Re: Aalst: 9 November

noorderling wrote:

Lader erin en laden, kan je binnen 1 seconde doen. De terugslag van een uzi is verwaarloosbaar, behalve misschien voor een 9-jarige.

Het zou me verbazen dat die UZI op hun achterbank rondslingerde. Maar uw schietlijn moet vrij zijn, en als ik me nu even verplaats naar de Delhaize in Aalst, dan kan ik me moeilijk voorstellen dat ik daar op een zaterdagavond om 19 uur het vuur zou openen met een UZI op een bewegend doelwit. Met een UZI op half automatisch wel, maar dan denk ik dat ze sneller hun GP of revolver konden trekken.

Re: Aalst: 9 November

geronimo wrote:

Die agenten kregen toen zelf geen opleiding om met zulk een wagen te rijden. De politie losrijden was dus ook een makkie voor deze gangsters.

Dat was dus weggesmeten geld, die dure Golfs GTI.

Herr Flick wrote:

Dat kan ook natuurlijk, of wapens van een andere bende die ze daar hadden gedumpt.

Ja, nu heb ik het! Die 2de Golf was van een andere bende!

Herr Flick wrote:

Het zou me verbazen dat die UZI op hun achterbank rondslingerde. Maar uw schietlijn moet vrij zijn.

Wel, de schietlijn was toch vrij, anders zou agent Nevens toch geen 4 maal gevuurd hebben op de donkere ruimte achteraan de Golf GTI van de gangsters.

De grote Manitou ziet alles

423

Re: Aalst: 9 November

Niet Simpel wrote:

Dat was dus weggesmeten geld, die dure Golfs GTI.

Bwa, hoe je het beziet hé. Niet alle bendes hadden goede chauffeurs. Vraagje? Zou u deze wagen (wetende dat ze juist 8 mensen koelbloedig vermoord hebben) achtervolgen? Bedoel dit niet slecht hé. Maar stel u is in de plaats van die agenten die avond. Die gangsters waren zo koelbloedig dat ze eender welke ploeg (die deze avond binnen 10 minuten beschikbaar was) zonder problemen zou kunnen uitschakelen.

Ik veronderstel dat de meeste (alle) agenten die deze avond uitrukten nooit onder vuur hebben gelegen. De agenten die er die avond op af gingen hebben naar mijn mening meer dan hun best gedaan. Het is ook na die periode dat ze bij de top wakker werden. Meer en betere opleidingen, wapens, materiaal. Na Aalst stoppen dan opeens de overvallen?

Re: Aalst: 9 November

geronimo wrote:

Zou u deze wagen (wetende dat ze juist 8 mensen koelbloedig vermoord hebben) achtervolgen?

Terwijl de rijkswacht mét UZI's doodleuk doet alsof hun neus bloedt?

geronimo wrote:

Het is ook na die periode dat ze bij de top wakker werden. Meer en betere opleidingen, wapens, materiaal. Na Aalst stoppen dan opeens de overvallen?

Op den duur ga ik nog moeten denken dat er 28 doden zijn gevallen om de "top" wakker te schudden. Awel, merci! In de jaren 80 werd de rijkswacht voorzien van snelle en wendbare wagens, UZI's, kogelvrije vesten en een boordradio om de positie van vluchtwagens door te geven. En wat hebben ze nu meer misschien, de verbeterde technische voorzieningen t.o.v. de jaren 80 niet meegerekend?

De grote Manitou ziet alles

Re: Aalst: 9 November

Niet Simpel wrote:

Denkt Van den Abiel nu werkelijk dat de rijkswacht de Bende ondersteunde door klokvast de eigen troepen terug te trekken? Dat denkt hij inderdaad, en hij niet alleen. Verschillende mensen die die avond het R4?tje zagen en erover willen getuigen, worden door de rijkswacht weggestuurd. De officiële versie van de twee rijkswachters in het R4?tje staat beschreven in hun proces-verbaal 5337 van 9 november 1985. Ze reppen met geen woord over het waarom van het verlaten van hun positie.

Wie dergelijke werkwijze hanteert heeft iets te verstoppen, en blijkbaar sta ik met deze mening niet alleen. En wat te denken over diegenen die dergelijke werkwijze ondersteunen?!

Hierbij nog wat krantenknipsels over het stopzetten van de bewaking op 9 november 1985 om 19u30. Er staan wel een paar foutjes in de artikels zoals de datum van de vondst van de wapens in het Osbroekpark (dat was op 30 oktober 1985 en niet op 30 september 1985). Als reden voor het stopzetten van de bewaking om 19u30 wordt door rijkswachtcommandant Millecamps opgegeven dat op dat ogenblik "de grootste geldvoorraad toen reeds geëvacueerd was".

Vooruit 12-11-1985

http://nsm08.casimages.com/img/2014/09/05/14090501171114738712501754.jpg

Vooruit 13-11-1985

http://nsm08.casimages.com/img/2014/09/05/14090501171014738712501751.jpg

Vooruit 14-11-1985

http://nsm08.casimages.com/img/2014/09/05/14090501170914738712501750.jpg

Re: Aalst: 9 November

Merovinger wrote:

Als reden voor het stopzetten van de bewaking om 19u30 wordt door rijkswachtcommandant Millecamps opgegeven dat op dat ogenblik 'de grootste geldvoorraad toen reeds geëvacueerd was'.

Nochtans waren er toen al berichtgevingen en meningen na voorgaande Bendeacties dat het de Bende niet om het geld te doen was. Ook is het cynisch om te lezen wat diezelfde Millecamps tijdens de festiviteiten op 30.10.1985 vertelt heeft over de noodzaak tot coördinatie met kans op slagen, vooral de laatste alinea. En als je dan je manschappen een halfuur voor sluitingstijd laat vertrekken, tja ...

427

Re: Aalst: 9 November

Jongens, ik wil dit feestje niet bederven maar dit onderwerp is nu 46 p. lang, kunnen we weer herbronnen aub?

Re: Aalst: 9 November

Het meest frappante is het feit dat de twee rijkswachters - al dan niet op bevel - hun positie hebben verlaten en terug te vinden waren in de Villalaan. Maar we zullen eens ingaan op de uitdaging van Gero.

  1. Als ik rijkswachtscommandant ben dan wordt de Delhaize (zo goed mogelijk) beveiligd en niet enkel bewaakt.

  2. Nadat er op 31 oktober 1985 wapens werden gevonden diende de uitgang via de Docusberg onmiddellijk te worden afgesloten. Beveiligingshekken die ik zelf zou gaan controleren op hun deugdelijkheid.

  3. Een aantal spots plaatsen die schijnen richting hekken welke ik tevens zelf zou gaan controleren.

  4. Aan de ingang langs de Parklaan waarschijnlijk een patrouille met UZI en klaarstaande Golf GTI.

  5. Voor de ingang van de parking moet ik het terrein nog even bestuderen maar ik denk in de richting van eenrichtingsverkeer en een aparte strook afgezet met dranghekkens of betonblokken voor de bezoekers van de Delhaize.

De grote Manitou ziet alles

429

Re: Aalst: 9 November

Awel zie, ik ga even meespelen in dit welles-nietes topic. Sommige personen zijn niet op de hoogte van het reilen en zeilen binnen de ordediensten.

  1. Als ik rijkswactcommandant ben dan ... Laat het ons houden op districtcommandant, dan heb je je handen vol met een tiental warenhuizen in het gebied waar je verantwoordelijk voor bent. roll

  2. Een Delhaize is geen militair- of staatseigendom. Beveiligen en bewaken zijn initiatieven die het warenhuismanagment moeten nemen. roll

  3. Hekken plaatsen (verlicht of niet) bemoeilijk de evacuatie in noodgevallen en is klantonvriendelijk. cool

  4. Een patrouille van 2 man (alleen mag niet sinds de moord op agent De Leender begin jaren '60) en 2 man in een klaarstaande Golf GTI = 4 man, 2 voertuigen en bewapening. Vermenigvuldig dit met 10 warenhuizen en als districtcommandant zal je er achter komen dat je maar 20 man kan inzetten. roll

  5. Hier vergeet je de zandzakjes, de foxholes voor de bewakers, een Pandur wagen op de parking en een Puma boven het warenhuis. big_smile

Niet Simpel, blijf aub met je voeten op de grond en met je brein uit de wolken, waarvoor dank.

Re: Aalst: 9 November

  1. Als ik districtscommandant was geweest dan ging mijn eerste zorg uit naar de veiligheid van de burgers en mijn personeel en niet naar mijn carrière. Het zou gaan zoals ik dat wou en niet anders, zo niet een lekje naar de pers ... Een beetje haar op de tanden kan geen kwaad, hebt ge dat niet neem dan geen verantwoordelijkheden op die ge niet aankunt.

  2. Neen, een Delhaize is een openbare plaats toegankelijk voor het publiek. Wat deden die 2 rijkswachters in hun R4 en de schutters met hun FALL dan op het dak dan?

  3. Er waren nooduitgangen voorzien voor de evacuatie goedgekeurd door de brandweer. En dan gaan evacueren via een donkere, natte boswegel met kans op nog meer ongevallen?!

  4. Een patrouille van 2 man voor de deuringang en de Golf bleef onbemand. By the way met 20 man heb ik meer dan voldoende.

  5. Gaan we het in het belachelijke trekken?

Zonder dank, LEO. Het was mogelijk om de Delhaize op een degelijke manier te beveiligen maar men heeft het niet gedaan.

LEO wrote:

3. Hekken plaatsen (verlicht of niet) bemoeilijk de evacuatie in noodgevallen en is klantonvriendelijk.:cool:

Met mijn verstand uit de wolken denk ik daarentegen dat klanten dat ten zeerste zouden geapprecieerd hebben.

De grote Manitou ziet alles