21

Re: Albert Raes

Natuurlijk gaat Raes ontkennen dat hij hierover meer weet en dat er ooit een onderzoek naar geweest is. Stel dat er tussen de opdrachtgevers en politieke kringen verbanden zijn, en dat het Bende van Nijvel-verhaal ooit uitkomt: "plausible deniability" zal dan de beste verdediging zijn.

Re: Albert Raes

Albert Raes werd administrateur-generaal in 1977 als opvolger van Ludovic Caeymaex. Hij (Raes dus) wou breken met de gewoonte om de Staatsveiligheid afhankelijk te laten zijn van de USA (CIA) en wou meer samenwerken met zijn Franse (in Parijs?) en Duitse (in Keulen?) collega's (Europese dimensie van het spionnenwerk).

Bron: Guy Bouten

23

Re: Albert Raes

Weet iemand of Jaak Raes, de huidige topman van de Staatsveiligheid, familie is van Albert Raes?

Re: Albert Raes

Volgens wat ik gelezen heb, is het geen familie. Albert Raes wilde niet alleen meer in Europees verband samenwerken, maar was een van de voortrekkers van een Europees blok, hij had zelf, op een bepaald moment de CIA verboden om nog acties in Belgie zelfstandig uit te voeren. Er was dus meer dan een haar in de boter, en tussen Frankrijk en de VS was het ook niet beter, Frankrijk was zelfs geen NATO land toen. De CIA en de extreem rechterzijde in Belgie had meer dan redenen en motieven om Albert Raes in een slecht daglicht te stellen. Het was ook Raes die ervoor gezorgd heeft dat CEPIC opgedoekt werd, ook werden de privémilities verboden.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

25

Re: Albert Raes

Albert Raes kreeg in 1989 in Marrakech de onderscheiding van de orde van Ouissam Alaouite. Die militaire decoratie wordt namens de koning uitgereikt aan burgers en militairen die zich verdienstelijk hebben ingezet voor de Marokkaanse staat.

Raes zou de onderscheiding danken aan zijn rol in een gezamenlijk initiatief van de Marokkaanse, Algerijnse en Belgische overheid rond Polisario, dat ijvert voor de onafhankelijkheid van de Westelijke Sahara. Later werd Raes zelfs gevraagd honorair consul van Marokko te worden, een functie die de voormalige baas van de Staatsveiligheid tot vandaag waarneemt.

Bron: MO*

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

26

Re: Albert Raes

Merovinger wrote:

Albert Raes: Ik ben daarin zeer formeel. Men heeft mij in een parlementaire commissie aangespoord om mijn beroepsgeheim te verraden. Dit heb ik niet toegestaan, het zal het niet toestaan en het zal nooit toegestaan worden. Ik behoud het geheim.

Ik lees in dit antwoord ook een zeer duidelijke boodschap/geruststelling naar de leden van Gladio: "wees gerust, jullie namen zijn veilig en ik zal ze nooit bekend maken." Hij kan ze moeilijk bellen of een brief sturen om zo'n boodschap mee te delen (dat laat sporen na) dus kan je best een verborgen boodschap via publieke kanalen geven (interview, krantenartikels, radio-boodschappen). We weten ook dat dit een gebruikelijke manier van werken was binnen Gladio.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

27

Re: Albert Raes

Men zou op den duur nog denken dat het allemaal officieel gebeurde als Albert Raes zoiets voor een commissie durft zeggen.

Re: Albert Raes

Je kunt dit Raes niet aanrekenen, vind ik. Het is aan de politiediensten om verdachte elementen bloot te leggen. Zolang er geen concrete aanwijzingen zijn tegen de stand-by groep, blijft dit geheim. Iets anders zou het zijn als Raes actief de opsporing zou belemmeren. Voor zover ik weet, is daar geen sprake van.

29

Re: Albert Raes

noorderling wrote:

Iets anders zou het zijn als Raes actief de opsporing zou belemmeren.

Bijvoorbeeld door te weigeren de namen van de agenten te noemen zodat de politie niet kan onderzoeken of de mannen in kwestie iets te maken hebben met het onderzoek?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Albert Raes

In de rechtstaten, als iemand de opsporing belemmert, kan je hem oppakken en vervolgen. Aangezien dat bij Raes niet is gebeurd, ga ik er vanuit dat er geen verdenkingen zijn in de richting van stay-behind.