Re: Michel Libert

Ben wrote:

Van 14 september 1983 tot 24 januari 1984 zat Michel Libert in voorlopige hechtenis in de gevangenis van Vorst. Nadat hij vrijkwam zou hij tegenover Bernard Estiévenart gezegd hebben dat hij instructies heeft gegeven om Latinus te vermoorden. Dit wordt door Estiévenart verklaart tijdens een verhoor op 18 juni 1984. (Ter info: Estiévenart is een agent van de Staatsveiligheid.)

Hierop aansluitend is de volgende quote van Michel Libert niet onbelangrijk:

"De interne politie bij Westland New Post werd door mij geleid. Daarom wist ik ook veel, en Paul Latinus en Karel Delombaerde waren daar niet gelukkig mee. Zij eisten de namen van mijn netwerk en toen ik die weigerde te geven, is daarover een conflict ontstaan."

Re: Michel Libert

Nog een heel interessant uitspraak van Michel Libert:

"Elke donderdagavond ging ik een koffie drinken in de 'Jambon', het restaurant van Ramadan Dodack. De laatste keer werd het me zwart voor de ogen zodra ik van die koffie had genipt. Anderhalve dag later werd ik wakker in het Sint-Jansziekenhuis. Men vertelde me dat ik op het politiekantoor van Molenbeek was binnengestrompeld en ineengestort. In de 'Jambon' heb ik nooit meer een voet binnen durven te zetten. Het restaurant is nadien in de vlammen opgegaan en Dodack is vermoord."

Re: Michel Libert

Het stond al ergens anders op het forum maar sinds de recente ontwikkelingen rond Libert en de verklaringen van Lammers is het nuttig om dit hier ook nog eens te hernemen: 

De moord op Asterix en de BIC-informatie die van hem afkomstig zou zijn, brachten de WNP voor het eerst in beeld in het Bendeonderzoek. In de agenda's van WNP-leider Michel Libert kwam een Asterix voor, net als diens alter ego Obelix. Ging het om dé Asterix? Liberts lippen waren verzegeld. 'Obelix en Asterix waren leden van het Front de la Jeunesse, het FJ, die men in bedwang wilde houden' was zijn commentaar toen ik [Geens?] zijn agenda's met hem doornam. Obelix stond in de agenda van Libert eind november 1982. En met Asterix was er een afspraak op 31 januari 1983, vermoedelijk in de rue de la Forge, een vergaderplek van de WNP.

De volgende avond stond Obelix op het programma van Libert. Op 7 februari was een ontmoeting gepland met Obelix in het Centraal Station [Brussel of Antwerpen?]. Er was sprake van dubbele sleutels. Verder helemaal niets in de drie jaar dat de WNP actief was. Asterix was volgens Libert een figuur in de periferie.

Maar Asterix was vermoord, door iemand met wie hij een afspraak had. De dader had Asterix' portefeuille niet meegenomen. De politie vond daarin en biljet van 20 frank, het herkenningsteken van WNP-leden.

Bron: Uit 'Beetgenomen' van Hilde Geens

De datum van 7 februari 1983 is heel interessant. Op die dag maken de agenten Massart, Kausse en Estiévenart een eerste verslag op dat melding maakt van het bestaan van WNP. Ondanks het feit dat Christian Smets reeds geruime tijd kennis heeft over het WNP en de organisatie ook al lang had geïnfiltreerd, was het pas met het verslag van de collega's van Smets dat de Staatsveiligheid voor de eerste maal officieel over het bestaan van de WNP op de hoogte werd gebracht.

Michel Libert was een informant van Joseph Kausse (zie het interview met Guy Bouten). Was Kausse dan Obelix?

Ook op 7 februari 1983 wordt de firma Crédit Commercial et Financier van Richard Van Wijck, die volgens sommigen een financier van de WNP was, failliet verklaard. Vier dagen later, op 11 februari 1983, pleegt de Bende van Nijvel de eerste warenhuisoverval.

Re: Michel Libert

Merovinger wrote:

Nog een heel interessant uitspraak van Michel Libert:

"Elke donderdagavond ging ik een koffie drinken in de 'Jambon', het restaurant van Ramadan Dodack. De laatste keer werd het me zwart voor de ogen zodra ik van die koffie had genipt. Anderhalve dag later werd ik wakker in het Sint-Jansziekenhuis. Men vertelde me dat ik op het politiekantoor van Molenbeek was binnengestrompeld en ineengestort. In de 'Jambon' heb ik nooit meer een voet binnen durven te zetten. Het restaurant is nadien in de vlammen opgegaan en Dodack is vermoord."

Ik val nu net op de volgende passage in het boek van Hilde Geens:

Friswa kwam al vroeg in het vizier van de bendespeurders, in verband met een 9 mm-pistool. Op 15 januari 1982, rond kwart voor één 's nachts, overvielen drie gewapende mannen met bivakmutsen in een gestolen Mazda twee rijkswachters die op patrouille waren in de buurt van de kazerne in Etterbeek. De dienders moesten hun kleren uittrekken en de gangsters verdwenen met hun uitrusting en hun wapens, een uzi en twee pistolen. De daders werden opgepakt en de wapens in beslag genomen, maar er ontbrak er een, een 9 mm-pistool. Via een aantal tussenpersonen, zou het wapen beland zijn bij de Albanese peetvader van Brussel, Ramadan Dodack maar die ontkende.

Eén van die tussenpersonen zou een man zijn die als bijnaam Kuifje had, maar die wist nergens van. Ook in het circuit van de WNP kwam een Kuifje voor.

Dat het pistool bij Friswa gezeten had, daar waren aanwijzingen voor. Een brocanteur die ging samenwonen met een ex-vriendin van Friswa bevestigde dat hij in haar woning een gat in het plafond had hersteld. Hij had gemerkt dat daar een kogel door het plafond en de dakpannen was gegaan. Zijn vriendin had hem verteld dat Friswa sliep met een geladen automaat onder zijn hoofdkussen.

Volgens een politietip zou dat pistool gediend hebben bij een actie van de Bende van Nijvel. Friswa ontkende niet dat hij een wapen had gehad, maar het was een lichter kaliber, een 7.65 mm, en het was verdwenen in juni 1985. Hij verdacht zijn vriendin ervan dat zij het wapen gestolen had. Maar bij nader onderzoek van de herstelling stelde de politie vast dat de inslag wel degelijk van een zwaarder kaliber was.

In het interview van Josef Kausse met Guy Bouten heeft Kausse het ook over een Kuifje:

Van wie kreeg u die informatie?

"Van Michel Libert. Hij was Latinus als informant opgevolgd. Smets leidde een speciale sectie waarover zeer weinig mensen in huis iets afwisten. Libert sprak me over Kuifje Smets en openbaarde me het bestaan van WNP. Ik kreeg de indruk dat Smets op eigen initiatie in de extreem-rechtse organisatie geïnfiltreerd was, wat volkomen in strijd met onze deontologie was!"

55

Re: Michel Libert

Merovinger wrote:

het Front de la Jeunesse, het FJ, die men in bedwang wilde houden'

En wat als één van de hoofddoelen van WNP inderdaad was om FJ en FN onder de knoet te houden? De "nébuleuse"? En met FJ ineens ook de zwarte baron te pakken? was het in die context dat Dossogne en Bultot erin geluisd werden? 

Wie is "men"? De staatsveiligheid, Gol, de Mossad, de Atlantische krachten, ...?

Re: Michel Libert

Ben wrote:

Tijdens de jaren '80 (ten minste van 1986) heeft hij ook in de Sint-Bernardusstraat 35 in Sint-Gillis gewoond. En begin jaren '80 woonde hij in de Rue de Parme in Sint-Gillis (zeker tot februari 1981).

In de Sint-Bernardusstraat had Libert zowel zijn woning als het kantoor van zijn firma SCAG. Die firma deed, volgens Libert, aan industriële contra-spionage en expressdiensten.

Re: Michel Libert

In april 1986 verklaarde Michel Libert dat hij een revolver kaliber .22LR van Duitse makelij had gekocht. Hij had dit wapen voor 1500 à 2500 BEF gekocht van Elnikoff. Hij verklaarde niet te weten wat er omwille van zijn aanhouding met het wapen is gebeurd. Hij verklaarde niet te weten of het wapen door de Gerechtelijke Politie werd gevonden tijdens de huiszoekingen in zijn woning. Hij werd daarover nooit geïnterpelleerd door de GP. Hij verklaarde dat hij het wapen echter niet meer teruggevonden heeft na zijn vrijlating. Verder sprak Libert ook over een café "Le Bourgogne" aan de Steenweg op Charleroi waar wapens werden verhandeld en waar Francis Dossogne een door Libert ongekende rol speelde.

58

Re: Michel Libert

Misschien nog belangrijk om toe te voegen: in het verleden werd Libert altijd ondervraagd als getuige en nooit als verdachte in het Bende van Nijvel-onderzoek. Sinds zijn arrestatie van gisteren is hij wel degelijk een verdachte in het Bende-dossier.

Merovinger wrote:

In april 1986 verklaarde Michel Libert dat hij een revolver kaliber .22LR van Duitse makelij had gekocht.

Misschien ook hier nog even verwijzen naar het verhaal van Eric Lammers over de klopjacht op een aantal Noord-Afrikanen die Marcel Barbier hadden aangevallen. Lammers kreeg toen van Libert een Colt .45 en Libert zelf had een .22 revolver.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

59

Re: Michel Libert

Frappant dat ook deze knakker weer een link heeft met de marine... In mijn naspeuringen des tijds naar zowel Tinck als "de man met de hark en het vissershoedje" op de Belgische Navy Blogs kwam ik toen allerlei figuren tegen die ik nu ook weer tegen kom als ik naar Libert zoek. Toeval?

60

Re: Michel Libert

De marine-link is een goede link om in gedachte te houden maar misschien ook niet de meest belangrijke piste. Al kan je zeker niet uitsluiten dat sommige spelers in het dossier elkaar hebben leren kennen bij de zeemacht.

Michel Libert over het verkennen van warenhuizen:

Een van de taken waar Libert in de BBC-documentaire over vertelt, zijn verkenningstochten langs supermarkten: "Waar zijn ze? Hoe worden ze 's avonds afgesloten? Is er bewaking aanwezig die de operatie in gevaar zou kunnen brengen? Is het iemand van de supermarkt zelf die de zaak 's avonds afsluit, of een externe bewakingsagent? We hebben onze orders ontvangen, en onze rapporten ingeleverd, compleet met openingsuren en met … alles wat je kunt weten over een supermarkt. Hoe staan de rekken? Waarom? Dat wisten we niet. Het is een van de honderden opdrachten die men ons gaf. Tot welk nut? Dat blijft de grote vraag."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube