvatting van het dossier Dutroux)

En volgens Jean-Claude Jandrain stond Latinus ook in contact met Attala:

"Paul Latinus m'a fait également rencontré un certain Marc Attana ou Attala. Il s'agit d'un libanais qui a marié une belge, ami du président Gemayel. Il fréquentait un café près de la Porte de Namur ou il y a un billard."

Bron: Verhoor Jean-Claude Jandrain | 31 oktober 1985

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

10

Re: Pierre Attala

Opgepast want hier worden waarschijnlijk twee personen door elkaar gehaald - ik denk dat hij Marc Menassa bedoelt (en niet Attala), een Libanees getrouwd met gravin d'Oultremont en nogal close met Calmette.