71

Re: Michel Libert

Op zich was het niet fout om Libert te arresteren na de uitlatingen van Eric Lammers. Hij was de nummer twee binnen WNP en had misschien wel meer macht dan Latinus. Ik maak hier ook dezelfde bedenking als na de arrestatie van Tinck: als de onderzoekers niets hadden gedaan, hadden we waarschijnlijk daarop commentaar gehad.

Maar waar ik wel mijn bedenkingen bij heb, is de manier waarop ze het hebben aangepakt. Als je toch in dat milieu aan het zoeken bent, waarom pak je het dan niet ineens groter aan? Waarom confronteer je Eric Lammers en Libert niet met elkaar? Een huiszoeking bij één man begint inderdaad op paniekvoetbal te lijken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Michel Libert

Inderdaad Ben. Een confrontatie tussen Libert en Lammers. Volledig akkoord met jou.

73

Re: Michel Libert

Ik vraag mij af wat ze in hun bezit hebben om telkens vrij te komen? Wie beschermt die gasten en waarom?

74

Re: Michel Libert

Je hoeft niet per sé "iets in bezit te hebben" om vrij te komen. Als er geen aanwijzingen zijn om een arrestatie te rechtvaardigen, blijf je ook niet aangehouden. Dat is gewoon een rechtstaat, dat heeft niets met chantage te maken. Als ze een wapen hadden gevonden of bepaalde documenten die belangrijk waren, dan had Libert in de cel kunnen blijven. Maar dat is nu niet het geval.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

75

Re: Michel Libert

Vandaag interessant artikel in Het Nieuwsblad over Westland New Post! Gewoon overzicht?

Re: Michel Libert

Ik blijf het verbijsterend vinden dat Libert opgepakt is enkel naar aanleiding van de uitlatingen van Lammers in de media. Je zou toch verwachten dat de onderzoekers al veel langer op de hoogte waren van die getuigenissen. Misschien moeten ze de boeken van Geens en Bouten maar eens lezen, kunnen ze aan de hand daarvan nog een paar verdachten oppakken. smile

77

Re: Michel Libert

Het is toch speculatief om te denken dat Libert alleen is gearresteerd vanwege de uitlatingen van Lammers. Misschien was er nog meer (indirect) bewijs tegen Libert.

78

Re: Michel Libert

Voor alle duidelijkheid: ik vind hun verhaal fictie. En er zit een strategie achter deze getuigenis, ofwel brengt hij binnenkort een boek uit en spreekt hij de waarheid ofwel gaat er heel binnenkort iets gebeuren en gaan er arrestaties vallen en wil men de bevolking laten geloven dat de brains en de leiders iedereen wilden laten geloven dat ze opdrachten uitvoerden op bevel van hogerhand. Maar als Westland New Post 80 leden telde en er gebeuren overvallen en een heel pak moorden en na 30 jaar is er nog geen opheldering, dan klopt er iets niet!

79

Re: Michel Libert

Michel Libert van zijn kant verklaarde op 23 april 1989 dan weer dat hij Lekeu wel had ontmoet in het kader van WNP-activiteiten. Verder verklaarde Libert: "Buiten Lekeu ken ik als enige persoon die als politieman deel uitmaakte van het WNP enkel Marbaix en verder Bouhouche die maar als informateur optrad." Verder liet Libert nog weten dat Latinus en De Lombaerde hem begin jaren tachtig verzochten de inlichtingendienst waarvoor hij binnen de WNP verantwoordelijk was, te liquideren of zijn bronnen aan hem mede te delen.

Zij wilden deze dienst, zo stelde Libert, kennelijk zelf in handen hebben. Want: "Al geruime tijd ook was er sprake van een groot project dat ging doorgaan in september. Dat was in het jaar 1982 of 1983 en daarbij ging de coördinatie gebeuren op nationaal vlak, onder andere met de rijkswacht. Duidelijk was er iets zeer belangrijks op komst maar ik heb nooit geweten wat."

Tijdens een verhoor onder auspiciën van onderzoeksrechter Hennart verklaart Libert dat Weykamp hem had verteld dat Madani Bouhouche drie dossiers had moeten leveren om "zijn actiebereidheid" te bewijzen. Volgens Libert hadden de dossiers te maken met Garot, Dossogne en een bomaanslag in de joodse buurt in Antwerpen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

80

Re: Michel Libert

Michel Libert maakte zich, tijdens het Gladio-debat op RTBF, boos over het feit dat er alleen richting WNP werd gespeurd. Hij noemt - geloof ik - nog een aantal andere organisaties, o.a. Scorpio? Zou interessant zijn ze een keer allemaal op te lijsten.