31

Re: Pauze 1984

Juul wrote:

27 september 1985: Eigenbrakel en Overijse (Bende van Nijvel)
8 October 1985: aanslag Sibelgaz in Laken (CCC)
12 October 1985: aanslag Fabrimetal in Charleroi (CCC)
4 November 1985: aanslag BBL in Etterbeek (CCC)
4 November 1985: aanslag Manufacturers Hanover Corporation (CCC)
4 November 1985: aanslag op de Generale Bank in Charleroi (CCC)
4 november 1985: overval geldtransport Ensival (Bende Haemers)
5 November 1985: aanslag KB Bank in Leuven (CCC)
5 November 1985: aanslag Motorola in Watermaal-Bosvoorde (CCC)
9 november 1985: Aalst (Bende van Nijvel)

Er patrouilleerden soldaten in Brussel en Gol wou een politiedienst met verregaande bevoegdheden zoals de FBI.

Ik blijf interessant vinden wat er met de nummertjes gebeurd: 12 - 8 = 4, 4 + 5 = 9. Of zie ik spoken? Deze pauze en de liquidaties tijdens die pauze, lijken me ook relevant.

Re: Pauze 1984

kleur, ik waardeer het denkwerk dat je doet. Je ziet niet zo zeer spoken, als wel dat je er net als iedereen die zich inleest er achter komt dat een enige vorm van logica, niet aan te tonen lijkt. Hetzelfde geldt klaarblijkelijk voor de speurders die wel alle dossiers kunnen lezen maar ook de denkrichtng nog niet weten. Als er geen logica zou zijn, kan dat volgens mij 2 dingen betekenen of eigenlijk 3.

Of het is een uit de hand gelopen vorm van banditisme van een geïsoleerde groep die enorm geluk heeft gehad. Of het was 1 van de meest ingewikkelde complotten uit de geschiedenis. Een derde optie zou dan zijn een combinatie van die 2. Bv. bandieten die op een gegeven moment gepakt werden en betrokken agenten de wapens of personen zijn gaan inzetten voor een ander belang.

33

Re: Pauze 1984

Kan absoluut zo zijn. Het was meer omdat Verdeyen op het forum tueries blijkbaar de hint gaf dat er een link kon zijn met nummers/data. Of zou de bende zomaar toevallig wanneer ze zin heeft beginnen moorden?

Wat mijn betrachting is hier op dit forum (voor zolang het duurt want we lijken met te weinig en er is niet veel animo). Zo dicht mogelijk bij de feiten blijven, deze zijn:

  1. de gepleegde bendefeiten die vaststaan (liefst heb ik ze in een kolom met data)

  2. andere feiten gepleegd in dezelfde periode (idem)

  3. de moorden, inclusief zelfmoorden, inclusief deze zonder lijk, inclusief verdachte sterfgevallen (idem)

  4. de slachtoffers (gelinkt aan de overvallen)

  5. tastbare bewijzen (alles wat teruggevonden werd)

En eventueel in een volgende fase:
6) wie leeft er wel nog (is al meer tricky want deze mensen kunnen zowel wel, als geen link met de bende hebben, indien er geen link is, is het logisch dat ze niet vermoord werden door de bende)
7) getuigenverklaringen: hoe meer getuigen een bepaald feit bevestigen, hoe zekerder
8) getuigenverklaringen afkomstig van slechts 1 getuige
9) waar is de bende overal met zekerheid geweest (obv cartografie): wat zijn de kenmerken van die plaatsen, wat is de ondergrond
10) gesproken talen
11) robotfoto's??

Nog verder. Welke afleidingen kunnen we hieruit maken over:

  • het type bende

  • de types persoonlijkheden

  • motieven

  • ...

Het zou systematisch moeten gebeuren in elk geval. Niet dat ik vermoed dat de speurders dat niet deden. Welke scholing hebben de speurders eigenlijk, en wie mag dat dossier lezen? Er mogen geen mensen vrijwillig mee gan speuren zeker? Wat mij betreft moet ik eerlijk zijn dat ik fatalistisch ben: ik vermoed dat 90% betrokkenen al lang overleden zijn alsook dat we het nooit zullen weten.

Re: Pauze 1984

Aan bovenstaande lijst van Juul kunnen nog datums toegevoegd worden, 1 oktober 85 mislukte overval bende Haemers en de verkiezingen van 13 oktober 1985. Dit is voor de verkiezingen om de 4 dagen een aanslag of overval. Na Aalst is er ook nog 4 december bomaanslag CCC, 6 december bomaanslag Luik en aanslag CCC Wortegem, en 23 december overval Haemers. De aanslag in Aalst is gepleegd tijdens de regeringsvorming, en op 6 december wist men totaal niet meer waar men het had. Op 16 december is de CCC uiteindelijk opgepakt.

Nog over de pauze van 22 maanden: er zijn overduidelijke linken tussen de bende rond Lacroix, Smars, Kapllan en WNP. De pauze is ook de start van de bende rond Lacroix, hij was trouwens ook verdacht voor de aanslag op Vernaillen. Hij werd herkend door een buurtbewoner als de persoon die de weg had gevraagd naar het huis van Vernaillen!

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

35

Re: Pauze 1984

Bedankt the end! Lijstje is aangevuld (zie hieronder) en om het wat overzichtelijk te houden zijn de aanslagen van de CCC in het rood vermeld. 
PS: De politie en rijkswacht hadden drukke momenten begin november! 15x15

27 september 1985: Eigenbrakel en Overijse (Bende van Nijvel)
1 oktober 1985: mislukte overval bende Haemers
8 October 1985: aanslag Sibelgaz in Laken (CCC)
12 October 1985: aanslag Fabrimetal in Charleroi (CCC)

13 Oktober 1985: Verkiezingen
4 November 1985: aanslag BBL in Etterbeek (CCC)
4 November 1985: aanslag Manufacturers Hanover Corporation (CCC)
4 November 1985: aanslag op de Generale Bank in Charleroi (CCC)

4 november 1985: overval geldtransport Ensival (Bende Haemers)
5 November 1985: aanslag KB Bank in Leuven (CCC)
5 November 1985: aanslag Motorola in Watermaal-Bosvoorde (CCC)

9 november 1985: Aalst (Bende van Nijvel)
4 December 1985: Bomaanslag CCC
5 December 1985: Bomaanslag Luik & aanslag Wortegem (CCC)

23 December 1985: Overval Haemers

Noot: overval Aalst tijdens regeringsvorming gepleegd, CCC opgepakt op 16 december 1985

36

Re: Pauze 1984

Het gaat hier niet over de feiten tijdens de herfst van 1985 maar over de pauze die Bende van Nijvel heeft genomen tussen december 1983 en september 1985.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

37

Re: Pauze 1984

Het spijt me Ben! Je mag dit lijstje steeds verplaatsen naar het juiste topic (aub niet wissen)! Ik vind soms door de bomen het bos niet meer, allicht omdat ik een nog te nieuwe gebruiker ben om hier goed mijn weg te vinden! smile

Eventueel kan het naar het topic "data"?

38

Re: Pauze 1984

the end wrote:

De zo gezegde rustpauze kan te maken hebben met met wat rond WNP gebeurt

Dit kan zeker een optie zijn. Als je gelooft dat WNP (of bepaalde leden van WNP) achter de aanslagen van de Bende van Nijvel zitten, dan kunnen de spanningen binnen WNP zeker een reden van de pauze zijn. Begin 1984 zijn er in de WNP ernstige spanningen tussen twee geleidelijk gegroeide clans: enerzijds de aanhangers van Paul Latinus, te weten Charles Delombaerde, Frédéric Saucez en Jean-Lous Nemry en anderzijds degenen die zich schaarden rond Michel Libert, te weten Christian Elnikoff, Marc De Jode en Lucien Marbaix (...). De tweede groep zag de eerste groep zo goed als verraders. De tweede groep (de "groep-Libert") was ook voorstander van de harde lijn en harde actie. 

In april wordt Latinus uit de weg geruimd, een maand later is er de geheime samenkomst (zie deze post » Forum) en een jaar later keert de Bende van Nijvel terug, bloediger dan ooit.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Pauze 1984

Ook het feit dat een aantal WNP-leden in 1984-1985 in de cel zaten kan een verklaring zijn.

  • Michel Libert werd vrijgelaten op 24 januari 1984 (in de zaak van de diefstal van de NAVO-telexen)

  • Eric Lammers werd vrijgelaten op 27 juni 1984 (in de zaak van de Pastorale-moorden). Daarna werd hij echter opnieuw opgepakt maar ik weet niet wanneer.

40

Re: Pauze 1984

Ook Claude Dubois zat in voorhechtenis van eind 1983 tot een groot stuk van het jaar in 1984. (Deelde de cel met De Staerke en Eckhardt.)