71

Re: Eric Lammers

Inderdaad dat heb ik nog nooit gehoord dat iemand anders de plaats gaat verkennen om dan de overval door iemand anders te laten doen! Een overvaller gaat zelf eerst eens inspecteren voor hij aan zijn krapuuldaad begint. Wie stuurt er nu iemand anders op om zijn vrouw te testen voor hij er zelf mee trouwt? Denken ze nu echt dat ze zo'n onzin nog verkocht krijgen, dat is gewoon doorzichtige flauwe kul. Het wordt gewoon heet onder hun voeten en iemand die verdrinkt die grabbelt naar een rietje! De vraag is wie is nr 1 en wie zijn de onzichtbare mannen?

72

Re: Eric Lammers

Heel raar dat iemand de dans ontspringt na een dubbele moord, dan vervolgens voor een andere dubbele moord veroordeeld wordt en na een tijdje vlucht naar Servië om op de koop toe nog eens uitgeleverd te worden aan ons land en verdachtmakingen van een ander misdrijf aan zijn been heeft. En juist uitgerekend die persoon komt doodleuk op TV zijn verhaal doen over zijn betrokkenheid i.v.m. de bende van Nijvel? Hier zit meer achter want dit ruikt naar een georkestreerd verhaal!

  1. Een ex gedetineerde dat zoiets toegeeft die weet toch op voorhand dat ze hem dan arresteren?

  2. Als hij echt lid was van de bende van Nijvel hoe komt dan dat hij hier nog loopt? Wat wil hij hiermee aantonen of bereiken?

Volgens mij heeft hij een levensverzekering dat hem heel zelfzeker maakt anders doe je zoiets niet!

73

Re: Eric Lammers

Eric Lammers over observaties van warenhuizen: 

"In dezelfde periode [eind 1981] hebben we onder leiding van Libert grootscheepse oefeningen gehouden in de buurt van grootwarenhuizen. Die operaties kregen de codenaam 'les grands événements'. We kregen onze 'ordres de mission' via een wiskundige formule die we eerst moesten ontcijferen. Zo observeerden en noteerden we net als waarnemers bij de veldartillerie de ligging, de verkeerssituatie, het aantal kassa's, de parking en de bewaking. Niet alleen bij Delhaize maar ook bij GB en Colruyt. Voor wie de info bestemd was bleef een goed bewaard geheim en voor onze inzet kregen we geen vergoeding."

"(...) Waren we ingeschakeld in een oefening die men enkele jaren later in het echt zou uitvoeren? (...) We deden het voor de eer en ons anticommunistisch ideaal. Als we bij een of andere operatie toch in de problemen zouden geraken, was er nog altijd de vluchtroute naar Paraguay."

Bron: De Bende van Nijvel | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Eric Lammers

Wat mij opviel, is dat Lammers het had over observaties van warenhuizen die de WNP deed in ... 1983. Waarom waren toen observaties nodig? Voor de feiten van 1985 zou het kunnen rijmen, maar volgens mij niet voor 1983. Heeft hij een boodschap willen uitzenden?

75

Re: Eric Lammers

René, waarom denk je dat er in 1983 geen observaties van warenhuizen nodig waren? Ik kan mij voorstellen dat iedere crimineel die zichzelf serieus neemt, toch eerst even gaat kijken voordat hij ergens binnen stormt? Daarnaast kunnen de observaties van WNP-leden ook gediend hebben voor een grote warenhuizen-database om zo te onderzoeken welke warenhuizen het beste doelwit waren voor een overval.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Eric Lammers

De man uit Oudergem met extreemrechtse connecties die karate volgde bij Calmette en die na de overval op Dekaise door twee getuigen met zekerheid herkend werd toen ze foto's van mogelijke verdachten voorgelegd kregen. Er werd geen verder onderzoek gedaan. (Hilde Geens) Na alle uitlatingen van Lammers, Barbier en Libert moet nu toch wel duidelijk zijn dat een van die gasten er meer dan zijdelings bij betrokken was. Deze passage toont aan dat het onderzoek van het begin af aan gemanipuleerd werd. Is deze positieve identificatie ooit ter sprake gekomen tijdens de bendecomissies?

77

Re: Eric Lammers

Ben wrote:

"Ik kreeg een Colt .45 ter beschikking en een lidkaart van WNP die we bij een politiecontrole moesten tonen."

Het verhaal van Lammers over de WNP-lidkaart die ze moesten tonen bij een politiecontrole doet denken aan dit verhaal over SDRA-agenten tijdens oefeningen:

Wanneer de oefeningen aan de gang waren, werd SDRA op de hoogte gehouden. Aan alle deelnemers werd een deelnemerskaart overhandigd die zij bij ongeval moesten overleggen om te bewijzen dat zij deelnamen aan een officiële oefening. Die kaart vermelde ook het telefoonnummer van degene die bij SDRA de wacht had en die contact moest opnemen met SDRA 8.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

78

Re: Eric Lammers

Ik heb me altijd afgevraagd hoe het in vredesnaam mogelijk was dat Eric Lammers en Bruno Vandeuren eind 1988 in de gevangenis van Lantin - weliswaar kortstondig - vrienden konden worden. Vandeuren tipte de gevangenisdirectie van Lammers' voorbereiding van een ontsnappingspoging. Kort daarop - op 1 december - werd Vandeuren onverwachts op penitentiair verlof gestuurd, pleegde een nauwelijks onderzochte overval en werd kort voor Kerstmis in Oostende vermoord. Het verband tussen de twee heren lijkt me onwaarschijnlijk interessant.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens (p. 60-61)

Re: Eric Lammers

Lammers en Vandeuren zijn cruciale puzzelstukjes in het bendeverhaal. Er is praktisch geen enkele van de verdachten waar Lammers niet op de een of andere manier aan gelinkt is.

80

Re: Eric Lammers

Idem voor Jean Luc Baugniet. Ook hij is probleemloos te verbinden met Lammers en Vandeuren, en met zowat alle andere hoofdrolspelers en figuranten. Wie bezorgt ons de eerste foto van Baugniet, bij voorkeur uit zijn gloriejaren?