21

Re: Freddy Troch

Ik kan er geen touw aan vastknopen. Anno 2013 leggen ze Troch op de rooster en laten ze Wathelet met rust.

Re: Freddy Troch

Volgens la Dernière Heure (jawel, Gilbert Dupont) zou Freddy Troch op 13 juli een Nederlandstalige brief van twee en een halve pagina gestuurd hebben naar de procureur generaal van Bergen. Daarin zou Troch zijn ongenoegen geuit hebben over de manier van werken van de nieuwe speurders. Troch zou spreken over "de sterke onvoldoende kennis van het onderzoek De Staerke", "zijn grote twijfels over de objectiviteit van het huidige onderzoek" en van "werk onwaardig voor politiemensen".

Daarnaast zou Troch geschreven hebben dat hij van een journalist vernomen heeft dat onderzoeksrechter Michel aan de bron zou liggen van een aantal perslekken. De brief zou goed ontvangen zijn door procureur Michaux. De brief zou op dit ogenblik vertaald worden waarna zal bepaald worden of een onderzoek naar smaad tegenover een magistraat en schending van het onderzoeksgeheim, al dan niet zal geopend worden.

Bron » www.dhnet.be | 26 juli 2013

Toch wel heel vreemd dat Troch pas in juli 2013 dit initiatief neemt terwijl hij zou ondervraagd geweest in 2012 en in 2012 al kennis zou genomen hebben van het synthesedocument van de nieuwe speurders. Zit de Cel Waals Brabant op het juiste spoor en begint het voor sommigen te warm te worden? Of zijn we de laatste zes maanden getuige van de finale ondergang van het onderzoek? Het wordt voor ons als buitenstaanders als maar moeilijker om te weten wat er nu van het onderzoek van aan is en wie we nog mogen geloven.

Re: Freddy Troch

Op dinsdag 19 november 2013 heeft Freddy Troch, op uitnodiging van de vzw Sint-Ludgerus in Zele, een lezing gegeven over de werkwijze van het gerecht. Hij zou daar ook weerwerk geboden hebben op het boek van Hilde Geens.

Bron » www.gva.be

Heeft er iemand van jullie toevallig de lezing bijgewoond?

24

Re: Freddy Troch

Bedankt voor de tip. Ik was niet op de hoogte van deze lezing. Ik ben ook zeer benieuwd naar de kritiek van Troch op het boek van Hilde Geens. Misschien was de correspondent van GVA aanwezig?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

25

Re: Freddy Troch

Hadden ze Troch laten doen, De Staerke had nu nog gezeten.

26

Re: Freddy Troch

Delta-lid Roger Romelart over Troch: "Freddy Troch vulde Willy Acke perfect aan. Die kon verdachten uitknijpen als citroenen."

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

27

Re: Freddy Troch

Volgens iemand op tueries zou Troch het onderzoek zijn kwijtgeraakt na ondervraging van Philippe Beyls, sociaal assistent in de gevangenis van Sint Gillis. Deze Beyls zou belangrijker zijn dan Bultot.

Ik wil hier nog aan toevoegen dat mijn bron in Elsene heel duidelijk was wat Troch betreft: Troch zat volgens hem op een juist spoor. De vier namen waren interpretaties van mij en mogelijk foute interpretaties. Zie draad Toumaniantz » Forum

De omschrijving was: een cipier die rechten studeerde. Ik interpreteerde dat als Toumaniantz die enkel 's nachts de gevangenis in moet en overdag rechten studeert, en zijn medestudenten bij wijze van verklaring wijsmaakt dat hij cipier is. Maar mogelijk bedoelt mijn bron een echte cipier. Dus welke cipier studeerde rechten?

28

Re: Freddy Troch

Het ontheffen van Troch uit zijn taak om het dossier verder te onderzoeken, en vervolgens de ontheffing uit zijn functie is vermoed ik één van de meest stuitende kronkels in het Bende van Nijvel-dossier, betreffende het onderzoek.

Troch wordt genoemd als de enige die het dossier door en door kent, in de omvang die het heeft, de enige die er iets of wat vat op kon krijgen en er rode draden in begon te zien. Hij verrichte tevens nog onderzoeksdaden. Dit kon van de collega's die het dossier later kregen niet gezegd worden. Zelfs na jaren bleek er aan het dossier nog niets gebeurd te zijn, behalve dan de voortschrijdende vertaling! Dit is toch wraakroepend!

Tegelijkertijd erkent één van de mannen die achter deze overplaatsing zit voor de camera dat het niet in het voordeel van het onderzoek zou zijn, mocht er een jonge onderzoeksrechter op het dossier komen die er onbekend mee is en mocht de informatie die Troch heeft zodoende versnipperd/onbruikbaar raken. En toch gebeurt het! Bovendien is er niet zoiets als een wet waarmee je onderzoeksrechters uit hun functie kan ontzetten!

Dit is toch een zet waarmee justitie moet beseffen dat het zich zeer veel vragen van de bevolking en de betrokkenen op de hals haalt, dan druk ik me zeer voorzichtig uit! De suggestie wordt gewekt dat Troch op het juiste spoor zat en de waarheid niet aan het licht mocht komen, waardoor het dossier snel moest worden overgeplaatst zodat het voor eeuwig in sluiers gehuld bleef.

Re: Freddy Troch

Het water tussen Freddy Troch en de CWB is blijkbaar nog altijd diep » www.radio1.be

Re: Freddy Troch

Freddy Troch: "Minister verbloemt de waarheid" – Ex-magistraat hekelt uitspraak De Clerck over Bende van Nijvel

"Een schamele vertoning, gekruid met halve en volledige onwaarheden", zo reageert Freddy Troch, de enige onderzoeksrechter die in het dossier van de Bende van Nijvel verscheidene successen [lees: de vondst in Ronquières] boekte, op een aantal verklaringen van justitieminister Stefaan De Clerck.

In het BRTN-magazine 'De Zevende Dag' zei De Clerck dat hij tot dusver nog geen enkele aanwijzing heeft dat er onregelmatigheden zijn gebeurd bij de overheveling van het dossier van de Bende van Nijvel van Dendermonde naar Charleroi.

"Door te stellen dat er geen elementen zijn om te twijfelen aan het gerecht of de procedures, begeeft de minister zich op glad ijs", zegt Troch. "Wellicht zal de minister op zijn stelling moeten terugkomen wanneer hij vanmiddag de advocaten van de burgerlijke partijen heeft aanhoord." Intussen wordt geopperd dat de 'reus' van de Bende een rijkswachter zou zijn van de gewezen Groep Dyane.

Bron: Het Laatste Nieuws | 13 november 1995