1

Topic: Claude Janssens

Claude Janssens was een agent van de Staatsveiligheid met als bijnaam Viandox. Hij was de trouwe rechterhand van Christian Smets.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Claude Janssens

Janssens was ook als agent van de Staatsveiligheid betrokken bij het onderzoek naar de dubbele moord in de Herderliedstraat. Jozef Kausse: "Toen Barbier en Lammers werden aangehouden voor de moorden inde Pastorale vaardigde Raes niet iemand van onze sectie af om de onder- vragingen bij te wonen, maar Claude Janssens, bijgenaamd Viandox, lid van de contraspionage die niets afwist over extreem rechts."

De vraag is waarom Janssens altijd bij de ondervragingen aanwezig was? Was dit om de inhoud van de gesprekken door te geven aan Smets of Raes?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Claude Janssens

Claude Janssens zou Joël L. gerekruteerd hebben om te infiltreren in het milieu van zowel extreem-links als extreem-rechts.

Re: Claude Janssens

Ben wrote:

Janssens was ook als agent van de Staatsveiligheid betrokken bij het onderzoek naar de dubbele moord in de Herderliedstraat. Jozef Kausse: "Toen Barbier en Lammers werden aangehouden voor de moorden inde Pastorale vaardigde Raes niet iemand van onze sectie af om de onder- vragingen bij te wonen, maar Claude Janssens, bijgenaamd Viandox, lid van de contraspionage die niets afwist over extreem rechts."

De vraag is waarom Janssens altijd bij de ondervragingen aanwezig was? Was dit om de inhoud van de gesprekken door te geven aan Smets of Raes?

In het boek van Damseaux staat hierover meer te lezen in het hoofdstuk 'WNP' en het hoofdstuk Les Boulets/27.Claude J.

Hieruit blijkt op het eerste gezicht dat het hier niet over dezelfde persoon gaat: Claude J. zou wel Viandox hebben opgevolgd, met dezelfde opdracht: het gerechtelijk onderzoek naar Smets en WNP dag na dag te volgen, wat als zeer ongebruikelijk wordt ervaren door de GP. Mijn kennis van het Frans is echter te beperkt om het boek van Damseaux goed te begrijpen: hij maakt veel gebruik van bijnamen en uitdrukkingen en zegswijzen die ik niet begrijp. Misschien zou iemand met meer kennis van het Frans deze hoofdstukken even nalezen, iemand? Ik kan me dus wel vergissen met bovenstaande opmerking.

Re: Claude Janssens

http://www.tourhq.com/licence_images/resized_138997250845804751_44299972_5978.jpg

6

Re: Claude Janssens

Beste Merovinger, met Dank voor de foto, maar mag ik toch vragen waar U deze vandaan heeft? Het is toch niet zo vanzelfsprekend hieraan te geraken.

Re: Claude Janssens

Als je in Google intypt "Claude Janssens" en het elfde resultaat neemt bij de afbeeldingen kom je uit bij deze afbeelding. Ook zijn Facebook kan je ook gewoon op Google vinden dacht ik.

Re: Claude Janssens

Hij is inderdaad op facebook te vinden en contacteerbaar. Dus voor zij die zich geroepen voelen om af en toe hun stoute schoenen aan te trekken: stuur hem gewoon een bericht en vraag eens of hij zijn verhaal niet kwijt wil. Misschien wil hij wel zijn steentje bijdragen ofzo.

Servo per Amikeco

9

Re: Claude Janssens

Over de banden tussen Christian Amory en Claude Janssens:

Relations avec le Commissaire Janssens de la Sûreté.

Le IMdl Chef Beduwe relate que, dans le cadre de ses contacts confidentiels, Amory Christian lui avait signalé connaître le Commissaire Janssens de la Sûreté de l'Etat à Mons mais qu'il le connaissait déjà du temps où il travaillait à Bruxelles. Amory Christian a d'ailleurs pris contact téléphoniquement en sa présence avec ce Commissaire Janssens dans le cadre d'une affaire n'ayant aucun lien avec l'enquête qui nous occupe. A cette occasion, il a pu constater que les deux hommes paraissaient effectivement très bien se connaître.

Bron: PV 21476 | Maart 1988 | Cel Waals Brabant

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube